قاضی زاده هاشمی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان سازمان غذا و دارو:

دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی باید در بازار جهانی حضور داشته باشد/ به نام حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نمی‌کنیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه کیفیت و قیمت کالا بسیار مهم است، گفت: به نام حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نخواهیم کرد.

دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی باید در بازار جهانی حضور داشته باشند/ به نام حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نمی کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با کارکنان و مسئولان سازمان غذا و دارو، سازمان انتقال خون و انستیتو  پاستور که امروز در سازمان غذا و دارو انجام شد، با اشاره به پرداخت نشدن بخشی از مطالبات شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی تا پایان سال 96، گفت: دولت از نظر مالی محدودیت‌هایی دارد؛ البته من شخصا گله‌مند هستم زیرا قول‌هایی به ما داده شده بود اما به این قول‌ها عمل نشد و نتوانستیم مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی که با سازمان غذا و دارو تعامل دارند آنطور که مورد انتظار و شایسته بود، را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: چرخه تولید، عرضه، مصرف دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل بدقولی‌ها دچار مشکل شده است، در ساعات پایانی سال 96، 50 درصد اعتبارات محقق نشد و امیدواریم مابقی آن در ابتدای امسال جبران شود؛ اگر این مشکلات حل نشوند و نتوانیم آن را مدیریت کنیم مشکلات در سال 97 بیش از سال 96 خواهد بود.

لیست داروهای تحت پوشش بیمه باید بازنگری شوند

هاشمی افزود: حتی اگر وعده‌ها محقق و بدهی‌ها پرداخت شوند باید در مدیریت هزینه‌ها خوب عمل کنیم و به عنوان مثال لیست داروهای تحت پوشش بیمه باید بازنگری شوند؛ همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت درمان در مدیریت مصرف دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانند کمک کننده باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار سال 97 با عنوان حمایت از کالای داخلی، گفت: هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی و داروسازی در 40 سال گذشته در راستای تحقق این شعار خوب عمل نکرده است و عملکرد جامعه پزشکی و دانشگاهی در این راستا بی‌نظیر بوده است.

هاشمی ادامه داد: قبل از انقلاب، بیماران به اسرائیل و آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی سفر می‌کردند و بخش اعظمی از پزشکانی که در داخل کشور فعالیت می‌کردند غیرایرانی بودند، از دو دهه پیش اعزام بیمار به خارج نداشتیم و پذیرش بیمار نیز در این سال‌ها در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد داروی کشور از صفر تا صد در داخل تولید می‌شوند، عنوان کرد: مابقی این 50 درصد تا 96 درصد تنها ماده اولیه وارداتی است و دارو در داخل تولید می‌شود؛ اگر تلاشمان را بیشتر کنیم تولید کامل این داروها نیز در داخل ممکن خواهد شد.

درست نیست به اسم حمایت از تولید داخل برای برخی رانت ایجاد کنیم

وزیر بهداشت اظهار کرد: اگر امتیازاتی برای صادرات فراهم شوند ظرفیت خالی صنعت دارویی را می‌توانیم تکمیل کنیم، البته بخشی از خالی ماندن ظرفیت به دلیل قدیمی بودن ساختار صنعت داروسازی است که باید در این ساختار بازسازی انجام شود تا صنعت دارویی بتواند در بازار بین‌المللی جایگاه خوبی پیدا کند البته ارتباطات بین‌المللی را یکی از نکات تاثیرگذار در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است.

هاشمی با بیان اینکه ای کاش سایر دستگاه‌ها نیز مانند جامعه پزشکی جهت کاهش وابستگی کشور عمل کنند، گفت: در طرح تحول سلامت بیشترین خرید از شرکت‌های دانش بنیان در تجهیزات پزشکی انجام شد و 2500 میلیارد تومان از این شرکت‌ها خریداری کردیم.

وی عنوان کرد: در دارو و تجهیزات پزشکی بارها گفته‌ایم هر کسی که تولیدی داشته باشد و بدون استفاده از رانت وزارت بهداشت بازار خود را پیدا کند 90 درصد بازار از نظر فروش محصول و از نظر قیمت 70 درصد قیمت برند مشابه خارجی را خریداری می‌کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از روز اولی که وزیر شدم بارها گفته‌ام و تا پایان وزارت هم همین حرف را تکرار می‌کنم که ما آن‌کاری که در صنعت خودروسازی انجام شده است، اجازبه اجرای آن را در حوزه پزشکی نمی‌دهیم زیرا من آن را خیانت می‌دانم که دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

هاشمی ادامه داد: این درست نیست که به اسم حمایت از تولید داخل برای برخی رانت ایجاد کنیم و این شدنی نیست، ما باید همان دارو و تجهیزات پزشکی که مسئولان و خانواده آن‌ها استفاده می‌کنند در اختیار مردم قرار دهیم زیرا مردم ما را امین خود می‌دانند.

حمایت از تولید داخل وظیفه شرعی و قانونی ماست

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی، وظیفه شرعی و قانونی ماست، گفت: معتقد هستیم این وظیفه را انجام داده‌ایم و آنجایی که متهم می‌شویم این وظیفه انجام نشده به زیاده‌خواهی عده‌ای برمی‌گردد که تسلیم این افراد نشده‌ایم و نمی‌شویم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: کیفیت و قیمت دارو و تجهیزات پزشکی بسیار مهم است؛ نمی‌شود محصولی با نصف قیمت و با کیفیت بهتر در دنیا تولید شود اما ما به جای استفاده از آن از نمونه داخلی حمایت کنیم زیرا پول این دارو و تجهیزات پزشکی از جیب زنان بی‌سرپرست، کودکان یتیم، کارمندان و ساکنان روستاها تامین شده است.

وی ادامه داد: هیچ بخشی در کشور در حد و اندازه جامعه پزشکی و داروسازی و نظام سلامت، در دهه های اخیر جهت خودکفایی و حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی گام برنداشته است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کیفیت و قیمت کالا بسیار مهم است، تصریح کرد: به نام حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نخواهیم کرد، دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی باید بتواند در بازار جهانی حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد: حمایت از دارو و تجهیزات پزشکی گران و بی‌کیفیت نه شرط عقل است و نه مقام معظم رهبری آن را می‌پذیرند؛ اما به هر حال ممکن است در سال 97 به سازمان غذا و دارو فشار بیشتری در این زمینه وارد شود اما این سازمان باید وظیفه شرعی و قانونی خود را به درستی انجام دهد.

هاشمی تصریح کرد: محصول داخلی زمانی که در مجامع بین‌المللی بازار پیدا کرد، اعتماد آفرین است و وقتی محصولی در آن سوی مرزها بازار پیدا کند دیگر سراغ فشارهای داخلی نمی‌رود.

اورژانس بیمارستان ها، پیشانی خدمات وزارت بهداشت است

وی با اشاره اقدامات انجام شده سازمان انتقال خون در سال 96 گفت: این سازمان به صورت کاملا علمی اداره می‌شود البته سرعت عملکرد باید بیشتر شود و معنی آن حمایت بیشتر وزارت بهداشت و دولت است؛ شاید به قوانین جدیدی برای چابک‌تر شدن سازمان انتقال خون نیاز باشد.

وزیر بهداشت در ادامه به اقدامات انستیتو پاستور ایران در سال گذشته اشاره کرد و افزود : من به آینده انستیتو پاستور امیدوارم و پاستور باید به شکل 50 سال قبل خود و یک کانون علمی و مرکز تولید دانش تبدیل و موجب فخر بیشتر ایران شود؛ البته پاستور فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و نوسازی جدی در همه زمینه‌ها باید صورت گیرد.

هاشمی عنوان کرد: امیدوارم کارنامه سال 97 در پیشگاه خدا و مردم ایران قابل قبول‌تر از سال 96 باشد، برای این اتفاق مسئولان باید هوشیار و جدی باشند.

وزیربهداشت گفت: اورژانس بیمارستان ها، پیشانی خدمات وزارت بهداشت است و سازمان غذا و دارودر عملکرد این بخش نقش ویژه ای دارد، بنابراین باید مراقبت کنیم که در سال 97 آسیبی به این بخش وارد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار