در یک نشست خبری؛

شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد/ قطعی نبودن محل برگزاری نمایشگاه قرآن

«قرآن؛ چهل چراغ هدایت» شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شد.

قرآنبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام، اولین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سطح ملی و بین المللی هستیم، کار بزرگی که ۲۶ سال پیش برای نخستین بار کلید خورد و به عنوان شاخصه مهم اهتمام ویژه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است.

وی ادامه داد: اقدامات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نباید فقط به حوزه هنر، سینما و مطبوعات خلاصه کرد؛ بلکه نگاه و رویکرد قرآنی آن را هم باید دید.  چنانچه نگاه وزیران پیشین هم اینگونه بوده است و در دوره جدید هم مسابقات قرآنی و نمایشگاه قرآن مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

فقهی زاده در خصوص مقدمات نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد:  مقدمات اجرایی و سیاست گذاری در ارتباط با بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از اول دی ماه سال ۹۶ آغاز شد. با تشکیل مجامع متعدد مشورتی و همچنین تشکیل شورای برنامه ریزی و شورای سیاست‌گذاری، توانستیم حوزه فرهنگی دایره شوراهای مشورتی را گسترش دهیم و از سلایق گوناگون آگاهی پیدا کنیم و آنها را در برگزاری بخش‌های نمایشگاه قرآن اجرا کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص شعار نمایشگاه قرآن کریم اظهار کرد: پس از تصویب اهداف، سیاست و راهبردها شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را «قرآن؛ چهل چراغ هدایت» انتخاب کردیم. ان شاءالله رد پای این شعار بسیار مهم را در اهداف، سیاست ها و راهبردها و بخش های اجرایی و علمی نمایشگاه قرآن ببینیم.

وی افزود:  این شعار از جوانب گوناگون مورد توجه است؛ به ویژه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تناسب دارد و به عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به فرهنگ دینی و آموزه های استکبارستیزی تعریف می شود و مورد توجه بزرگان و بنیانگذاران اصلی انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

فقهی زاده تصریح کرد: تغییراتی را در اهداف و سیاست های کلی نمایشگاه امسال ایجاد کرده ایم، اهداف را با نگاه انتقادی و کاملا گویا بدون اینکه هم پوشانی داشته باشد در چهار بند به صورت کلی تصویب کرده ایم؛ اولین هدف تامین و ارتقای باورهای قرآنی در جامعه است. دوم: توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت؛ سوم: جهت دهی به جریان تولید آثار محصولات قرآن و عترت و در نهایت گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص سیاست‌های این دوره از نمایشگاه قرآن بیان کرد: توجه به منویات قرآنی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب با رویکرد سبک زندگی، ترویج قرآن در فضای خانواده و اخلاقی قرآنی، جلب مشارکت حداکثری از بخش خصوصی نخبگان قرآن و عترت در سطح ملی و بین‌المللی، توجه خاص به استفاده مجازی از رسانه نوین، توجه به عنصر هنر در تببین و انتقال آموزه قرآن و عترت، اولویت بخشی به کودک و نوجوان، توجه به قرآن و عترت با رویکرد تقویت وحدت اسلامی و توجه به اقتصاد فرهنگ و سیاست های اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین سیاست‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

وی با اشاره به شاخصه های نمایشگاه قرآن کریم ادامه داد: چند شاخصه مشخص برای نمایشگاه داریم؛ ما بیست و ششمین نمایشگاه قرآن را جشنواره ملی و سراسری در کشور تلقی می‌کنیم که منحصر به چند روز و چند هفته نیست؛ بلکه برایند یک جشنواره همگانی است و سعی می‌کنیم نهادهای مردمی و سازمان‌های و ارگان‌های دولتی و نظامی را نیز دخیل کنیم.

وی افزود: نمایشگاه قرآن در ابعاد گسترده فرصت بسیار مغتنمی برای عرضه آثار هنری قرآنی است. یکی از شاخصه‌های اصلی نمایشگاه جریان‌سازی در حوزه فرهنگ دینی جامعه است. این نمایشگاه باید سرمنشأ ارتقای استعدادهای کشورمان در خدمت قرآن کریم باشد.

فقهی زاده با اشاره به بزرگترین رویداد قرآنی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی است که از حیث گستره مخاطبان جایگاه منحصر بفردی دارد. بر همین اساس برای کمک به ماندگاری آثار باید نگاه برنامه ای به آن داشته و تحول‌گرایی را در محتوا و روش دنبال کنیم. همچنین مشارکت گسترده نهادهای مردمی و تشکیلات صنفی در نمایشگاه قرآن را خواهیم داشت.

وی درباره زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در ماه رمضان امسال برگزار می شود. به دلیل نزدیکی نمایشگاه قرآن با نمایشگاه کتاب، امکان برگزاری نمایشگاه قرآن چند روز قبل از ماه مبارک رمضان نیست؛ بر همین اساس شب چهارم ماه مبارک این نمایشگاه افتتاح می‌شود و اختتامیه هم شب 20 ماه مبارک رمضان، قبل از شروع دومین شب قدر برپا خواهد شد. اولویت ما در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه قرآن در مصلی است. مذاکراتی با مسؤلان مصلی داشتیم اما هنوز قرارداد فی مابین امضا نشده است. در عین حال گزینه‌های دیگری هم پیش‌بینی شده؛ اما امیدواریم زمینه برای برگزاری نمایشگاه در مصلی فراهم شود.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قرآن ، نمایشگاه قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار