معاونت علمی در تیر ۹۶؛

عرضه ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس/ تبادل دانشمندان جوان بین ایران و چین

معاونت علمی در سال گذشته برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از جوانان و ساخت دستگاه‌های بومی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوینگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در سالی که گذشت به دستاوردهای بسیار زیادی دست یافت  و برای ايجاد اكوسيستم نوآوری و فناوری  برنامه‌های متعددی را تدوين کرد؛ در اين بسته خبری به بررسی فعاليت و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری  در راستای  حمايت از جوانان و ساخت دستگاه های  کاملا بومی می‌پردازیم.

تبادل دانشمندان جوان بین ایران و چین

بنیاد نخبگان استان تهران از برنامه تبادل دانشمندان جوان طی همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم و فناوری چین طی تفاهم نامه همکاری امضا کردند ، محققان ایرانی با محوریت بنیاد ملی نخبگان توانستند از فرصت های مشارکت در این برنامه بهره مند شوند.

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

ایران در ادامه روند رو به رشد خود در چند سال اخیر در تیر ماه سال گذشته  با سه پله صعود از رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، رشد ایران در شاخص‌هایی مانند خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ بوده است که رشد مناسبی را در مقایسه با رشد پله‌ای در رتبه کلی کشور نشان می‌دهد.

معضل موازی کاری وزارت بهداشت و وزارت علوم

سال گذشته آزمایشگاه جامع پیش بالینی افتتاح شد نکته مثبت این آزمایشگاه این بود که توانستیم  نشان دهیم  که محققان ایرانی این توانایی را دارند که پیشرفته‌ترین دانش‌ها را در کشور بومی‌سازی کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با این این آزمایشگاه گفت: در کشور به 30 تا 40 آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی احتیاج است زیرا چهار تا پنج  میلیون دانشجو نیازمند کار در این آزمایشگاه‌ها هستند

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه تحقیقات و فناوری این است که بین وزارت علوم و بهداشت تعامل خوبی وجود ندارد و بسیاری رشته‌ها با ساختارهای متفاوت ارائه داده می‌شوند و به عبارتی در این رشته‌ها موازی کاری وجود دارد.

ستاری اظهار کرد: امیدواریم به کمک آزمایشگاه‌های جامع پیش‌بالینی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند و اقتصادی‌تر عمل کرده و بتوانند زمینه  تحقیق و توسعه خود را فراهم کنند

۲۵ ارگان کشور خریدار دستگاه پت اسکن حیوانی

تیر ماه سال گذشته دستگاه پت اسکن حیوانی تولید شد نمونه خارجی این دستگاه یک و نیم میلیون دلار هزینه دارد، اما به همت محققان ایرانی این دستگاه در داخل کشور با هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون دلار ساخته شده است

 و 25 ارگان کشور خواسار  خرید این دستگاه هستند

 ساخت این دستگاه با تکنولوژی داخلی و تلاش محققان ایرانی نشان دهنده توانایی بالای کشور است که در گذشته بخاطر تحریم‌ها با نبود این دستگاه در کشور مشکل داشتیم که این تکنولوژی امروز برای محققان قابل عرضه شده معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در راه‌اندازی این آزمایشگاه و ساخت دستگاه‌های تصویربرداری حیوانی به منظور تحقیقات پیش‌بالینی با تزریق بودجه توانسته  حمایت‌های لازم را از محققان حوزه پزشكى انجام دهد

 باید بر بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم

ستاری در خصوص فرهنگ اقتصادی کشور گفت: برای توسعه فرهنگ نیاز به سرمایه‌گذاری است  .

 در سال گذشته ۶ صندوق مالی وارد بورس شده‌اند و از طریق عرضه سهام اعتبارات لازم را کسب کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صندوق‌های خطرپذیر (VC) بر لزوم حرکت کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تاکید کرد ا لازم است که ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور از طریق صندوق‌های خطرپذیر تامین شود.

عرضه ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس

تیر ماه 96 در نشستی با حضور سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور و مخترعان و صاحبان بازار، قرارداد سرمایه‌گذاری برای ۶ اختراع به ثبت رسید و از آخرین وضعیت بازار دارایی فکری و عرضه نوآوری مورد بررسی قرار گرفت

ستاری در این خصوص گفت: ما باید فضایی را در کشور ایجاد کنیم که جوانان یاد بگیرند ایجاد کسب و کار در گرو استخدام نیست و ما از چهار سال گذشته به دنبال نهادینه کردن این مفهوم بوده‌ایم.

معاون علمی رییس جمهور حضور بخش خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی را اقدامی مثبت دانست و افزود: قرار نیست که خروجی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت‌ها خریداری شود، بلکه باید اتمسفر کسب و کار به گونه‌ای تغییر یابد که خریدار فناوری در کشور وجود داشته باشد، مهمترین موانع تحقق این هدف مشکلات فرهنگی و نوع تفکرات است، چرا که ما در برابر جامعه‌ای قرار داریم که باید به نوآوری اهمیت دهند.

تا کنون ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس قرار گرفته که ۱۶ مورد آن به امضای قرارداد رسیده،  با استفاده از این روش، مخترعان درگیر اخذ وام نخواهند بود و تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های لازم را از طریق بازار بورس تامین کنند.

وی یادآور شد: در این مسیر ما باید تلاش کنیم تا همه شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر بورس فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند، ضمن اینکه این شرکت‌ها را تشویق کنیم تا حساب‌های خود را شفاف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار