آبرسانی به زمین‌های کشاورزی مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد

چهار طرح که در مراحل پایانی است تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند.

 به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  معاون اداره کل امور عشایر استان گفت: چهار آبرسانی به زمین‌های کشاورزی طسوج، حبیب آباد، زیلایی و پشت کوه به مساحت ۶۷۰ هکتار هم اکنون در مراحل پایانی است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌ رسند.

بهمن آزادی افزود: در حال حاضر به هزار و ۳۲۰ هکتار زمین کشاورزی در مناطق عشایری آبگندی، طسوج چرام، حبیب آباد شیبانی بویراحمد، پشت کوه باشت و زیلایی آبرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی به منطقه آبگندی به مساحت ۶۵۰ هکتار در اوایل تابستان امسال آغاز می‌شود ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۷۵۰ نفر ایجاد می‌شود.

معاون اداره کل امور عشایر استان اضافه کرد: هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه، ۹۰۰ هکتار در گچساران و یک هزار و ۱۰۰ هکتار در شهرستان بویراحمد برای اجرای طرح آبرسانی مطالعه شده است.

وی به روندکاهش جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر (از ۱۷ هزار خانوار در سال ۱۳۶۶ به ۱۱ هزار خانوار در سال‌های اخیر) اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها برای اشتغالزایی و ماندگاری جمعیت در مناطق عشایری ضروری است.

آزادی افزود: هم اکنون ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر استان است.

عشایر کهگیلویه وبویراحمد با تولید سالانه بیش از ۲۳ درصد از انواع محصولات کشاورزی و باغی، بیش از ۱۰ هزار متر مربع انواع صنایع دستی شامل قالی،قالیچه، گبه،گلیم و جاجیم نقش موثری در تولید و خودکفایی ملی دارند.

شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، دنا و بهمئی مهمترین مناطق عشایر نشین استان هستند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۰ هزار نفرجمعیت هستند.

انتهای پیام/د

بهره برداری از 4 طرح آبرسانی به مراتع عشایری تا پایان سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.