تعطیلی معابر مرزی متضرر شدن مرزنشینان را به دنبال دارد

فرماندار سردشت گفت: تعطیلی معابر مرزی موجب متضرر شدن مرزنشینان به خصوص در آذربایجان غربی می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، نژاد جهانی در جریان دیدار با فرماندار قلعه دیزه اقلیم کردستان عراق تعطیلی معابر موقت مرزی اشکان و قاسم رش را تاثیرگذار بر معیشت مردمان هر دو طرف مرز عنوان کرد و افزود: برنامه ساماندهی معابر مرزی از سوی دولت ما در جریان بود اما بسته شدن این مرزها ضرر زیادی را به مرزنشینان وارد کرده است.

 ‎فرماندار سردشت افزود: مرز کیله سردشت به عنوان مسیر دسترسی نزدیک مردم شمالغرب ایران به عتبات عالیات و مراکز زیارتی و همچنین اهمیت آن از لحاظ گردشگری منطقه و دسترسی مردمان آنسوی مرز به مراکز درمانی و معالجات پزشکی داخل، این مرز را متفاوت از سایر مرزهای غرب و شمالغرب کشور می کند.

سرکنسول ایران در اربیل نیز در این جلسه گفت: دو شهر قلعه دیزه در اقلیم کردستان عراق و سردشت در آذربایجان غربی به لحاظ بن بست جغرافیایی در وضعیت مشابهی قرار دارند که یکی از راهکارهای خروج از این شرایط رسمی شدن مرز کیله است.

وی با اشاره به فعالیتهای بازارچه کیله سردشت گفت: این مرز به همراه سیرانبند و شوشمی در تعامل ایران با اقلیم کردستان عراق باز بودند اما چون برای دولت مرکزی عراق ناشناخته بودند آنها را غیر رسمی و تعطیل اعلام کرد.

رئیس اداره راپه رین اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست با بیان اینکه مرز کیله از اهمیت خاصی برای دو طرف برخوردار است، گفت: هیچ محدودیت مالی و اداری برای به رسمیت شناختن بازارچه کیله در اقلیم کردستان عراق وجود ندارد اما نیازمند حمایت جمهوری اسلامی ایران هستیم که با حکومت مرکزی عراق به راه حل مناسبی برسند.

وی در رابطه با بسته شدن معابر موقت مرزی اشکان و قاسم رش از سوی دولت عراق، تصریح کرد: کسب و کار و معیشت اهالی زیادی در دوطرف مرز وابسته به فعالیت این دو معبر بود که با تعطیلی آن افراد زیادی متضرر شده اند و همچنین این امر بر امنیت مرزها هم تاثیرگذار است که تلاش ما بر بازگشایی مجدد آنها و رونق تجارت محدود در آنجا همانند گذشته است.

انتهای پیام/ا

 تعطیلی معابر مرزی موجب متضرر شدن مرزنشینان می شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.