رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت خبر داد:

وام ودیعه مسکن دانشجویان علوم پزشکی ۲ برابر می‌شود

مشکینی از افزایش ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: با تامین منابع لازم، تلاش داریم تسهیلات وام ودیعه مسکن دانشجویان را سال ۹۷ حداقل ۲ برابر افزایش دهیم.

میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان در سال آینده دوبرابر می‌شودبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجید مشکینی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از افزایش ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: با تامین منابع لازم، تلاش داریم تسهیلات وام ودیعه مسکن دانشجویان را سال آینده حداقل به میزان دو برابر افزایش دهیم.

وی با بیان این خبر افزود: به خوبی می‌دانیم که میزان وام ودیعه مسکنی که در حال حاضر به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی می‌دهیم مناسب و کافی نیست و مخصوصا دانشجویان متاهل و فاقد خوابگاه که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند با میزان کنونی وام ودیعه مسکن نمی‌توانند مسکن مناسبی برای سکونت تهیه کنند اما به هرحال باید در حال حاضر با شرایط خود را وفق دهیم.

وی اظهار کرد: اگر این اتفاق در سال آینده عملیاتی شود، مشکل خیلی از دانشجویان متاهل وفاقد خوابگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، دکترای عمومی و مقاطع تکمیلی مرتفع می‌شود و آنها با دریافت ودیعه مسکن مناسب، می‌توانند مسکن مناسبی برای اسکان‌شان انتخاب کنند.

مشکینی با بیان اینکه منابع مالی این نوع تسهیلات دانشجویی، فراهم شده است، گفت: با وجود این شرایط، اکنون پرداخت این وام ودیعه مسکن به دانشجویان ضمانت اجرایی ندارد و از ابتدای سال تحصیلی آینده محقق می‌شود البته باید مجوزش را از هیات امنا بگیریم. وام‌های دیگر نیز همین شرایط را دارند.

مشکینی در پاسخ به مطالبات دانشجویان در زمینه‌های مختلف صنفی و رفاهی از جمله بحث خوابگاه و تسهیلات دانشجویی گفت: ما در قانون متولی تامین خوابگاه نیستیم و تنها بخشی که صندوق رفاه دانشجویان را به مساله خوابگاه وصل می‌کند، بودجه صندوق است که از محل اجاره بهای خوابگاه‌ها حاصل می‌شود. دستگاه‌های دیگر نیز به عنوان متولی بخش خوابگاه‌ها مسئول هستند و اگر ایراداتی در بخش خوابگاه‌ها وجود دارد تنها به صندوق رفاه دانشجویان برنمی‌گردد.

لزوم توازن و بالانس بین ورودی و خروجی میزان ارزش صندوق

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت همچنین از افزایش میزان ارزش دارایی صندوق رفاه دانشجویان طی مدت سه سال گذشته خبر داد و گفت: در مدت سه سال اخیر، میزان ارزش دارایی موجود در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ۲/۳۲ برابر شده است که از این بابت باید شکرگزار باشیم که البته یکی از دلایش به افزایش دارایی‌های صندوق به واسطه تجدید ارزیابی‌هایشان برمی‌گردد.

وی گفت: بخش دیگری از علت افزایش میزان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به مدیریت صندوق رفاه و اعضای هیات امنای آن بر می‌گردد. نه تنها اعضای هیات امنای صندوق رفاه بلکه معاونت‌های وزارت بهداشت و خیلی از افراد تلاش کردند که ارزش دارایی‌های این صندوق بالاتر برود.

مشکینی با اشاره به لزوم توازن و بالانس بین ورودی و خروجی میزان ارزش صندوق گفت: اگر می‌گوییم باید این توازن میان ورودی و خروجی صندوق برقرار باشد، این بدان معناست که هر منابع مالی که وارد صندوق می‌شود و هرچه خارج می‌شود باید از یک تناسب و توازن متعادلی برخوردار باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت خطاب به اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: قضاوت سطحی در خصوص عملکرد صندوق رفاه نداشته باشید و قبل از هر گونه اعتراض، نگاه منطقی به مسائل داشته باشیم و توصیه می‌کنم این توازن‌ها و میزان ورودی و خروجی صندوق را هم در نظر بگیرید و اگر می‌خواهید قضاوت و تصمیمی‌ بگیرید تا به جزئیات موضوع کاملا واقف نشدید، اقدام نکنید چون مناسب نیست و ممکن است از کارتان مایوس شوید.

