غرفه صربستان در نمایشگاه کتاب افتتاح شد

غرفه کشور صربستان، میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در نیم طبقه شبستان واقع شده است،افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  لاوران وزیر فرهنگ و ارتباطات صربستان در مراسم افتتاحیه غرفه صربستان، میهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه سعی می کنیم بازدید کنندگان از بخش های مختلف غرفه صربستان در نمایشگاه کتاب تهران لذت ببرند،اظهار کرد: امیدوارم حضور صربستان در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه باعث شود که همکاری بین نویسندگان و شاعران دو کشور ایران و صربستان علاوه بر کتابخوانی و ترجمه، افزایش چشمگیری داشته باشد.

برقراری روابط فرهنگی بعد از 80 سال روابط دیپلماتیک

محسن جوادی رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه امروز روز خیلی خوبی است، گفت: بعد از 80 سال روابط دیپلماتیک بین ایران و صربستان، روابط فرهنگی بین دو کشور نیز برقرار شد.

رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد:این روز را روز توسعه روابط فرهنگی میان ایران و صربستان می دانم که  از نمایشگاه کتاب آغاز شد.

وی افزود: ایرانیان اطلاعات اندکی از اروپای شرقی دارند امیدواریم در این دوره جدید از آثار اروپای شرقی به خصوص صربستان استفاده کنیم.

علی اصغر محمد غنی، معاون فرهنگی شهر کتاب در خصوص صربستان بیان کرد: حضور ما در نمایشگاه کتاب صربستان و دیدارمان با مخاطبان و نویسندگانی که در نمایشگاه بودند نشان می دهد مردم صربستان فرهنگ دوست هستند.

وی با بیان اینکه 50 سال پیش مخاطبان ایرانی با ادبیات صربستان آشنا شدند، افزود: این موضوع پل ارتباطی بین ایران و صربستان را ایجاد کرد اما متاسفانه رفت و آمدها کم بود.

 غنی با بیان اینکه در این 50 سال فقط 8 کتاب و نویسنده را در ایران مشاهده کردیم، ادامه داد: برای ما باعث تاسف است که با ادبیات صربستان آشنایی کمی داریم اما با مطالعه همین هشت کتاب از صربستان با درد و رنج مردم آنجا، فرهنگ و تاریخ این کشور و طنزی که در آثار صربستان وجود دارد آشنا شدیم.

معاون فرهنگی شهر کتاب با اشاره به اینکه امیدواریم امروز و امسال که صربستان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است با همکاری نهادهای فرهنگی این پل با ستون های جدید استحکام بیشتری پیدا کند، بیان کرد: امیدواریم بعد از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران این پل بین ایران و صربستان بسته نشود و رفت و آمدها افزایش پیدا کند.

برگزاری همایش ایران شناسی در بالکان

غنی گفت:در چند روز آینده همایش ایران‌شناسی در بالکان برگزار می‌شود که امیدواریم صربستان شناسی و بالکان شناسی در ایران رونق بیشتری پیدا کند.

در این مراسم نویسندگان صرب درباره ادبیات این کشور صحبت کردند.

لازم به ذکر است؛ محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، وریر فرهنگ و ارتباطات صربستان و هیئت همراه در افتتاحیه حضور داشتند.

غرفه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب در نیم طبقه شبستان واقع شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.