خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری در تولید زردآلو

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری در تولید زردآلو را به خود اختصاص داده است .

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  زردآلو میوه ای کوهستانی است که در ییلاقات به عمل می آید میوه ی زردآلو دارای طبیعتی سرد و تر است که البته نوع شیرین آن خاصیت گرم تری دارد.

زردآلو که از آن به عنوان طلای تابستان یاد می شود از ارزش غذایی بالایی برخوردار است این میوه دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می شوند این میوه مقوی و لذیذ سرشار از ویتامین‌های A , C و گروه B است و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد. زردآلو و به‌خصوص برگه خشک شده آن (به صورت خیس خورده) ملین است.

خواص و فواید زردآلو

زردآلو یکی از میوه های خوبی است که ورزشکاران بعد از "ورزش” می توانند بخورند به شرط آنکه بعد از خوردن، آب ننوشند در زمستان می توانند از برگه زردآلو استفاده کنند و در تابستان اگر می خواهند همراه آب باشد از برگه زردآلو خیسانده در آب استفاده شود.

زردآلو بازکننده گرفتگی های مجاری عروق و نرم کننده سفتی ها می باشد 10 صبح و 5 عصر میل شود زردآلو خاصیت آرام بخشی و نشاط آوری  دارد؛ در ضمن خوردن آن به آنهایی که ناراحتی های قلبی دارند نیز توصیه می شود زردآلو به علت داشتن مقدارى اسید سالسیلیک، براى درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری درتولید زردآلو

خیس شده آن را اگر شخصی که مبتلابه تب است میل کند و پشت سر آن آب گرم و عسل میل کند باعث قطع تب می شود در برگه زردآلو  مقادیری ویتامین D وجود دارد که در رشد استخوان و دندان ها بسیار موثر است مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا میشود و از یبوست جلوگیری میکند.

آذربایجان‌غربی رتبه سوم کشوری در تولید زردالو

عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  با اشاره به اینکه کل سطح زیرکشت باغ های زردآلو در استان ۴ هزارو ۴۰۰ هکتار است گفت: شهرستان ارومیه دارای رتبه اول در استان بوده وشهرستان های شاهین دژ، مهاباد، سلماس، خوی و ماکو نیز به ترتیب رتبه های بعدی در سطح زیرکشت و تولید زردآلو را در اختیار دارند که استان با تولید۹  هزارو ۳۹۶ تن درکشور رتبه سوم به خود اختصاص داده است.

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری درتولید زردآلو

وی افزود: از محصول تولیدی 70 درصد به صورت تازه خوری و بقیه یا به سایر استان ها ارسال شده و یا جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی می شود.

فتح الله زاده با اشاره به اینکه واریته های محلی عسگرآباد، اردوباد و قره تبرزه از ارگام تولیدی در استان است گفت:هم اکنون سه واحد فعال تولید برگه زردآلو در استان وجود دارد و از هر چهار کیلوگرم محصول تر، یک کیلوگرم محصول برگه به دست می آید.

تولید سالانه چهار هزار تن برگه زردالو

پرویز تومرائی مدیر صنایع کشاورزی آذربایجان غربی درگفت و گو با   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  با اشاره به اینکه تولید چهار هزار تن محصول برگه از ظرفیت های این واحد های فعال است که در شهرستان های سلماس و میاندوآب مشغول هستندافزود: علاوه بر این واحد ها تعدادی نیز به صورت فصلی به تولید برگه مشغول هستند.

وی  با بیان اینکه برگه زرد آلو، قیسی و یا چیپس زردآلو از محصولات خشک و فرآوری شده میوه تازه زرد آلو می باشند ، افزود : در تولید چیپس زرد آلو بوسیله اسلایسر به صورت صفحهات بسیار نازک بریده شده و پس از خشک کردن مورد مصرف قرار می گیرد و ارزش تجاری هر کیلو چیپس زردآلو بین ۴۰ تا۵۰ هزارتومان فروخته می شود.

تومرائی اضافه کرد: قیسی از نظر تجاری بعد از چیپس زردآلو در رتبه دوم قرار گرفته بین۱۰ تا ۱۸هزار تومان هرکیلو به فروش می رسد، بهترین قیسی تولیدی از زردآلویی بنام زردآلوی اردو بادی است که در بسته های یک یا دو کیوئی بسته بندی می شوند که به قیسی سکه ای معروف است.

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری درتولید زردآلو

وی افزود : عمده تولیدت زردآلوی استان به صورت تازه خوری در داخل کشور مصرف و یا به کشور های همسایه صادر و یا به صورت قیسی ،برگه و یا چیپس زردآلو به صورت سنتی در آفتاب و یا به صورت صنعتی خشک می شوند.

تومرائی گفت: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه صنایع غذایی در قطب‌های تولید محصولات می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به تولید محصولات با فرآوری بالای تنوع غذایی شود.

وی همچنین تاکید کرد: گسترش صنایع کشاورزی موجب ارتقاء سطح بهره‌ وری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد بهره‌برداران، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات و در نهایت توسعه بخش کشاورزی و تحقق شعار اشتغال و تولید پایدار در بخش کشاورزی می شود.

مدیر صنایع کشاورزی  آذربایجان غربی با بیان اینکه خشك كردن ميوه ها، يكي از روش های جلوگيری از فساد ميكروبی آنها است، افزود:خشك كردن زرد آلو علاوه بر اينكه اثر نگهدارندگی روي محصول دارد و می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد، وزن و حجم آن را نيز به ميزان چشمگيری كاهش می دهد و در نتيجه از هزينه هاي حمل و نقل و ذخيره سازي مي كاهد و می تواند باعث ارزش افزوده در محصول تولیدی شود.

صدور 62 فقره جواز تاسیس برای تولید و بسته بندی میوه جات خشک در استان

تومرائی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب استان زمینه خوبی بر تولید تجاری و فرآوری این محصول در استان فراهم می باشد ، یاد آورشد : تا کنون تعداد 62 فقره جواز تاسیس برای تولید و بسته بندی میوه جات خشک با ظرفیت اسمی 43 هزار و 660 تن در سطح شهرستان های ارومیه، اشنویه ، سلماس ، نقده، خوی ، مهاباد و میاندوآب و 3 فقره پروانه بهره برداری انواع تولید و بسته بندی میوه جات خشک با ظرفیت اسمی 3015 تن در سطح شهرستان های سلماس و میاندوآب از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شده است .

آذربایجان غربی رتبه ۳ کشوری درتولید زردآلو

وی افزود: این آمار نشان می دهد میل و اقبال عمومی جهت روی آوری به فرآوری میوه های خشک در استان رو به افزایش است و دولت نیز در این زمینه قدمهای خوبی درجهت حمایت از صاحبان این صنایع برداشته و تسهیلات و امکانات مناسبی برای توسعه واحدهای بسته بندی و میوه های خشک کنی به متقاضیان در سطح استان ارائه می شود.

گزارش از :ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.