مدیر پیام‌‌رسان آی‌گپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف از فعالیت هاتگرام و طلاگرام وقت خریدن برای تلگرام است/ تلگرام ضدفیلتر صحت ندارد

کاظمی


محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان آی‌گپ درباره‌ی ادعای دو روز پیش خود در خصوص تولید فیلترشکن داخلی و علت فعالیت طلاگرام و هاتگرام توضیحاتی را ارائه کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان آی‌گپ دو روز پیش با انتشار رشته توئیت‌هایی در صفحه توئیترش اعلام کرد که یکی از شرکت‌هایی که سازنده طلاگرام و هاتگرام است و به عنوان شرکت دانش بنیان هم شناخته شده، در حال ساخت فیلترشکن است اما هیچکدام از پیام رسان‌های داخلی به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته نشده‌اند. کاظمی در توییت‌‌های خود با ارائه‌ی یک سری توضیحات فنی و تخصصی و ارائه اسنادی اثبات می‌کند که این شرکت‌ها که تحت حمایت دولت هستند، ابزاری را تولید می‌کنند که کارکرد فیلترشکن دارد.

مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مطلبی که در توییترش درباره فیلترشکن‌های داخلیِ تولید شده توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بینان مطرح کرده بود اظهار داشت: شرکتی که دو اپلیکیشن طلاگرام و هاتگرام را تولید کرده، بستری را فراهم کرده که روی نرم‌افزارهای خودش، فیلترشکن ارائه می‌دهد. این فیلترشکن داخل کشور ایجاد شده و روی سرورهای داخل کشور است. این در شرایطی است که متأسفانه به آن شرکت اینترنت بدون فیلتر و بدون محدودیت داده شده و بر اساس همین امکانات، می‌تواند به تلگرام دسترسی پیدا کند و روی نرم‌افزارهای خودش این امکان را بدهد که کاربران ابتدا به سرورهای آن در شرکت ارتباطات زیرساخت رفته و سپس به تلگرام بروند. این همان راهکاری بود که من در توییتر توضیح دادم.

وی در همین رابطه ادامه داد: در واقع هر 15 دقیقه یکبار فیلترشکنی را به کاربران خود می‌دهد تا با آن بتوانند به تلگرام دسترسی داشته باشند. چون تلگرام متن باز است، یک سری تغییراتی هم در آن ایجاد کردند، از جمله این که شما به یکسری از کانال‌ها دسترسی ندارید و دست یافتن به آنها از طرف سرور خود هاتگرام و طلاگرام به شما داده می‌شود. در حقیقت غیر از سرورهای خود تلگرام، سرورهای واسطی وجود دارند که به شما دستوراتی می‌دهند، مثلاً اینکه در کدام کانال عضو شوید و در کدام  نشوید و یا یکسری تبلیغات در همان دستورات ارائه می‌شود که ما را دنبال کنید و آخرین بروزرسانی‌ها در آن قرار داده می‌شود.

کاظمی در ادامه از ارائه مستنداتی در توئیتر گفت که نشان می‌دهد سرورهای شرکت مزبور در شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد و ارتباط مستقیم با زیرساخت‌های این شرکت دارد. این که گفته شد روتر‌های این شرکت به طور مستقیم با روتر‌های شرکت زیرساخت در ارتباط هستند به این معنی است که اگر در حقیقت بخواهید به روتر شرکت ارتباطات زیرساخت مرتبط باشید یا باید تولید کننده محتوا باشید یا مجوز فروش اینترنت داشته باشید تا به روتر اصلی شرکت ارتباطات زیرساخت وصل باشید. وی افزود: همین الآن که ما از شرکت زیرساخت سرویس می‌گیریم و خدماتی مانند رک و اینترنت دریافت می‌کنیم، به طور مستقیم وصل نیستیم بلکه به شرکت آسیاتک وصلیم و از آن طریق به طورغیر مستقیم به روتر شرکت ارتباطات زیرساخت متصل می‌شویم. به این دلیل که ما تولیدکننده محتوا نیستیم، روتر را به یک شرکت واسط دادند و ما از طریق آن دریافت می‌کنیم این در حالی است که شرکت مذکور به طور مستقیم به روتر زیرساخت متصل است، برای این امر این شرکت یا باید به جز هاتگرام و طلاگرام تولید محتوای دیگری داشته باشد یا مجوز فروش اینترنت داشته باشد یا به هر دلیل مجوز دیگری داشته باشد که اجازه اتصال به او داده شده است.

مدیر پیام‌رسان آی‌گپ همچنین تأکید کرد: البته جای سؤال های زیادی هست؛ چه کسی این زیرساخت را به این شرکت داده است؟ چطور یک شرکت دانش بنیان خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران فیلتر را دور می‌زند و هیچ جرمی مرتکب نمی‌شود؟ چطور قوه قضاییه که مجری قانون است تنها به تماشا این موضوع می‌نشیند؟ انتظار قوه قضاییه این است مردم آن شرکت متخلف را دستگیر کنند؟ چطور این امکانات و اینترنت بدون فیلتر و محدودیت در اختیار این شرکت قرار میگیرد؟ چطور به حریم خصوصی کاربران آن که به قول خودشان بیش از 25 میلیون نفر هستند، تجاوز می‌شود و همه تماشا می‌کنند؟ این‌ها همه سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی در خصوص اینکه با این فیلترشکن فقط به تلگرام می‌توان دسترسی داشت یا به سایر سایت‌های فیلتر شده هم می‌توان رجوع کرد، توضیح داد: کاربر می تواند از همان اسم کاربری و رمز ورودی که از طریق شرکت دانش بنیان مذکور بابت رفع تلگرام بدست می‌آورد، علاوه بر تلگرام به دیگر سایت های فیلتر شده نیز، دسترسی پیدا کند.

کاظمی همچنین اظهار داشت: در واقع شرکتی که عملاً در حال تولید فیلترشکن است، به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شده، البته این یکی از محصولات آن شرکت است و آن‌ها محصولات دیگری هم تولید می‌کنند که فیلترشکن نیستند و شاید خیلی هم خوب و مفید باشند. اما این در حالی است که ما مدت‌هاست درخواست داده‌ بودیم ما را نیز به عنوان شرکت دانش‌بنیان معرفی کنند اما این اتفاق تا به حال نیفتاده است. البته بعد از توییت من در این خصوص با ما تماس گرفتند و گفتند که روال عادی آن باید طی شود و در حال انجام است. من در این زمینه باید یک عذرخواهی کنم بابت ادعایی که در پست‌های توییتری خود کردم؛ من در آن جا گفته بودم که هیچکدام از پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان شرکت دانش‌بنیان انتخاب نشدند اما بعد به من اطلاع دادند که 4 پیام‌رسان‌ داخلی به عنوان شرکت‌ دانش‌بنیان معرفی شده بودند.

مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در توضیح توییت آخر خود که از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته بود، امکاناتی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار داده‌اند، به پیام‌رسان‌های داخلی هم بدهند، اظهار داشت: انتظار ما این است دقیقاً همان زیرساخت‌هایی که به آن‌ها داده شده که فکر نمی‌کنم در داخل به کس دیگر داده شده باشد یعنی اینترنتی که فیلتر نیست و محدودیت ترافیکی ندارد و خیلی چیزهای دیگر، به ما هم داده شود. بسیاری از زیرساخت‌های دیگری که در اختیار آن‌ها است می‌تواند در اختیار ما هم قرار بگیرد به عنوان مثال اگر سرویس‌هایی که هاتگرام و طلاگرام در مرکز LCP لانچ کردند و خیلی امکانات دیگری که الآن در اختیار این شرکت در آن مراکز است، در اختیار ما قرار گیرد مسلماً کیفیت کار ما بسیار بالاتر می‌رود. مرکز LCP مرکز اصلی و هسته مرکزی دیتاسنترهای ایران است یعنی یکی از بهترین دیتا سنتر‌های کشور از نظر کیفیت شبکه و خیلی از وسایل دیگر است که بعد از آن مرکز امام و جاهای دیگر هستند. یا همان چیزی که آقای خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد یعنی در اختیار قرار دادن حدود 200 سرور توسط شرکت زیرساخت به هاتگرام و طلاگرام که می‌توانست در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی هم قرار گیرد. این در شرایطی است که هیچکدام از پیام رسان‌های داخلی چنین سرورهایی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: البته ما این انتقادات را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد کردیم اما باید گفت که همین چند اقدام کوچک را این وزارتخانه و شخص آقای وزیر در حمایت از پیام‌ رسان‌های داخلی انجام دادند، بقیه نکردند؛ به همین دلیل با وجود همه انتقادهایی که از این وزارتخانه داریم از آن‌ها و آقای آذری جهرمی تشکر می‌کنیم. اما بر خلاف آن چیزی که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی آمده است سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور به وظیفه خود در حمایت‌ از پیام‌رسان‌ها داخلی عمل نکردند. در مصوبه شورا برای بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور از جمله صدا و سیما، مجلس، قوه قضاییه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره وظایفی مشخص شده بود که عملی شدن آن‌ها به تقویت و رشد پیام‌رسان‌های داخلی کمک زیادی می‌کند اما متأسفانه تا الان هیچکدام از آن‌ دستگاه ها هیچ اقدامی انجام نداده اند.

کاظمی در رابطه با تأثیر هاتگرام و طلاگرام بر متوقف کردن کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی ابراز داشت: بعد از فیلترینگ تلگرام بیشترین رشد را در روزهای اول داشتیم اما با وجود طلاگرام و هاتگرام مردم انتقالشان دچار چالش شد و الان به هر دلیلی که هست این دوستان در حال کمک به ادامه فعالیت تلگرام به هر نحوی در کشور هستند. از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها در حال خریدن وقت برای تلگرام هستند تا سرویس‌های جدید رفع فیلتر را لانچ کند و همین امثال هاتگرام و طلاگرام هم در آن زمان کنار زده خواهند شد و این اتفاق فقط برای وقت خریدن برای تلگرام است. در حقیقت این امر باعث شده تا هیچکدام از پیام‌رسان‌های داخلی رشد نکند.

مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در خصوص ضدفیلتر شدن تلگرام اظهار داشت: به هیچ وجه این مواردی که تلگرام اعلام می‌کند که با آن ها ضد فیلتر می‌شود درست نیست بلکه همه آن‌ها قابل مسدودسازی هستند و تلگرام تحت همه این شرایط می‌تواند در کشور مسدود شود در واقع آن چیزی که تا الان به عنوان روش‌های ضد فیلتر کردن تلگرام ارائه کردند هیچدام صحت ندارد.

وی درباره‌ی اینکه آیا پیام‌رسان‌های داخلی توان جایگزینی تلگرام برای مردم را دارند، ابراز کرد: شما اگر از هر کدام از پیام‌رسان‌های داخلی بپرسید قطعاً همین را به شما می‌گویند که ما امکانات و زیرساخت ارائه سرویس مد نظر مردم را فراهم کردیم، در نتیجه این توانایی در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد و این که گفته می‌شود به علت اینکه نمی‌خواهیم مردم دچار مشکل شوند، به طور کامل تلگرام مسدود نمی‌شود، پیش داوری است. وقتی هنوز توانایی ما را امتحان نکرده‌اند چطور ادعا می‌کنند این توانایی وجود ندارد؛ در صورتی که ما می‌گوییم مشکلی پیش نخواهد آمد و این یک پیش داوری بدون آزمایش و بررسی است و چنین تصمیمات بدون بررسی قطعاً درست نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۳:۱۱ ۲۳ تير ۱۳۹۷
تلگرام طلایی خیلی خوبه
-
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۰ تير ۱۳۹۷
چرا آی گپ برای من نصب نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۷
ب کجا چنین شتابان
Canada
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۷
از تلگرام بهتر درست کنید تا مردم راعب به استفاده از ان شوند .مردم دنبال چیز ارزون هستند .وقتی ساخت وطن بهتر باشه .دنبال اش میایند .
Germany
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۷
لعنت بر تلگرام

درود بر تلگرام طلایی
Germany
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
فقط تلگرام کیفیتش بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من دارم از سروش استفاده میکنم بیشتر اوقات...

اما پیام رسان های دیگه ای ام دارم... گپ..بله... آی گپ... هر کدومم ویژگی های خودشون و دارن... مثلا بله پره از امکانات مالی چون برای بانکه... به خصوص برای کسانی کار میکنن با پیام رسان ها بله خیلی خوبه... برای فروشگاه دارها...

تو گپم گروه آموزشی زبان دارم و به صورت مجازی زبان میخونم... که اونم مشکلی نداره...

اما در کلیت از سروش استفاده میکنم... ایراد مهمی نداره... هیچ فرقی ام با تلگرام نداره همون کارایی با تلگرام میکردم دارم با این پیام رسان انجام میدم...

بعضی حرف ها و دروغ های عجیب و غریب که می شنوم واقعا شاخ درمیارم چی میگن...من مدام دارم از سروش استفاده میکنم...

من کانالا آموزشیمم بردم سروش...حتی دوستامم که از طریق تلگرام باهاشون رابطه داشتم رها کردم و واقعا هیچ بهونه ای رو از طرف یه عده برای موندن در تلگرام قبول نمیکنم!

تلگرام یا هر پیام رسان دیگه ای یک فضای محدود و بسته است به جای ماندن تو اینا در سایت های جهانی با مخاطب جهانی فعالیت کنید...

تو تلگرام یا هر پیام رسان دیگه ای خودتونید و خودتون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۷
وااااااااااااااا

تلگرام طلایی که برای ایران این چه حرفی میزنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۶ تير ۱۳۹۷
هات گرام و تلگرام طلایی ماله خود دولته...
Iran (Islamic Republic of)
متعجب
۲۰:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
بابا تلگرام طلایی فارسی چرا نمیخواین این رو بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من هم ایتا دارم هم سروش. از ایتا خیلی راضیم. حیف که هنوز به مردم درست معرفی نشده‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۶ تير ۱۳۹۷
آی گپ هم خوب نیست
Germany
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
اینا که ایرانی هستن!
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۷:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
همین یه عده ای که کلی امکانات دولتی به هاتگرامو طلاگرام دادن اگه به پیامرسان داخلی میدادن استقباله خیلی بهتری میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من همین الان هم تلگرام دارم وهم پیامرسانهای داخلی ولی خداییش الان سروش زده رودست همه . خیلی کانالهای متنوع داره که حتی تو تلگرام هم نیست. پیامرسانهای داخلی باید خیلی خیلی تنوع طلب باشند
Iran (Islamic Republic of)
به ایرانی بودنم و جوانان وطنم ایمان دارم
۱۶:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
با توضیحات این شخص اگر واقعیت داشته باشد رسما دولت، شرکت ارتباطات زیر ساخت، وزارت ارتباطات و شرکتهای مالک طلاگرام و هاتگرام قوانین کشور را به سخره گرفته و از قانون تخلف کرده اند کافیست شکایت رسمی و حتی غیر رسمی در این مورد صورت پذیرد.
بازرسی کشور مجلس شورای اسلامی پیوندها و ستادفیلترینگ کشور بهتر است به سرعت وارد عمل شوند تا مردم نسبت به تضاد قوانین دچار شک نشده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
رفع فیلتر شه خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من اگر شده قید تلگرام رو می زنم ولی از پیام رسان داخلی هرگز استفاده نمی کنم خصوصاً آی گپ که خیلی ضعیف هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
فقط سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
خدایا خودت به دادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۶ تير ۱۳۹۷
تلگرام واجب نیست برنامه ای برای فیلتر طراحی کنه
Germany
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
وای خدا میگه از تلگرام بدم میاد خدایا بخندم یا گریه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۶ تير ۱۳۹۷
سروش واقعا سرعتش خوب شده بالاخره هرکس مختار به انتخاب پیام رسان تااز چیزی استفاده نکردید تلگرام خوبه اوکی چرا دیگه میگید پیام رسان های داخلی بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
fda
۱۲:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۷
پیام رسان های داخلی باید برای محبوب شدن هزینه های زیادی رو انجام بدن.
Iran (Islamic Republic of)
fda
۱۲:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۷
پیام رسان های داخلی باید برای محبوب شدن هزینه های زیادی رو انجام بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
تلگرام رو که می بینم یاد این شعر می افتم ، ماشین مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی صندلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۷
واقعا تلگرام با پیام رسانای ایرانی قابل مقایسه نیست ، تلگرام کجا اینا کجا؟
و همونجوری که مشخص بود مردم از تلگرام با فیلتر شکن به شدت بیشتر استقبال میکنن تا پیام رسانای داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۲:۴۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
هرچه زودتر تلگرام رو وصل کنید ملت منتظرن ع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
تلگرام هم محيطش و هم ساير امكاناتش واقعا عاليه، من غير از تلگرام هيچ برنامه اي نصب نكردم و نخواهم كرد.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۲:۲۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
وقتی پیام رسانها تونست تمام امکانات تلگرامو داشته باشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من تلگرام را دوست دارم پرسرعته .
France
حمیدرضا
۱۲:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
من خودم از تلگرام طلایی استفاده میکنم خیلیهم بهتره چون اولا تمام پیام رسان های داخلی فایل بیش از ۴.مگ رو نمیفرسته امتحان کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
آی گپ باید خیلی بیشتر ازاینها تلاش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
تلگرام عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
یعنی تلگرام برای همیشه فیلتر شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
سروش انقد کنده که حتی شماررو به زور قبول میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۶ تير ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ تير ۱۳۹۷
حق انتخاب به مردم بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۶ تير ۱۳۹۷
پیام رسان های ایرانی خیلی خوبن واقعا من الان در سروش عضو شدم سرعت هم کم نیست
Germany
علی
۱۰:۲۷ ۰۶ تير ۱۳۹۷
طبق گفته های ایشون بلاکچین قابلیت فیلتر داره!!!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حسین
۱۰:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۷
سلام و خداقوت به همه متخصصین متعهد کشورم. به شما افتخار می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
#آری_به_فیلترینگ_تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
تلگرام در مقابل سروش و آی گپ سوءتفاهمی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۶ تير ۱۳۹۷
میگن تلگرام وصل شده پس چرا برا من نمیشه چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
با یه فیلترشکن رایگان دارم از خود تلگرام اصلی استفاده میکنم ! خیلیم عالیست و امن
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۰:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۷
چی بگم واقعا
آخرین اخبار