جاده باشت به چرام گرفتار در پیچ و خم وعده های مسئولان

روند اجرایی جاده باشت ـ چرام از حرکت لاک پشتی به حلزونی تبدیل شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه حمل و نقل و ترابری یکی از محور‌های اساسی و شاخص‌های مهم در توسعه هر منطقه محسوب می‌شود، اهمیت راه‌ها تا بدان حد است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه ى آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده‌ها تعیین کرد.
کارشناسان از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق و غرب یاد می‌کنند چرا که این استان میان ۵ استان اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر واقع شده است و اگر کهگیلویه و بویراحمد به سمت هر کدام از این استان‌ها دارای یک راه مناسب و ایده ال باشد می‌تواند از لحاظ اقتصادی به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی رشد چشمگیری داشته باشد.
محور باشت به چرام یکی از زیباترین محور‌های مواصلاتی جنوب کشور در ایام بهار به خصوص فروردین و اردیبهشت به شمار می‌رود.
استان کهگیلویه و بویراحمد از دو منطقه گرمسیری و سردسیری تشکیل شده که مناطق گرمسیری آن شامل گچساران، باشت، شهر دهدشت ، لنده ، بهمئی ، چرام، سوق ، چاروسا و دیشموک با روستا‌ها و دهستان‌های تابعه است.
یکی از مناطق زیبای استان در فصل بهار شهرستان باشت است که طبیعتی بسیار زیبا دارد و مناطقی همچون گردنه شلا‌ل‌دان و روستا‌های اطراف در فصل بهار بسیار دیدنی است.
اما یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز طبیعی این شهرستان در فصل بهار و تعطیلات نوروز جاده رؤیایی باشت به چرام است که یکی از زیباترین جاده‌های کشور در فصل بهار و فروردین به شمار می رود.
جاده‌ای که سراسر آن پوشیده از جنگل‌های بلوط و علفزار‌های زیبا و روستا‌های دیدنی است و در بخشی از آن در منطقه شاه‌بهرام رودخانه‌ای زیبا عبور می‌کند.
جاده ارتباطی باشت ـ. چرام که چهار شهرستان استان شامل (چرام، کهگیلویه، لنده و لیکک) را به محور ترانزیتی گچساران ـ. بابامیدان و شیراز و یا گچساران ـ. خوزستان متصل می‌کند ، در حالی است که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و هر گاه شاهد حوادث تلخ و ناگواری در این جاده هستیم.
محور باشت به چرام بیش از ۶۳ کیلومتر طول دارد و حدود دوسال است که ۷ کیلومتر از این جاده در دست تعمیر وبازسازی است، پیچ‌های خطرناک و نقاط حادثه خیز در این محور ارتباطی در سالیان گذشته موجب بروز تصادفات متعدد و کشته و مجروح شدن عده زیادی از هموطنانمان شده است، اما متاسفانه مدتی است که این طرح نیمه کار رها شد.
جاده باشت ـ. چرام در حوزه راهداری است ماموریت راه و شهرسازی در این پروژه به اتمام رسیده است!
یکی از اهالی روستای آبدهگاه در حاشیه این جاده با اشاره به نیمه کاره رها شدن این جاده گفت: هفته گذشته یک دستگاه تریلر حامل ۲۰ تن گاز ال پی جی در منطقه شلال دان (گردشگر پذیر‌ترین منطقه گردشگری در باشت) واژگون شد، اما به شکل معجزه آسایی این تانکر منفجر نشد این در حالی است که اگر این تانکر با این محموله در کنار یکی از این روستا‌ها واژگون و منجر می‌شد قطعا آن روستا را با خاک یکسان می‌کرد.
اکرمی از شهرستان کهگیلویه می‌گوید: در جاده چرام ـ. باشت به سمت شیراز در حرکت بودم که به دلیل نبود دید کافی و نامناسب بودن جاده در حالی که هیچ تقصیری نداشتم با یک دستگاه خودروی پژو برخورد کردم و مادرم را در این سانحه از دست دادم و دو سرنشین دیگر نیز به شدت مصدوم شدند.
دیگر فرد روستایی نشین حاشیه این جاده می‌گوید: این محور به محور مرگ معروف است ما که در حاشیه این جاده زندگی می‌کنیم هر روز صحنه‌های وحشتناکی را شاهد هستیم از مسئولان می‌خواهیم چاره‌ای بیاندیشند.
وی افزود: جاده باشت ـ. چرام از جاده‌های پرتردد استان است، اما به لطف مسئولان چندسال است که روند اجرایی این طرح از حرکت لاک پشتی به حلزونی رسیده است.
مردم این منطقه می‌گویند:این جاده به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی و عدم پیگیری مسئولین شهرستانی واستانی به حال خود رهاشده وهمچنان یکی ازمشکلات اصلی مردم استان به ویژه مردم حوزه گرمسیر است چرا که تعداد زیادی روستا در حاشیه این حاده وجود دارد و با توجه به نقش روستائیان در پویایی اقتصاد کشاورزی به ویژه تولید محصولات کشاورزی، محصولات دامی می‌طلبد آن‌ها هموار از جاده مطلوبی برای ایاب و ذهاب و انتقال تولیدات خود به سایر مناطق بهره‌مند باشند همچنین تعداد زیادی مناطق گردشگر پذیر و امام زاده‌های واجب التعظیم در روستا‌های حاشیه این جاده قرار دارند که این خود رسیدگی و توجه به این محور را دو چندان می‌کند.
جاده ارتباطی باشت-چرام سالها است در حد زیر سازی باقی مانده است و باعث اخلال در رفت و امد خودرو‌ها شده و رانندگان این مسیر ارتباطی خواستار پیگیری و رفع مشکلات این جاده توسط مسئولان و متولیان امر هستند.
معاون توسعه و ساخت اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ خبر از بهره برداری از جاده ارتباطی باشت – چرام در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ داده بود که این موضوع عملی نشد.
محمد راستا در سال ۱۳۹۳ میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بهسازی این جاده را افزون بر ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد.
همچنین غلامرضا تاجگردون نماینده محترم شهرستان‌های باشت و گچساران در ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۵ از بهره برداری جاده باشت - چرام تا سال ۱۳۹۷ خبر داد.
رئیس برنامه و بودجه کشور وعده داد: احداث جاده باشت به چرام با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار و در مدت ۲۴ ماه انجام خواهد شد.
غلامرضا تاجگردون شهریورماه ۹۵ در بازدید از طرح‌های راه سازی جاده باشت به چرام گفت: ساخت جاده اصلی باشت به چرام به طول هفت کیلومتر یکی از بزرگترین طرح‌های راه سازی کهگیلویه وبویراحمد است که تکمیل آن نقش اثرگذاری در حمل و نقل آسان در این استان دارد. عملیات اجرایی فاز دوم این طرح مهم تابستان امسال شروع شده است.
رئیس راه و شهرسازی باشت گفت: ساخت پروژه‌ها در همه شهرستان‌ها به دلیل نبود بودجه تعطیل شده است، شهرستان باشت با این همه مشکلات در حوزه آسفالت روستایی در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
سعید گندمکار با بیان اینکه قرارداد این پروژه با راه و شهرسازی بود که مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته که اکنون به پایان رسیده است گفت: پیمانکار باید با راهداری استان و شهرستان باشت قرارداد بسته و صورت وضعیت راه و شهرسازی در این زمینه تمام شده است.
وی گفت: پیمانکار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است که پیگیر هستیم و مدیرکل راه و شهرسازی استان قول مساعد برای اختصاص این اعتبار داده است.
گندمکار با بیان اینکه در خصوص این طرح ماده ۱۸۰ را مطرح کرده اند گفت: فرماندار باشت و نماینده شهرستان بسیار پیگیر این موضوع و اختصاص بودجه هستند و امیدواریم این مشکلات بزودی حل شوند.
گندمکار رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان باشت با بیان اینکه جاده باشت به چرام در حوزه راهداری است گفت: براساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، راهداری از راه و شهرسازی تفکیک وبه اداره کل تبدیل شد.
وی گفت: اداره راه وشهرسازی شهرستان باشت تاکنون حدود ۱۱ میلیارد تومان برای این طرح هزینه کرد و ۷ کیلومتر عملیات خاکبرداری و ساخت پل‌ها را انجام داده است که بقیه مراحل زیر سازی وآسفالت باید توسط راهداری انجام شود.
لازم به ذکر است شهرستان باشت در فاصله ۱۰۰ کیلومتری و شهرستان‌های چرام، کهگیلویه، لنده در بیش از ۱۵۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد قرارداشته که به دلیل موقعیت توپوگرافی و کوهستانی هنوز از وجود جاده‌های ایمن برخودار نیستند، هرچند که مسئولان و دولتمردان در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد جاده‌های استاندارد برای این شهر‌ها هستند، اما این اقدام مهم همت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

 انتهای پیام/غ

 نیمه کاره رها شدن جاده چرام به باشت

برچسب ها: وضعیت راه ها ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.