پایان مستندنگاری بافت تاریخی شیراز به عنوان نخستین بافت کشور/ مطالعات ۴ گذر تاریخی بافت شیراز در دستور کار قرار گرفت

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز از اتمام مستندنگاری بافت تاریخی شیراز به عنوان نخستین بافت کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین عباسی مهر مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز اظهار کرد: برداشت اطلاعات از ۱۱هزار و ۸۵۰ پلاک در بافت تاریخی شیراز انجام شد.

وی ادامه داد: در این بافت ۳۲۸ پلاک در فهرست ملی به ثبت رسیده و طبق تحقیقات انجام شده، افزون بر ۳۰۰ پلاک نیز دارای ارزش ثبت است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با بیان اینکه این پلاک‌ها و به تبع آن بافت تاریخی شیراز دارای یک شناسنامه شدند، افزود: همه اطلاعات این بنا‌ها از نظر تزئینات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی برداشت شده است.

عباسی مهر با اشاره به اینکه بافت تاریخی شیراز نخستین بافت کشور است که به صورت کاملا دقیق و کارشناسی، مستندنگاری شده اضافه کرد: همه پلاک‌های این محدوده ۳۵۷ هکتاری دارای شناسنامه شده است.

وی بیان کرد: این اقدام تاثیر بسزایی در حفاظت و نحوه مرمت، همچنین جلوگیری از تخریب آثار دارد چرا که مشخصات این پلاک‌ها ثبت شده است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز با اشاره به اجرای طرح جامع مطالعاتی، مرمت و حفاظت از ۴ گذر تاریخی در شیراز، تصریح کرد: با توجه به اجرای طرح جامع بازآفرینی بافت‌های فرسوده که از سوی اداره کل راه و شهرسازی ارائه شده، نخستین مطالعات این حوزه توسط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

عباسی مهر بیان کرد: به همین منظور مطالعات ۴ گذر تاریخی بافت شیراز در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۴ گذر افشاری، مقنی ها، حاج زینل و هفت پیچ در محله سنگ سیاه بافت تاریخی شیراز مورد مطالعه قرار می‌گیرد و به زودی طرح اجرایی مرمت، بدنه سازی و کف سازی این گذر‌ها تهیه می‌شود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز گفت: با تهیه طرح حفاظت شهری بافت تاریخی شیراز و ابلاغ آن به دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی، دیگر شاهد بلندمرتبه سازی و دانه‌های درشت در بافت تاریخی نخواهیم بود.

عباسی مهر با بیان اینکه در واقع طرح حفاظت شهری اجازه ساخت وساز‌های بی رویه با ارتفاع بیش از ۵/۷ متر و مجموعه‌های تجاری با وسعت زیاد در بافت تاریخی را نمی‌دهد، اضافه کرد: این روند محدودتر می‌شود، زیرا این طرح به منظور حمایت و تقویت مرکز محله در این بافت‌ها است.

وی تصریح کرد: تقویت بازارچه‌ها و مرکز محله‌ها از اهداف تهیه این طرح است تا جامعه میزبان و افرادی که در این بافت‌ها سکونت دارند سود ببرند، زیرا ساخت یک مجموعه تجاری بزرگ، در زندگی افراد ساکن در این محدوده تغییری ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/ن

مستندنگاری بافت تاریخی شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار