بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در بین افراد جامعه بسیار زیاد شده است

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر گفت:بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در بین افراد جامعه بسیار زیاد شده است و به زندگی انسان و نوع سبک زندگی برمی‌گردد، این در حالی است که پوکی استخوان و بیماری‌های کلیوی و کبدی قابل پیشگیری است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رؤیا کلیشادی امروز در نخستین مجمع سلامت استان اصفهان اظهار کرد: امروزه بر خلاف زمان‌های قدیم، بیماری‌های غیرواگیر در صدر بیماری‌ها قرار دارند و از آن جایی که راه درمان مشخص و دقیقی ندارند، باید نسبت به پیشگیری از آن‌ها حساس بود.

وی با بیان این‌که محیط زیست روی سلامت انسان بسیار اثرگذار و مهم است و شیوه زندگی سالم روی سلامت انسان تأثیرگذار است، افزود: سبک زندگی انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر گفت: هزار روز نخست زندگی انسان بسیار مهم است چراکه زندگی ناسالم در این دوره علائم خود را در میانسالی نشان می‌دهد که یکی از این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در بین افراد جامعه بسیار زیاد شده است و به زندگی انسان و نوع سبک زندگی برمی‌گردد، این در حالی است که پوکی استخوان و بیماری‌های کلیوی و کبدی قابل پیشگیری است.

کلیشادی با بیان این‌که آلودگی هوا، تغذیه و محیط زیست روی سلامت انسان تأثیرگذار است و در خصوص هر کدام باید اقدامات مقتضی خودش را انجام داد، اذعان داشت: هر فردی باید در حوزه خود نسبت به پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها اقدام کند.

وی تأکید کرد: نژاد آسیایی ژنتیک چاقی از ناحیه شکم دارد و این مسأله در کشور ما نیز وجود دارد اما همه آن‌ها را نمی‌توان به ژنتیک مربوط دانست چراکه سبک تغذیه و سبک زندگی مهم‌تر از این موضوع است.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر با بیان این‌که همه ابعاد زندگی و جامعه در حوزه سلامت را باید در نظر گرفت، ادامه داد: عادات غذایی از سنین پایین شکل می‌گیرد، بنابراین خانواده‌ها باید با مصرف غذای سالم این موضوع را به فرزندان خود نیز آموزش دهند و با امر و نهی کاری از پیش نمی‌رود.

وی با بیان این‌که معده ما سطل آشغال نیست که هر چیزی را در آن بریزیم، اضافه کرد: تند غذا خوردن و فست فود خوردن اصلاً پسندیده نیست و یکی از عوامل چاقی همین مورد است؛ مصرف سبوس را جدی بگیریم و از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین پرهیز کنیم چراکه بهترین نوشیدنی آب است و هیچ عوارضی هم ندارد.

کلیشادی با انتقاد از عدم فعالیت فیزیکی شهروندان تصریح کرد: اگر در هفته دو روز هم فعالیت بدنی داشته باشیم برای سلامتی کافی است و باید بدانیم که از سنین پایین نباید به دنبال ورزش قهرمانی باشیم چراکه آثار سوء روی بدن کودک دارد.

وی یادآور شد: مصرف دخانیات به صورت تفننی در آمده است و باید در این خصوص به مردم آگاهی داده شود؛ لازم نیست برای زندگی سالم حتماً خام‌خوار یا گیاه‌خوار باشیم بلکه یک سری نکات ساده است که باید رعایت شود اما این ترک عادت‌های نادرست باید از همین امروز شروع کنیم و با کمک به هم آینده خوبی را رقم بزنیم.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری نخستین مجمع سلامت استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.