بررسی عملکرد نفر به نفر تیم ملی در دیدار با ترکیه

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل ترکیه با حساب ۲ بر یک شکست خورد تا کی روش درس‌های زیادی از این بازی بگیرد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل ترکیه با حساب ۲ بر یک شکست خورد تا کی روش درس‌های زیادی از این بازی بگیرد.

**دیدار تیم‌های فوتبال ایران و ترکیه را باید در چند بخش تحلیل کرد.

عملکرد نفر به نفر تیم ملی در دیدار با ترکیه

  • از لحاظ زمانی ایران در بازی شب گذشته ۳ تایم متفاوت را تجربه کرد.
  • نیمه اول حدود ۳۰ دقیقه از ۴۵ دقیقه را ترکیه به تناوب در حال دیکته کردن یک تاکتیک مشخص و نفوذ از دفاع میانی ما بود و در بیششتر مواقع موفق شد از دفاع ما عبور کند و در عین حال تاکتیک مشخصی برای مقابله با این حملات ترکیه تدبیر نشد.
  • در بخش دیگری از نیمه اول ما در حملات نیم بند و پراکنده قصد نزدیک شدن به دروازه ترکیه را داشتیم که به ندرت توانستیم موفق شویم و آن هم فقط در حرکات احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش که در این اوقات هم ناهماهنگی در تیم ملی فوتبال موج می زد و این روند در دقایقی از نیمه دوم نیز مشهود بود.
  • اما بخش عمده زمان نیمه دوم تیم ملی فوتبال سوار بر بازی شد و دقایقی ترکیه ای‌ها را در لاک دفاعی فرو برد و این شاید به دلیل حضور عناصر تهاجمی در ترکیب تیم ملی محتمل بود، اما ابتر ماندن حملات ایران به دلیل ناهماهنگی کی روش را وادار به تعویض‌های زیادی کرد که از اصول بازی تدارکاتی است و باید همه بازیکنان در این دیدار‌ها محک می‌خوردند.
  • اما در بحث تاکتیکی در تیم ملی موضوع جدیدی ندیدیم و این شاید به عادت تیم ملی به تاکتیک مورد علاقه کی روش بستگی دارد.
  • اصرار ترکیه برای نفوذ از میانه خط دفاعی و جایی که روزبه چشمی و پور علی گنجی حضور داشتند بدون هیچ واکنشی از سوی کی روش تا پایان بازی ادامه داشت و راهکاری برای آن اندیشیده نشد.
  • اما تیم ملی فوتبال شب گذشته با سیستم ۴ - ۵ - ۱ بازی کرد. در این سیستم که دچار تغییر در زمان حمله و دفاع بود ۴ بازیکن دفاعی حضور داشتند که در میانه زمین روبه چشمی و پور علی گنجی و در سمت چپ خط دفاع میلاد محمدی و در سمت راست رامین رضائیان حضور داشتند.
  • در خط میانی درست در جلوی بازیکنان خط دفاعی مسعود شجاعی، احسان حاج صفی در میانه میدان و در سمت چپ میانی مهدی طارمی و سمت راست علیرضا جهانبخش حضور داشتند و در نهایت سردار آزمون به عنوان نوک حمله در ترکیب قرار گرفت.

*بررسی عملکرد بازیکنان تیم ملی در دیدار با ترکیه:

عملکرد نفر به نفر تیم ملی در دیدار با ترکیه

  1. علیرضا بیرانوند: دروازه بان تیم ملی دیدار شب گذشته در یکی - 2 مورد با واکنش‌های به موقع مانع باز شدن دروازه تیم ملی فوتبال شد و شاید بار تقصیر در گل ها‌ی تیم ملی را خیلی به دوش نکشید، اما در گل اول کاملا بی تقصیر بود. گل دوم می‌توانست با کمی درایت و تجربه از گل اول و شناخت از سرعت بازیکن ترکیه و تعلل روزبه نباید زیاد از دروازه خارج می شد چرا که توپ بازیکن ترکیه‌ای ضرب زیادی نداشت و امکان دفع توپ در دهانه دروازه بیشتر بود.
  2. روزبه چشمی: یک بازیکن با تعصب، اما با ضریب هوشی پایین که این موضوع را در بیشتر مواقع حتی در لیگ برتر نیز نشان داده است و روز گذشته نیز در بازی همان روزبه چشمی لیگ را دیدیم.در دربی رفت لیگ برتر دقیقا همین مشکل از روزبه چشمی باعث شد پرسپولیس دروزاه استقلال را باز کند و روز گذشته ترکیه ای‌ها هم از همین راه دوبار مدافع ما را تسلیم کردند، هر چند که در بازی تیمی، تمام بازیکنان در بحث دفاعی مقصرند، اما روزبه دیشب قربانی کم تجربگی و عادت بد لیگی خود شد.
    روزبه ایراد عمده دیگری داشت که باید به آن توجه بیشتری کرد، تکل‌های بد و خشن بدون ظرافت و ذکاوت که اگر در جام جهانی رخ دهد قطعا تیم ملی باید بازی را ۱۰ نفره دنبال کند.
  3. مرتضی پور علی گنجی: مدافع مورد اعتماد کارلوس کی روش که بار‌ها در کنار سید جلال حسینی دروازه تیم ملی را بسته نگه داشته بود اگر چه در جنگ‌های فیزیکی و هوایی چیزی از بازیکنان تیم ترکیه کم نداشت، اما هنوز به درک متقابل با روبه چشمی نرسیده است، اما روز گذشته یک بازی معمولی را از پورعلی گنچی شاهد بودیم.
  4. رامین رضائیان: یک بازیکن کاملا معمولی نشان داد که بازیکن مستقیم او در این بازی فشار زیادی را روی رامین آورد تا حدی که در بیشتر مواقع از حریف جا ماند و جناح راست ایران درست مثل پیش بینی‌های قبلی درحمله قویتر از دفاع بود.
  5. میلاد محمدی: شاید در بازی مقابل ترکیه تنها بازیکنی بود که نمره قبولی گرفت و در تمامی وظایف دفاعی و نفوذ‌ها به خوبی عمل کرد و جایگاه خود را در پست دفاع راست تیم ملی ثابت کرد و خیال کی روش هم از این منطقه راحت شد.
  6. کریم انصاری فرد: توان کریم انصاری فرد در فوتبال فراتر از جایی است که در آن بازی می کند، کریم انصاری فرد در این بازی بار‌ها در خط میانی و خط دفاع حضور داشت و با تعصب مثال زدنی تمامی تلاش خود را انجام داد، اما با توجه به شناختی که از انصاری فرد داریم او در خط حمله کارایی بیشتری دارد و اصرار به بازی کردن کریم در پست غیر تخصصی هم در نوع خود جالب است.
    کریم نه قدرت دفاعی دارد و نه حفظ توپ بالایی، او یک گلزن تمام عیار است که از کوچکترین فرصت‌ها برای بازکردن دروازه حریف استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد کی روش فقط می‌خواهد همه لژیونر‌ها در زمین حضور داشته باشند و فرقی ندارد در چه پستی از آن‌ها استفاده شود.
  7. مسعود شجاعی: تفاوت زیادی با مسعود روز‌های قبل نداشت و وظایفش را در حد متعادل انجام داد و حفظ توپ‌ها و تسلط او در دریبل و پاس‌های به موقع کمی چرخ تیم ملی را چرخاند.
  8. احسان حاج صفی: پر تلاش‌ترین بازیکن ایران در نیمه اول و البته یکی - 2 خلق موقعیت هم داشت و به نظر می‌رسد بعد از میلاد محمدی او نیز توانست نمره قبولی برای حضور در ترکیب ثابت را در همین بازی بگیرد.
  9. مهدی طارمی: در جناح چپ میانی حضور فعالی داشت که باید در بازی‌های آتی اگر قرار است در این پست بازی کند باید هماهنگی بیشتری با میلاد محمدی داشته باشد.
  10. علیرضا جهانبخش: تنها بازیکن ایران در بازی مقابل ترکیه که در استاندارد‌های یک لژیونر ظاهر شد و از نفراتی است که تیم‌های حریف حداقل 2 بازیکن را باید در کنار او قرار دهند تا مروارید فوتبال ایران را مهار کنند.
    جهانبخش در بازی مقابل ترکیه در برخی صحنه‌ها فقط چشمه ای از تکنیک نابش را به نمایش گذاشت و قطعا در جام جهانی از مهره‌های کلیدی ما محسوب می‌شود.
  11. سردار آزمون: مهاجمی که در تیم ملی فوتبال باید فشار زیادی را تحمل کند چرا که بار توقع در ایران و حتی در دیگر کشور‌ها از سردار آزمون برای گلزنی بالاست و با این روند بازی در خط هافبک بعید است سردار بتواند در بازی‌های جام جهانی درخشش زیادی داشته باشد.
    سردار آزمون بازیکنی است که باید با راسال توپ‌های پی در پی او را در موقعیت گلزنی قرار داد و در زمانی که تیم ما تحت فشار است و نمی‌تواند به دروازه حریف نزدیک شود نا خود آگاه سردار آزمون خلع سلاح می‌شود مگر در ضربات ایستگاهی و روی هوا ...

*بازیکنان تعویضی ایران در مقابل ترکیه:

  • وحید امیری: بازیکنی پرتلاش که پس از ورود به زمین تحرک خاصی به جناح چپ داد و نشان داد از تعویض‌های طلایی کی روش محسوب می‌شود.
  • اشکان دژاگه:با وجود بازی در اواخر نیمه دوم و دقایق کمی که در زمین بود همین که مصدومیت او رفع شده است کافی است، به شرطی که به شرایط بازی برسد به طور حتم در جام جهانی از بازیکنان قابل اتکای ایران خواهد بود.اشکان با حضور در خط میانی توانست تا حدودی تک ضرب‌های میانه زمین و نفوذ‌های کنار خط را افزایش دهد.
  • امید ابراهیمی:هافبک دفاعی تیم ملی فوتبال در غیاب سعید عزت الهی در بازی اول جام جهانی می‌تواند در ترکیب قرار بگیرد.
    امید بعد از حضور در زمین به همراه امیری و دژاگه توانستند کفه ترازو را به سود خط میانی ایران در مقابل ترکیه سنگین‌تر کنند.
  • سامان قدوس: فرصت چند دقیقه‌ای برای محک سامان قدوس کافی نبود و باید دید در بازی‌های آینده کی روش فرصت بیشتری به او می‌دهد یا خیر؟ البته در شدت حملات تیم ملی پس از ورود به زمین و یکی -2 صحنه در کنار محوطه جریمه ترکیه بی تاثیر نبود.
  • رضا قوچان نژاد: احتمالا با این روندی که در پیش دارد باید منتظر ناکامی دیگر مهاجمان برای حضور در ترکیب تیم ملی باشد و بعید است بتواند در ترکیب اصلی قرار بگیرد و تنها نکته موثر او در بازی با ترکیه تاثیر مستقیم در بدست آوردن پنالتی بود که روز ضربه کرنر زیبای اشکان دژاگه بدست آمد.
  • مهدی ترابی:نوع بازی مهدی ترابی در زمین ناخواسته تیم را به جلو هدایت می‌کند و بار تهاجمی تیم را افزایش می‌دهد و برای همین دقایق کم عملکرد او مناسب بود.

عملکرد نفر به نفر تیم ملی در دیدار با ترکیه

در مجموع این یک بازی دوستانه بود برای شناخت نفرات تیم ملی، اما بعد از این بازی اظهارات کی روش واضح‌تر در اذهان عمومی جای گرفت به نوعی که آمادگی تیم ملی برای جام جهانی کافی نبوده و نیست و بعید می‌دانیم در روز‌های اخیر اتفاق خاصی رخ دهد چرا که این تیم نیاز به کار بیشتر دارد.

در پست‌های دفاع راست و خط میانی با تمام احترامی که برای رامین رضائیان و روزبه چشمی قائل هستیم، اما غیبت سید جلال حسینی و وریا غفوری در بازی دیروز کاملا مشهود بود و امیدواریم کی روش حداقل در این مورد دست از لجبازی بردارد و تا فرصت هست برای ترمیم این دو خط تیم ملی اقدام کند.

بازی با یونان در صورت انجام و بازی با لیتوانی آخرین فرصت تیم ملی برای ترمیم نقاط ضعف است و کاش کی روش در مورد این 2 بازیکن دوباره بررسی‌های لازم را انجام دهد.

گزارش از اکبر باقری

بیشتر بخوانیم:

انتهای پیام/

آخرین اخبار تیم ملی فوتبال ایران در راه جام جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار