آموزش‌وپرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جذب ۱۸ هزار نیروی جدید در آموزش‌وپرورش تا آخرین وضع پرداخت معوقات فرهنگیان

آموزش‌وپرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

از جذب ۱۸ هزار نیروی جدید در آموزش‌وپرورش تا آخرین وضع پرداخت معوقات فرهنگیانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون اعلام جذب ۱۸ هزار نیروی جدید در آموزش و پروش، تمهیدات استقرار پایه دوازدهم در مدارس وآخرین جزئیات از پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال ۹۶همراه بوده است.

مجوز جذب ۱۸ هزار نیروی جدید را گرفتیم

سید محمد بطحاییوزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد:برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آماده شده و در این برنامه تعیین تکلیف جذب نیروی انسانی در چهار سال آینده مشخص است.

وی تصریح کرد: برای ۱۸ هزار نفر مجوز استخدام از طریق آزمون از سازمان امور استخدامی کشور اخذ شده است که این افراد تا مهر ۹۷ باید در کلاس‌های ما باشند و شرایط کامل تا اواسط اسفندماه اعلام خواهد شد و احتمالا آزمون در فرودین ماه برگزار شود.

بطحایی درمورد حذف آزمون دردوره ابتدایی بیان کرد: دانش آموزان در دوران ابتدایی به مرحله‌ای نرسیدند که در زیر فشار آزمون‌ها قرار بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان در کلاس های کمک آموزشی شرکت می کنند و بحث ما این است که بچه ها نمی توانند در دوران کودکی با وجود این اوضاع مهارت های زندگی را درک کنند.

آخرین جزئیات از پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال ۹۶

مهرداد خان‌‌ماکو مدیر کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره وضع پرداخت مطالبات‌ فرهنگیان‌ اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده 2 روز گذشته حق‌التدریس‌ آزاد به طور کامل‌ پرداخت‌ و تمام مطالبات‌ این گروه‌ تسویه و فقط عیدی آنها باقی مانده است‌ که از سوی خزانه درحال واریز است.

وی ادامه داد: برای حق‌التدریس‌ شاغلان فعلاً به دنبال نقدینگی‌ از سوی خزانه هستیم‌ و زمانی که در قالب‌ تخصیص‌ 12 ماهه‌ نقدینگی‌ را دریافت‌ کنیم، بخشی از حق التدریس شاغلین پرداخت خواهد شد.

مدیر کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره مطالبات باقی مانده فرهنگیان‌ عنوان کرد: هزینه‌های مرتبط با حقوق شامل اضافه‌ کار کارکنان اداری آموزش و پرورش، هزینه‌های جاری استان‌ها، سنوات ار‌فاقی و حقوق سرباز‌‌ معلمان است که تا پیش از پایان سال حقوق سرباز معلمان‌ به طور کامل تسویه خواهد شد؛ همچنین به دنبال آن هستیم که حق‌التدریس سه ماهه اول معلمان حق‌التدریس شاغل هم پیش از عید پرداخت شود.

چگونگی استقرار پایه دوازدهم در نظام آموزشی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات انجام شده برای استقرار پایه دوازدهم عنوان کرد: از اواخر تابستان کار را برای استقرار پایه دوازدهم آغاز کردیم و همچنان فعالیت ها در جریان است.

وی ادامه داد: در جلسات مختلفی تامین نیروی انسانی و روش های رفع کمبود با همکاری مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش مطرح شده است که بر این اساس مقرر شد تا بخشی از پذیرش آزمون استخدامی سال آینده، دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و معلمان حق التدریس برای پایه دوازدهم به کار گرفته شود.

زرافشان با بیان اینکه برای پایه دوازدهم در مجموع 30 هزار نیروی انسانی نیاز داریم، گفت:نیازمند 14 هزار نفر برای شاخه نظری و 16 هزار نفر هنرآموز برای استقرار پایه دوازدهم هستیم.

معاون آموزش متوسطه افزود: البته با توجه به اینکه طی سال های گذشته و تغییرات مقاطع تحصیلی برخی معلمان دوره متوسطه به مقاطع تحصیلی پایین تر انتقالی گرفته بودند می توانیم از این نیروها برای تدریس در پایه دوازدهم بهره بگیریم.

وجوه دریافتی برای پیک نوروزی باید بازگردانده شود

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره تغییر در روند تکالیف نوروزی دانش آموزان دوره ابتدایی عنوان کرد: با توجه به اینکه پیک‌های نوروزی در تعمیق آموزه‌ها به دانش آموزان چندان موثر نبودند و تکمیل آن به فرایندی پر تنش برای خانواده‌ها تبدیل شده بود اقدامی جایگزین برای پیک‌های نوروزی در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: فرآیند داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی جایگزین پیک‌های نوروزی شد و این عمل علاوه بر آنکه فرصت آشتی با کتاب را به دانش آموزان می‌دهد بار تربیتی بالایی دارد و مهارت‌های گفتاری و نوشتاری را تقویت می‌کند.

حکیم زاده تصریح کرد: در مدارس، تبلیغ و اجبار به خرید کتابی خاص برای قصه‌خوانی در ایام نوروز ممنوع است و علاوه بر آن اقداماتی نظیر تهیه یک کتاب برای همه دانش‌آموزان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و هر دانش آموز باید کتابی متفاوت را برای ایام نوروز انتخاب کند.

وی درباره اخذ وجه بابت پیک‌های نوروزی گفت: هرگونه وجهی که مدارس از خانواده‌ها گرفته‌اند باید به آنها باز گردانند علاوه بر آن پیش از حذف پیک‌های نوروزی هرگز توزیع پیک به طور متمرکز در سراسر کشور مد نظر نبوده است و در موارد محدودی که چنین مسائلی مطرح شده است، باید وجوه دریافتی به خانواده‌ها باز گردد.

نظام آموزشی نیازمند اقدامات تحولی است

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند هر دستگاه دیگری فرهنگ سازمانی و مجموعه ای از هنجارهای نانوشته و قوانین ویژه خود را دارد.

وی افزود: برخی سازمان ها از همکاری جمعی دوری و برخی استقبال می کنند، برخی در مواجهه با ابتکار با استقبال مواجه می شوند و برخی دیگر چنین ویژگی ندارند که وابسته به فرهنگ سازمانی است.

بطحایی تصریح کرد: یکی از ویژگی های فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش مقاومت در برابر تغییر است و بدون آنکه به زیان بیاوریم در برابر تغییرات مقاومت داریم و به همین دلیل تحول در آموزش و پرورش علی رغم تمام تحولات آثار مثبتی در مدرسه نداشته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با کوچکترین تغییر در بخشی از ارکان نظام آموزشی با مقاومت های زیادی مواجه خواهیم شد و البته شاید یکی از دلایل گستردگی جامعه ذینفعان است و با کل کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر پذیری داریم.

بطحایی بیان کرد: وقتی صحبت از تحول می‌کنیم دیدگاه نسبت به شرایط فعلی و تطاول است و هرچه فاصله بین دو مورد باشد ضرورت تحول بیش از پیش است.

تعیین تکلیف امتحانات نهایی پایه یازدهم در انتظار تصمیم آموزش و پرورش

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف امتحان نهایی برای پایه یازدهم اظهار کرد: جلساتی در شورای عالی آموزش و پرورش برای این منظور تشکیل شده است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

وی ادامه داد: پس از تصمیم گیری نهایی وضع امتحانات پایه یازدهم مشخص می شود تا از دروسی که به طور سراسری برای دانش آموزان باید آزمون گرفته شود اعلام کنیم اما هنوز این مسئله مشخص نشده است و هر گونه اعلام برگزاری امتحانات نهایی از سوی مراجع و فضاهای مجازی صحت ندارد.

جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس

گودرز كریمی فر مدیر كل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمادگی وزارت متبوع برای ارائه خدمات كیفی ستادهای اسكان نوروزی به فرهنگیان گفت: در نوروز 97 با پیش بینی 707 پایگاه پذیرش ، 345 مرکز آموزشی رفاهی و100 هزار كلاس درس در سطح كشور، خدمات مطلوب تری به فرهنگیان ارائه می شود.

وی با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای اسكان مسافران در نوروز 1397 اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در مراكز اسكان نوروزی كیفیت را افزایش و امكانات موجود را ارتقاء بخشیم.

مدیر كل تعاون و پشتیبانی در ادامه تعداد مراكز آموزشی، رفاهی(خانه های معلم ) و مراكز اسكان در سراسر كشور را 345 مركز برشمرد و خاطر نشان كرد: 300 اردوگاه فرهنگی و هنری و 50 مركز پردیس دانشگاه فرهنگیان همچون سال گذشته در خدمت اسكان فرهنگیان است. نامبرده به تعداد 207 تالار و 128 رستوران در مراکز آموزشی رفاهی سراسر کشور در راستای اعتلای منزلت اجتماعی فرهنگیان اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
لطفاًدر موردخريد مرخصي بازنشستگانسال٩٥هم پيگيري كنيد
-
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
لطفا حق الزحمه امتحانات نهایی را هم پیگیری کنید جناب وزیر در هیچ جا حرفی از معوقه امتحانات نمی زنند دم عیده والله ما هم هزار مشکل داریم وشرمنده زن وبچه هستیم .
-
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
لطفا حق الزحمه امتحانات نهایی را هم پیگیری کنید جناب وزیر در هیچ جا حرفی از معوقه امتحانات نمی زنند دم عیده والله ما هم هزار مشکل داریم وشرمنده زن وبچه هستیم .
آخرین اخبار