معاونت علمی در خرداد ۹۶؛

وعده‌ها و حمایت‌های معاونت از شرکت‌های دانش بنیان وجوانان خلاق

معاونت علمی در سال گذشته برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از جوانان وپرتاب ماهواره‌ها داشت.

به گزارش خبرنگارحوزه فن‌آوری‌های نوینگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در سالی که گذشت به دستاوردهای بسیار زیادی دست یافت  و برای ايجاد اكوسيستم نوآوری و فناوری  برنامه‌های متعددی را تدوين کرد؛ در اين بسته خبری به بررسی فعاليت و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری  در راستای  حمايت از جوانان وپرتاب ماهواره ها در خرداد ماه سال گذشته می‌پردازیم.

حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۷۰۰ پژوهشگر مقیم خارج کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ورود دانشجویان خارج از کشور به عرصه فناوری داخلی را موضوع مهمی می‌داند که سبب رشد فناوری در کشور شده است و گفت:700 نفر از محقققان ایرانی ساکن خارج از حمایت ما برخوردار شده اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به محصولات و خدمات فناورانه عرضه شده از سوی این شرکت‌ها اظهار داشت: در حال حاضر دانش جدید از خارج از سوی کسانی که در آزمایشگاه‌های معتبر دنیا زیر نظر اساتید معروف کار کرده‌اند، به کشور وارد شده است که این امر موجب شده اشتغال جدیدی در کشور ایجاد شود.

وی ایجاد محیط کسب و کار جدید را از دیگر دستاوردهای حضور دانش‌های نوین در کشور ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه بیش از ۴۰ اختراع تاییدشده عرضه شده که ما یک برنامه جدید در حوزه آموزش و پرورش داریم زیرا معتقدیم نوجوانان را باید از سن مدرسه نوآور، کارآفرین و با اعتماد به نفس بالا تربیت کنیم.

افزایش پیوند سلول‌های خون رسان به هزار مورد

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: هم اکنون در همه جهان این موضوع اثبات شده که افزایش طول عمر و افزایش عمر سلولی بدون بهره مندی از سلول‌های بنیادی میسر نیست.  طی ۴۰ ساله گذشته و همگام با پیشرفت‌های کشورمان هم‌پای جهان در این زمینه هم اکنون درمان این بیماری از صفر به میزان ۷۰ درصد علاج قطعی رسیده است.

حمایت از ۷۹ طرح فناورانه بوسیله بنیاد علم ایران

یکی از اقدامات صندوق حمایت از نخبگان دانشگاهی و طرح‌های فناورانه تبدیل ایده و علم به ثروت و کالای دانش بنیان است.
 
ضرغام گفت:  صندوق حمایت از پژوهشگران همه ساله برای برداشتن مرزهای دانش و دیوار بین کشور‌ها همه تلاش خود را در جهت حمایت بدون محدودیت از رساله‌های دکتری و تحقیقات کاربردی انجام می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: این صندوق از ۷۹ طرح که بررسی آن به پایان و به تصویب رسیده است حمایت مالی می‌کند و به طور کلی حمایت خود را از طرح‌ها و پژوهش‌ها بر اساس اولویت کشور انجام می‌دهد.
 
۱۱ طرح در معاونت علمی و صندوق حمایت از پژوهشگران به تفاهم دست یافته که موضوعات آن‌ها در حوزه‌های علوم انسانی، کشاورزی، علوم زیستی و پزشکی است.

 انسان چه زمانی از خاک ایران به فضا اعزام خواهد شد؟

محمدهمایون صدر معاون سازمان فضایی ایران گفت: اتفاقات خوبی در خصوص اتمام پروژه‌های مختلف فضایی در سال گذشته رخ داده و پروژه ماهواره‌ای شریف سِت تحت عنوان ماهواره دوستی مجوزهای لازم را اخذ کرده است.

ماهواره دانشجویان امیرکبیر تا آخر خرداد ماه امسال آماده می‌شود و همچنین ماهواره ناهید ۱ به وسیله پژوهشگاه فضایی ایران در ۶ ماهه اول سال به اتمام خواهد رسید و پروژه ناهید ۲ نیز قراردادش با پژوهشگاه فضایی به امضاء رسیده است.

ماهواره شریف ست که قرار بود به هوا پرتاب شود در سال گذشته اجازه نگرفت و حتی از روی سکو هم برداشته شد باید دید که آیا در سال 97 این هدف جا مانده از سال 96  محقق می‌شود یا خیر؟

شرکت‌های دانش بنیان به روسیه می‌روند

کریدور صادارت محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه ها حمایت هایی را انجام داد .

تصویب تسهیلات ۲۵۶ میلیاردی به شرکت‌های دانش بنیان

صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد مستقر در پارک‌های علم و فناوری بر طبق قانون تسهیلاتی را ارائه می‌دهد.

سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: مبلغی به میزان ۲۵۶ میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها مصوب شده است و این رقم برابر مبلغ مصوب شده و پرداختی بوسیله پارک‌ها به مراکز رشد مستقر در آن‌ها است.

صندوق‌های فناوری از طرف صندوق نوآوری وام‌های کم بهره ۱۱ درصدی پرداخت می‌شود و به اندازه میزان سرمایه وام به آن‌ها پرداخت می‌شود و در واقع سرمایه شان به یکباره دوبرابر می‌شود.

تولید موتور هواپیما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

حسین پور فرزانه مسئول کمیته تخصصی موتورهای هوایی ستاد صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری گفت: حوزه موتورهای هوایی در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و در نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از زیربخش‌های هوافضا و از اهداف نظام علم و فناوری محسوب می‌شود.

حمایت همه جانبه معاونت علمی از ۶۰ مرکز رشد و نوآوری

دبیر ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تصریح کرد: مراکز نوآوری، نوآوری و کارآفرینی بخش مهم و بنیادین هدایت و شکل‌دهی توانمندی علمی نیروی انسانی تحصیل کرده به سوی ایده‌های نوآورانه، شکل‌گیری کسب و کارهای نوپا و در نهایت حرکت به سوی پی‌ریزی اقتصادی مبتنی بر دانش، نوآوری و فناوری هستند که با حمایت معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری روند اثربخشی و فعالیت آنها شتابی مضاعف می‌گیرد.

تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی به امکانات سخت افزاری

همکاری در زمینه تدوین طرح تجهیز پژوهش سرا‌های دانش آموزی براساس امکان سنجی‌پژوهش سرا‌های دانش آموزی در سطح کشور از لحاظ امکانات سخت افزاری، همکاری در زمینه بهره برداری از امکانات فراهم شده و آموزش دانش آموزان عضو پژوهش سراها، از جمله موضوعات تفاهم نامه تجهیز پژوهش سرای دانش آموزی  است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.