پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طريق افغانستان به پاکستان و هند (تاپى)، از سوى مقام هاى چهار کشور طى مراسم ويژه در هرات گشايش يافت.

افتتاح پروژه بزرگ «تاپی» در هرات با حضور مقامات چهار کشور منطقهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طريق افغانستان به پاکستان و هند (تاپى)، پروژه‌ برق (تاپ) ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و احداث فایبر نوری در کشور و خط آهن تورغندی- هرات بعد از ظهر دیروز از سوى مقام هاى چهار کشور طى مراسم ويژه در هرات گشايش يافت.

مقامات کشورهای شامل پروژه تاپی، این پروژه را مهم و آغاز خوب برای گسترش همکاری های منطقه ای خواند و گفتند که برای موفقیت تاپی تلاش می کنند.

اين پروژه ها از سوى محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان، شاهد خاقان عباسی، صدراعظم پاکستان و مبشر جاوید اکبر، وزیر دولت هند در امور خارجی گشايش يافت.

مبشر جاوید اکبر، وزیر دولت هند در امور خارجی، تاپی را خط اتصال کننده اقتصادی قرن ۲۱ خوانده گفت که با افتتاح این پروژه راه قدیمی ابریشم احیا خواهد شد.

وی گفت که تاپى نه تنها پروژه انتقال گاز است که انتقال برق (تاپ) و ايجاد شبکه فايبر نورى نيز شامل آن مى باشد.

وزیر دولت هند در امور خارجی اظهار داشت که کشورهاى شامل اين پروژه بايد مانند همکاران خوب از فواید آن استفاده و با خطرات آن مبارزه کنند.

وی پروژه تاپی را منافع مشترک چهار کشور خواند و گفت: تاپی در برابر طوفان به مثل یک پرنده است و باید با تمام ظرفیت از این پرنده امید محافظت کنیم، آن را به انجام برسانیم و از این پروژه همه سود به دست می آورند و موفقیت آن باعث از بین بردن فقر و کاریابی خواهد شد.

وی بیان داشت که افغانستان قلب آسیا است و هر نوع اخلال در قلب، می تواند به تمام وجود خطر وارد کند.

وی همچنین گفت: ما دیدیم که نیروهای تروریستی کوشش می کنند که به قلب آسیا صدمه برساند، ولی مقاومت افغانستان یک معجزه تاریخ است، شجاعت و روحیه اى که جوانان و مردم افغانستان دارند افتخار مشترک همه ما است.

وزیر دولت هند در امور خارجی تاکید کرد که پروژه های خوبی مانند انتقال فرامرزی لوله گاز با چالش هایی مواجه مى شود اما اطمینان دارد که پروژه تاپى تحت شجاعت قوای امنیتی و دفاعی افغانستان به شکل مصون عملى خواهد شد.

قربان قولی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان نیز ضمن حمایت از این پروژه، بر گسترش همکاری های منطقه ای در این راستا تاکید کرد و گفت: ما به  همکاری هایمان در سطح منطقه و ارسال انرژی ادامه می دهیم و دوست داریم و آماده هستیم که انرژی را به کشورهای دیگر انتقال دهیم.

نخست وزیر پاکستان نیز در این مراسم بیان داشت که پروژه تاپی سرآغاز همکاری ها و صلح در منطقه می باشد.

وی گفت که پاکستان خواهان صلح در منطقه است و خواستار موفقیت افغانستان است.

به نوشته پژواک، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن تاکيد بر بيشتر شدن همکارى هاى منطقه ای، آغاز کار پروژه هاى مهم به شمول تاپى در کشور را پیشرفت بی نظیر اقتصادی در منطقه به خصوص افغانستان خواند و گفت که افغانستان برای موفقیت این پروژه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار