تشدید اعتراض شهروندان کره جنوبی به وجود سامانه آمریکایی تاد در کشورشان

اعتراض شهروندان کره جنوبی به وجود سامانه آمریکایی تاد در کشورشان در روزهای اخیر تشدید شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مذاکرات پیونگ یانگ و سئول که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره را کاهش داده، مورد استقبال مردم کره جنوبی قرار گرفته است و اکنون آن‌ها درباره حذف سامانه دفاع موشکی آمریکایی تاد از خاک خود بیش از پیش مصمم هستند.

آمریکا در استقرار سامانه دفاعی تاد در خاک کره جنوبی با مشکلات بسیاری روبرو شد. تنها دلیل آمریکا برای استقرار این سامانه در کره جنوبی، ادعای تهدید موشکی از جانب کره شمالی بود. اکنون که تنش‌ها در شبه جزیره کره کاهش یافته است، بسیاری از شهروندان کره جنوبی تلاش خود را برای اعمال فشار به آمریکا و حذف این سامانه دفاعی دو چندان کرده اند.

این فشارها مسئله جدیدی نیست. ساکنین شهر «سسونگ-ری» از ابتدای استقرار سامانه تاد در نزدیکی شهر خود، به آن اعتراض کرده اند.

حدود 200 روستایی طی 680 روز گذشته به طور 24 ساعته در تلاش برای ممانعت از دسترسی وسایل نقلیه آمریکایی به محل استقرار این سامانه دفاعی بوده اند. پس از برگزاری نشست با کره شمالی، فعالیت‌های اعتراضی این شهر چند برابر شده است.

گروهی از مردان و زنان مسن در این شهر پلاکاردی در دست گرفته اند که بر روی آن نوشته شده است: «تاد را خارج کنید. تهدید هسته‌ای کره شمالی به پایان رسید.» پشت سر آن‌ها دیواری دیده می‌شود که بر روی آن نوشته شده است: «نه به بمب اتمی، نه به تاد.»

یک کشاورز 61 ساله که مسئولیت برگزاری این تجمعات را بر عهده دارد گفت: «اکنون که اعلام شده دیگر جنگی در شبه جزیره کره به وقوع نخواهد پیوست، دلیلی برای وجود سامانه تاد در کشور من وجود ندارد.»

این کشاورز افزود امیدوار است ظرف 3 ماه آینده این سامانه از خاک کره جنوبی خارج شود.

در این میان، برخی نسبت به احتمال حذف این سامانه دفاعی ابراز تردید می‌کنند. یک کارشناس نظامی در انجمن امنیت و دفاع کره جنوبی در این‌باره گفت: «این چین و نه کره شمالی، بود که از استقرار سامانه تاد در کره جنوبی ابراز نارضایتی کرده بود.»

پکن اعلام کرده بود سامانه تاد و رادارهای قدرتمند آن می‌توانند داخل خاک چین را نیز رصد کنند و به این ترتیب، تعادل امنیتی منطقه را بر هم بزند.

با این وجود، بر اساس گفته‌های این کارشناس نظامی، آمریکا می‌خواهد از خشم چین برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند؛ به این ترتیب که واشنگتن می‌خواهد سامانه تاد را در خاک کره جنوبی نگه دارد تا چین را مجبور به اعمال فشار بر کره شمالی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آسیا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار