مدیرکل حفاظت محیط زیست خبرداد:

موردی از آنفلوآنزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس پایش‌های انجام شده تاکنون موردی از مثبت بودن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در این استان مشاهده نشده است.

نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: وضعیت آنفلوآنزای پرندگان مهاجر و طیور با حساسیت بالایی توسط یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان این استان پیگیری می‌شود.

وی افزود: عملیات‌های گشت، کنترل، حفاظت فیزیکی و پایش میدانی مستقل و مشترک یگان‌های حفاظت محیط زیست با شبکه دامپزشکی استان به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین گشت و پایش مداوم و شبانه روزی یگان‌های حفاظت محیط زیست استان در عرصه‌های آبی و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و زمستان گذران به منظور بررسی وضعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از لحاظ ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در دستور کار قرار دارد و تاکنون آثار تلفات و یا موارد مشکوکی گزارش نشده است.

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری در طیور است که گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و باعث تلفات شده است، اما در عین حال در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه پرندگان آبزی می‌تواند بدون ایجاد علایم بالینی آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند.

یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار معادل ۹/۷ درصد (هفت و ۹ دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

گونه‌های جانوری و گیاهی استان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.

انتهای پیام/ع

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری در طیور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار