شخصیت فاطمه زهرا (س) الگویی برای همه اعصار

زهرا جان چه غروبی دلتنگی داشت آنروز که پهلویت را شکستند و قلب زمین و زمان را از این جفا به درد آوردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ خدایا امشب، جای پای مادر در خانه خالیست...
 علی، شبانه یاس کبودش را غسل می دهد وچه مظلومانه با پیکر یار جوانش وداع می کند زهرا جان چگونه تو را به آغوش خاک بسپارم در حالی که چشمان نگران فرزندانت در خانه منتظر حضور مهربانت است چشم بگشا پاره تن علی که زینب طاقت دوریت را ندارد و جشم بگشا ای همسفر غربت علی که حسین چشم انتظار مادر است و دیده بگشا ای لاله پرپرمن که حسن هنوز بغض کوچه در گلو دارد.

جای خالی یاس
امشب آسمانیان در سوگت گریانند و زمینیان در حسرت وجود پربرکتت هم ناله شده اند کجاست فاطمه امشب کجاست یاس نبی و کجاست شقایق  پرپرعلی.
بانوی مهربانی شیعیانت درکنج قلبهایشان برایت حرمی خواهند ساخت به وسعت همه خوبیها و با آب دیدگان حرمت را خواهند شست .


شخصیت فاطمه زهرا (س) الگویی برای همه اعصار

درباره ابعاد تربیتی فرزندان علی (ع) از نسل فاطمه بهترین مثال تربیت وسخنان امام حسن وامام حسین در مقاطع زمانی مختلف و نیز سخنوری دختر عالمه اش زینب (س)در واقعه عاشورا وتبیین اهداف بلند قیام حسین(ع) است که نشان می دهد فرزندان فاطمه ازدامان مادری بزرگ منش وبزرگ زاده با تربیت متعالی بپا خواسته اند.
فاطمه سلام الله علیها درعمر کوتاه 18ساله خود نمونه والگوی بی مانندی برای زنان تمام اعصار باقی گذاشت، زنی که هم بهترین همسر ، بهترین مادر، بهترین معلم، بهترین محدث، بهترین همراه ولایت وبرترین زن عالم بود.

تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) به سه روایت اصلی نقل شده است. همواره این پرسش مطرح بوده است که کدام نقل از ایام شهادت آن حضرت به لحاظ تاریخی معتبر تر است؟
بر اساس منابع تاریخی، ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از ده تا پانزده قول بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه قول اصلی است:
1.روایت «40» روز که دهه اول گرفته می شود، بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله که مصادف با 8 تا 10 ربیع الثانی است.
2.روایت «75» روز که دهه دوم گرفته می شود، مصادف با 13 تا 15 جمادی الاولی است.
3.روایت سوم «95» روز که دهه سوم گرفته می شود، مصادف با 1 تا 3 جمادی الآخر است که بیشتر مورد تاکید است.
محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است روایت سوم یعنی 95 روز است. البته مراجع تقلید و اهل معرفت به مومنان توصیه می کنند که هر سه قول را به برپایی عزاداری همت گمارند.
در هر صورت روایت دوم شهادت حضرت زهرا(س) برابر 13 جمادی الاول که است و روایت سوم برابر سوم جمادی الثانی خواهد بود. این دو روایت در تقویم رسمی ثبت شده است. البته عموما این ایام را در سه دهه مجزا برگزار می کنند تردیدی نیست که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سال یازدهم هجری وفات نمودند.
اما در تعیین روز و ماه اختلاف زیادی وجود دارد که بعضی تا 39 قول شمردند. ولی آنچه میان این اقوال مشهورتر است یکی 13 جمادی الاولی است، و دیگری سوم جمادی الثانی. چون روایاتی که می گویند حضرت فاطمه 75 روز پس از رحلت پیامبر به شهادت رسیدند و نیز روایاتی که می گویند آن حضرت 95 روز پس از پیامبر زنده بودند بیشتر و مشهورتر است.

علت شهادت حضرت زهرا (س):

امام صادق علیه السلام فرمود: در اثر ضرباتی که قنفذ بر پیکر نازنین زهرا علیها سلام وارد ساخت سقط جنین کرد و بدان علت پیوسته رنجور و ضعیف می گشت تا اینکه بستری شد. و امیر المؤمنین و اسماء بنت عمیس از آن حضرت پرستاری می نمودند.
البته علت رنجوری و ناتوانی روز افزون زهرا علیها السلام تنها بیماری نبوده، بلکه علاوه بر آن ناراحتی های روحی و غم و غصه های قلبی آن حضرت بود که در اثر بروز مشکلات برای جهان اسلام پیش آمده بود. و رفته رفته اسلام حقیقی از مسیر اصلی خود منحرف می گشت، امثال این مشکلات در جامع اسلامی بود که وجودمقدس یاس نبی را می آزرد و روز به روز رنجورتر و ضعیف تر می کرد تا سرانجام به شهادت ایشان انجامید.

جای خالی یاس
حجت الاسلام قره داغی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت:حضرت زهر( س) بیستم جمادی الثانی در مکه متولد شد از همان دوران کودکی یارو مدد کار پدر بود و با الطاف کودکانه پدر خود را حمایت می کرد از این جهت او را ام ابیها "یعنی مادر پدر" لقب دادند.
وی با بیان اینکه بانوان جامعه ما با الگو برداری از حضرت فاطمه( س) باید حضوری فعال در اجتماع داشته باشند افزود:حضرت زهرا (س) پس از شکست لشکریان اسلام در جنگ احد؛ همراه با بانوان مدینه در کوه احد حاضر می شدند و از مجروحین و پدر بزرگوارشان پرستاری می کردند بانوان جامعه ما با الگو برداری از حضرت فاطمه س باید حضوری فعال در اجتماع داشته باشند .
حجت الاسلام قره داغی ادامه می دهد: همچنان این بزرگوار همسری شایسته برای حضرت علی (ع )بودند بطوری که امیرالمومنین خطاب به ایشان می فرماید : فاطمه جان ، یکبار نشد مرا ناراحت کنی من از شما راضی هستم خداوند از شما راضی باشد .
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (ع)در دفاع از حق سکوت نکرد و اولین مدافع ولایت بود گفت: پس از مکر بنی ساعده در سقیفه که حکومت از علی (ع )غصب شد حضرت زهرا به تک تک خانه های صحابه می رفت و وصیت پیامبر را در غدیر خم به آنها یاد آوری می کرد ولی متاسفانه هر کدام بهانه ای آوردند و از حمایت حضرت علی (ع) سر باز زدند.
حجت الاسلام قره داغی ادامه می دهد: سرزمین فدک هدیه ای از طرف پیامبر به حضرت فاطمه بود که توسط خلیفه غصب شد حضرت زهرا (س)در مسجد برای اعتراض و دفاع از حق خودشان خطبه فدک را خواندند.
وی با اشاره به عبادت حضرت زهرا (س) گفتند امام صادق (ع ) در این باره می فرماید: وقتی مادرم فاطمه ، در محراب عبادت می ایستاد نورش برای اهل آسمان می درخشید همانطوری که نور ستارگان برای مردم می درخشد .
فاطمه زهرا(س) در تمام ابعاد زندگی اعم از سیاسی عبادی اجتماعی خانوادگی الگوی بی نظیری برای زنان و مردان مومن است .

زنان زهرایی

 حضرت فاطمه زهرا(س) در طول عمر کوتاه و پربرکت خود چنان فضایلی از خود نشان داده است که تمام بانوان عالم می توانند او را به عنوان الگوی حسنه خود قرار داده و از رهنمودهای زندگی پرثمر ایشان استفاده کنند حضرت فاطمه زهرا(س) امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را در دامان خود پروراند و آن بزرگواران بودند که آن نهضت عاشورایی را برپا کردند.

جای خالی یاس

در زمان دفاع مقدس نیز مادران و همسران شهدا با تاسی از الگوی خود حضرت فاطمه زهرا(س) به نقش تاثیر گذار خود عمل نمودند و چنین انقلاب و حماسه ای را آفریدند.

جای خالی یاس
مینو همسر بیوک آقا اصحابی جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی است قصه او حکایت صدها زنیست که زندگیشان همچون شب های عملیات رنگ و بوی زهرایی دارد .
او با تاسی از حضرت زهرا(س) با وجود همه مخالفت ها از طرف خانواده با این ازدواج؛ زندگیش را در کنار شیر مردی ساخت که دوپا و یک دست و یک چشم خود را نثار ایران اسلامی کرده است.

جای خالی یاس
مینو  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان می گوید: به خاطر معامله ای که با خدا و حضرت زهرا انجام داده است سختی های این زندگی را بر جان خریده و دشواری ها را بر کامش شیرین کرده است.
او می اقزاید: همانطور که حضرت زهرا همواره پیرو و حامی همسر خود بود مادران شهید و همسران جانبازان نیز با الگو گیری از این بزرگوار پیرو و ادامه دهنده این مسیر هستند.

جای خالی یاس
این همسر جانباز در جواب اینکه آیا از زندگی خود راضی هست می گوید :او  هدف و راهش را به درستی انتخاب کرده و از این انتخاب نیز نه تنها هرگز پشیمان نیست بلکه به آن افتخار می کند.
وی ثمره زندگی عاشقانه خود را آرامش در کنار همسر و دو فرزندش بر می شمارد و این ها را مدیون الطاف الهی و کمک ائمه اطهار به خصوص حضرت زهرا (س) می داند.

این همسر جانباز یکی از بهترین خاطرات خود در طی زندگی با  بیوک آقا را دیدار با مقام معظم رهبری دانست.

جای خالی یاس

وقتی با دخترجانباز هم صحبت می شویم او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مادرش را نمونه یک بانوی فداکار می داند و می گوید درست است که جانبازان برای ایران اسلامی از جان گذشتگی کردتد ولی بیشترین ایثار و از خود گذشتگی از آن مادران شهید و همسران جانباز است که همه سختی ها را بدون هیچ گلایه و با همه صبوری به جان می خرند تا همسر و فرزندانشان هیچ غصه ای را به دل راه ندهند .
امروز زنان زهرایی دانش آموخته مکتب حضرت زهرا (س ) و ادامه دهنده راه مردان و زنانی هستند که از همه هستی خود در راه آرمان هایشان گذشتند.

گزارشی از زهرا نصیری

 انتهای پیام/ن

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.