وی همچنین خطاب به این اعضا گفت: شما دبیران و اعضای شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر من بهترین‌ها هستید چرا که به عنوان نمایندگان دانشجویان از مسیر قانونی پیگیر مطالبات، خواسته‌ها و نیازهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف صنفی و رفاهی هستید که این کار شما واقعی، ارزشی و مقدس است.

مسئولیت و اختیار منع اشتغال با صندوق رفاه دانشجویان نیست

مشکینی گفت: این کار که همان پیگیری حقوق و مطالبات دانشجویی است را ادامه دهید. هر چند ممکن است برای ما مسئولان این حرفها کمی سخت و سنگین باشد اما عیبی ندارد چون رسالت و وظیفه شما اعضای شورای صنفی بر اساس آیین نامه، گرفتن مطالبات و نیازهای دانشجویان است.

این مقام مسئول بر لزوم فعالیت بیشتر شوراهای صنفی و مشارکت و تمرین در کارهای گروهی تاکید کرد و گفت: شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها باید مثل دیگر کانون‌ها و تشکل‌های دانشگاهی تمرین روش‌های حل مساله را دنبال کند، ممکن است هر روز شما دانشجویان و دبیران شوراهای صنفی با مسائل مختلفی در حوزه فعالیت خود مواجه شوید که باید به جای تسلیم در برابر مشکلات، با روش حل مساله، کار رو به پیش ببریم و بر مشکلات چیره شویم.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شوراهای صنفی باید افرادی خلاق، هوشمند و دارای روحیه کارهای جهادی باشند، اظهار کرد: قطعا شما دبیران شوراهای صنفی دارای ظرفیت‌های زیادی هستید که می‌توانید با خلاقیت و بارش افکار، قدرت مالی ایجاد کنید و حتی در پیگیری مطالبات دانشجویان مثلا در حوزه خوابگاهی، با مذاکره با خیرین یا شهرداری، دارای هوشمندی، خلاقیت و ابتکار باشید. ما باید به سمت روش‌های خلاقانه حرکت کنیم و مهارت‌های اجتماعی ارتباط با افراد را پیدا کنیم که قطعا با این دو مؤلفه می‌توانیم به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر شویم.

مشکینی در پاسخ به اعتراضات برخی از اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر کم بودن میزان وام‌ها و تسهیلات دانشجویی و منع اشتغال برخی از دانشجویان Phd و رزیدنت‌ها و اینکه  بسیاری از دانشجویانی که تا پنج عصر در دانشگاه یا بیمارستان مشغول به فعالیت هستند به دلیل منع اشتغال، نمی‌توانند با این میزان وام در شهرهای بزرگ زندگی‌ کنند، گفت: مسئولیت و اختیار منع اشتغال با صندوق رفاه دانشجویان نیست بلکه با معاونت‌های دیگر است اما با این حال در تلاش هستیم نسبت به حل مشکلات این عزیزان اقداماتی انجام داده و نسبت به افزایش تسهیلات دانشجویی به این افراد تصمیماتی بگیریم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دکتر محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برای احداث خوابگاه‌های استاندارد از مسیرهای مختلف از جمله مذاکرات با سرمایه‌گذاران، اظهار کرد: ما در صندوق رفاه دانشجویان و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به دنبال آن هستیم که با مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی راهکارهایی اتخاذ کنیم که در دراز مدت بتوانیم مشکل اسکان دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی خوابگاه‌های استاندارد دانشجویی را مرتفع کنیم و درصددیم در قالب مذاکرات وانجام مناقصات در دانشگاه‌های مختلف، فعلا به صورت پایلوت در چند استان این کار را عملیاتی کنیم و سپس آن را به دیگر دانشگاه‌ها و استان‌ها تعمیم دهیم تا هم برای دانشجو خوشایند و به صرفه باشد و هم برای دولت، بخش خصوصی و سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار