توصیه هواشناسی به کشاورزان و صیادان

اعضای كميته هواشناسي كشاورزي گلستان برای روزهای پیش رو توصیه هایی به کشاورزان و صیادان داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛بر اساس این اطلاعیه، کشاورزان گندم کار و جوکار با توجه به شرایط جوی پیش رو در صورت شیوع و شدت بیماری‌های برگی مانند سفیدک سطحی، لکه خرمایی رنگ زرد و با توصیه کارشناسان حفظ نباتات نسبت به سمپاشی مزارع خود با قارچ کش ها‌ی توصیه شده اقدام کنند.

به کشاورزان کلزا کار توصیه می‌شود مزارع کلزایی که در مرحله ۱۰ تا ۲۰ درصد گلدهی هستند حتما نسبت به سمپاشی با قارچ کش ها‌ی توصیه شده اقدام کنند و در غرب استان ۲ بار سمپاشی توصیه می‌شود.

به باغداران نیزتوصیه می‌شود درختانی که هنوز در مرحله تورم جوانه هستند برای پیشگیری از بیماری‌های لپ شتری و مومیایی نسبت به سمپاشی درختان میوه به قارچ کش ها‌ی مسی اقدام کنند.

مزارع گندم که تاکنون مبارزه با علف‌های هرز را انجام ندادند با توجه به شرایط جوی مناسب در روز‌های آینده نسبت به سمپاشی مزارع با علف کش‌های توصیه شده اقدام کنند و در مزارع جو از علف کش‌های دو منظوره استفاده نشود.

باغداران برای حفظ و ذخیره رطوبت در خاک نسبت به ایجاد و ترمیم تشتک پای درختان و متقاضیان احداث باغ ضمن هماهنگی با مراکز خدمات مربوطه برای دریافت نهال شناسنامه دار اقدام کنند.

باغداران عملیات هرس و تغذیه در باغات مرکبات و زیتون را انجام دهند.

در باغات استفاده از کود‌های فسفره، پتاسه و ریز مغذی توصیه می‌شود و در باغاتی که در مرحله تورم جوانه‌ها هستند ابتدا محلول پاشی با فروت ست و پس از جذب سم پاشی درختان میوه هسته دار انجام می‌گیرد.

با توجه به پیش بینی وضعیت جوی شرایط مناسب برای لایروبی بستر آبراهه‌ها و رودخانه‌های استان به خصوص در محل تلاقی رودخانه‌ها و پل‌های ارتباطی شهر‌ها وروستا‌ها و همچنین تمیز بودن کانال‌های زهکشی در مناطق شهری و روستا‌ها در تسهیل جریانات سیلابی آینده مفید خواهد بود.

با توجه به تعطیلات سال نواز مسافران تقاضا می‌شود نسبت به خاموش کردن کامل آتش بعد از استراحت اقدام کنند.

صیادان، با توجه به نوسانات جوی و امکان بارش و وزش باد در روز‌های جمعه و شنبه و یکشنبه و همچنین آفتابی شدن شرایط جوی از روز دوشنبه به پرورش دهندگان گرم آبی اگر تاکنون صید نکرده اند که در مواقع تراکم ابر بالا نسبت به هوادهی اقدام کنند.

در بروز بارش شدید در بخش سرد آبی نسبت به قطع به موقع غذای نیرو‌های عملیاتی و صیادان به غیر از جمعه در بقیه ایام می‌توانند به فعالیت‌های جاری خود بپردازند.

انتهای پیام/م
 

هواشناسی به کشاورزان و صیادان توصیه می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.