اجرای طرح های اشتغالزایی در روستاها/ارائه تسهیلات کم بهره به روستائیان

اشتغالزایی در روستاها به محوریت برنامه های کاهش بیکاری در استان اردبیل تبدیل می شود.

اجرای طرح های اشتغالزایی در روستاها/ارائه تسهیلات  کم بهره اشتغال روستایی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل گفت: توسعه کشاورزی استان را با محوریت طرح اشتغال روستایی دنبال می کنیم.

وی از آغاز جذب اعتبارات مربوط به اشتغال روستایی خبر داد و  افزاید: سهم این استان از اعتبارات طرح اشتغال فراگیر ۵۶۴ میلیارد تومان است.

کاهش جمعیت روستایی

روستاها مهمترین بخش از نظام اجتماعی انسانها را تشکیل می دهند زیرا امنیت غذایی جوامع به استمرار کار و تولید در روستاها بستگی دارد. با این حال نبود درآمد و شاخص های توسعه، موجب مهاجرت جوانان شده و روستاها را به محل سکونت سالمندان تبدیل کرده اند.

اگر چه اردبیل از جمله استانهایی است که هنوز روح سرزندگی و تلاش در اغلب روستاهای آن موج می زند اما رشد آمار مهاجرت از روستاهای اردبیل نگران کننده است.

اسد حسن زاده ،مدیر کل ثبت احوال اردبیل گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 ، جمعیت روستایی استان اردبیل به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نسبت جمعیت روستایی استان اردبیل به جمعیت شهری از 36 درصد در سال 90 به 31.82 درصد در سال 95 کاهش یافته است افزود: بیشترین کاهش جمعیت روستایی به ترتیب در روستاهای شهرستان کوثر با 4.62 درصد ، نیر با 3.57 درصد و گرمی با 3.1 درصد بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در نقاط روستایی و شهری استان اردبیل تفاوت زیادی دارد گفت: براساس میانگین بدست آمده نرخ رشد نقاط روستایی استان منفی 2.1 و نرخ رشد نقاط شهری استان مثبت 1.63 بوده است.

اجرای طرح های اشتغالزایی در روستاها/ارائه تسهیلات  کم بهره اشتغال روستایی

 درآمد زایی ، مشکل اصلی جوانان روستا

علی وطن خواه، کارشناس علوم اجتماعی که خود از اهالی روستای محمود آباد نمین است گفت: هر چه جلوتر می رویم از میزان جمعیت روستایی استان کاسته می شود و توسعه نیافتگی موجب شده است روستاها از جوانان جویای کار تخلیه شود.

وی با یادآوری اینکه افزایش مهاجرت جوانان از روستا موجب بی رونقی عمران و آبادانی روستا شده است افزود: نبود شغل و درآمد کافی در روستاها اصلی ترین دلیل مهاجرت جوانان و رخت بربستن پویایی از روستاهای استان است .

اجرای طرح های اشتغالزایی در روستاها/ارائه تسهیلات  کم بهره اشتغال روستایی

 الویت دادن به اشتغالزایی روستاها

عدیل سروی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با دارا بودن بالغ بر 778 هزار هکتار زمین زراعی و باغی  و بیش از 1650 روستای بالای 20 خانوار ، از جمله استانهای کشور است که قابلیت سرمایه گذاری ویژه برای اشتغالزایی در روستاها را دارد.

وی افزود: در چهار سال اخیر طرح های شاخصی برای نگهداری محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل انجام شده است و تکمیل روزافزون طرح های آبرسانی به اراضی کشاورزی زمینه برای ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در روستاها فراهم شده است.

رحیمی ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی توسط دولت را فرصت کم نظیری برای اشتغالزایی جوانان روستایی عنوان کرد و گفت: از همه کارآفرینان و افراد دارای ایده برای سرمایه‌گذاری روستایی انتظار می‌رود به منظور ارائه طرح‌های خود در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال روستایی رویکرد ارائه تسهیلات یارانه‌ای را دنبال می‌کند افزود: تسهیلات این طرح در سه بخش نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10 هزار نفر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق روستایی و عشایری مرزی پیش‌بینی شده است که نوع اول شهرهای زیر 10 هزار نفر هستند که مشمول سود 10 درصد می‌شوند.

نوع دوم مناطق روستایی و عشایری مشمول نرخ سود 6 درصد هستند و تسهیلات نوع سوم در مناطق عشایری و روستایی مرزی پرداخت می شود که نرخ سود آن ها چهار درصد است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد:  در این طرح تلاش می‌شود جوانان‌ و دانش آموختگان دانشگاهی مشارکت بیشتری داشته باشند و اولویت پرداخت وام در سامانه کارا با کسانی است که طرح‌های خود را در قالب تعاونی‌ ارائه کنند.

داود شایقی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با یادآوری اینکه دریافت کنندگان تسهیلات کم بهره اشتغال روستایی تا دو سال از پرداخت اقساط وام دریافتی معاف هستند گفت: این تسهیلات براساس سیاست اقتصادی دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی در روستاهای بالای 20 خانوار پرداخت می شود.

وی افزود: پرداخت این تسهیلات علاوه بر اینکه زمینه اشتغال و تولید در روستاها را فراهم می کند ، بلکه باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند شرایط اعلام شده از سوی دولت برای دریافت وام های اشتغال روستایی و نحوه بازپرداخت آن بسیار مناسب است می تواند فرصت های شغلی متعددی در روستاها ایجاد کند به شرط آنکه در نحوه هزینه کرد این وام ها نظارت کافی انجام شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.