درخواست وزیر اسبق آموزش و پرورش از مجلس در خصوص افزایش بودجه این وزارتخانه

اکرمی از مجلس خواست تا با توجه به حجم کاری آموزش‌ و پرورش، بخشی از بودجه سایر نهادهای فرهنگی را کم کند و در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار دهد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز سه‌شنبه 24 بهمن، سید کاظم اكرمی در استودیو الفبا حاضر شد و در سخنانی با اشاره به اینکه حتی در سال 1307 شمسی نیز تنها 2 آزمون کتبی در برنامه‌های درسی مدارس ابتدایی گنجانده‌شده بود، خواهان حمایت همه فرهنگیان و صاحب‌نظران از مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش شد.

کاظم اکرمی که در سال 1363 وزیر آموزش و پرورش بود، با تأکید بر رسالت و اهمیت شغل معلمی با ذکر جمله‌ای از پیامبر (ص) که فرمودند: من معلم مبعوث شدم، گفت: بااینکه از عمر این جمله 1400 سال می‌گذرد، اما در حال حاضر نیز آموزش را معلمِ بزرگِ بشریت می‌دانند. در کشورهایی که در آن‌ها آموزش، در اولویت قرار دارد و آن جامعه با آن آموزش‌ها همگام شده است، قطعاً پیشرفت و توسعه آن کشور نیز تضمین‌شده است.

آموزش و پرورش تنها مسئول اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش نیست

وی با اشاره به سند تحول آموزش‌وپرورش بیان کرد: وظیفه اجرای این سند فقط بر عهده آموزش‌وپرورش نیست و این سند، یک سند ملی است و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها در قبال آن وظیفه‌دارند. سند تحول روی وضعیت معلمان تأکید زیادی دارد و در راستای اجرای این سند به شرایط زندگی معلمان باید توجه شود.

وی در ادامه به خاطرات خود از دوره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: ازنظر شهید رجایی جایگاه معلم کلاس اول در نظام آموزش‌وپرورش خیلی مهم بود و همیشه می‌گفت این معلم‌های کلاس اول هستند که علاقه‌مندی کودکان به درس و مدرسه را ایجاد می‌کنند و اگر پایه‌گذاری خوبی در کلاس اول انجام شود، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش درباره مصوبه حذف آزمون اظهار کرد: دریکی از اولین تصمیم‌های شورای عالی که در سال 1307 شمسی مصوب شده و به امضای علی‌اکبر دهخدا و محمدعلی فروغی رسیده است، در مدارس ابتدایی فقط مجوز دو امتحان کتبی صادرشده بود و مابقی آزمون‌ها باید به‌طور شفاهی گرفته می‌شد. این مصوبه نشان می‌دهد باآنکه این دو نفر در آن زمان، تحصیلات روانشناسی تربیتی نداشتند، اما می‌دانستند اگر کودک دبستانی در سال‌های اولیه مدرسه با امتحانات متعدد مواجه شوند، در آن‌ها احساس دل‌زدگی به وجود خواهد آمد و با این نگاه آن مصوبه را تصویب کردند.

اکرمی افزود، خانواده‌ها باید به این نکته فکر کنند که اگر فرزندان آن‌ها در آزمون مدارس موفق نشوند چه رنجی می‌کشند و از هر 16 خانواده فقط یک خانواده فرزندش امکان رفتن به این مدارس دارد و چه حس بدی در این خانواده‌ها و کودکان قبول نشده ایجاد می‌شود.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش گفت: باید دقت کنیم که خانواده‌هایی هستند که هزینه خرید جزوه یا کتاب‌های كمک آموزشی تستی یا فرستادن کودکانشان را به کلاس‌های تست‌زنی آزمون مدارس خاص ندارند، آیا درست است که خانواده‌ای تنها به خاطر محدودیت مالی از تحصیل فرزندانش در برخی مدارس دولتی خاص محروم باشد؟

اکرمی در ادامه به خاطراتی از مدارس اشاره کرد و افزود: در آن زمان همه دانش آموزان باهم در یک کلاس و مدرسه درس می‌خواندند، دانش آموزان باهوش با شاگرداول شدن یا کسب معدل بالا مشخص می‌شدند و بعداً هم در دانشگاه قبول می‌شدند و پزشک یا مهندس و ... می‌شدند و همکلاسی‌هایشان به سمت مشاغل دیگر می‌رفتند؛ اما همه این افراد باهم دوست بودند در حق هم محبت و دلسوزی داشتند و همدیگر را در یک خانواده بزرگ می‌دیدند و در حق هم رأفت داشتند، مانند این زمان، جامعه طبقاتی نبود و آدم‌ها باهم فاصله نداشتند.

وی به بودجه آموزش‌وپرورش اشاره کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا با توجه به حجم کار فرهنگی که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، بخشی از بودجه سایر نهادهای فرهنگی را کم کند و بودجه را در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار دهد تا بخشی از مشکلات این دستگاه حل شود.

اکرمی در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت زندگی معلمان و بازنشستگان پرداخت و اظهار کرد: اکنون با توجه به ارتباطی که من با معلمان و بازنشستگان و در استان‌ها و شهرهای مختلف دارم، وضعیت مالی معلمان درواقع این پیام را به نسل جوان می‌دهد که دنبال این حرفه نروید، چراکه اصلاً وضعیت خوبی نخواهید داشت. باید حتماً به اوضاع زندگی معلمان و بازنشستگان کشور که پایه‌های علمی و آموزشی کشور را بنا می‌نهند توجه جدی شود تا نسل جوان این پیام را بگیرد که معلمی علاوه بر اینکه ازنظر معنوی شغل مهم و باارزشی است، ازنظر دنیوی هم می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای او و خانواده‌اش باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار