ادامه نگرانی مقامات آمریکایی درباره بی‌تجربگی رئیس‌جمهورشان؛

ترامپ در برابر پوتین، مانند یک بوکسور آماتور در مقابل «محمد علی کلی»

آسوشیتدپرس در مطلبی به نگرانی مقامات آمریکایی در خصوص دیدار دونالد ترامپ با همتای روسش پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی به بررسی دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و تفاوت آن با دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پرداخت و نوشت: مقامات کنونی و سابق آمریکا در اظهارات متعددی ضمن ابراز نگرانی در خصوص دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 16 ژوئیه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، اعلام کردند این دیدار با نشست سنگاپور متفاوت است.

ترامپ در برابر پوتین همانند یک بوکسور آماتور در برابر «محمد علی کلی» است

یک عضو سابق وزارت امور خارجه آمریکا در توصیف دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا به نیویورکر گفت: «خیلی می ترسم. پسر ما [ترامپ] در اینجا همانند یک بوکسور آماتور در برابر «محمد علی کلی» است».

پیش از این نیز  «سوزان گلاسر»، خبرنگار نیویورکر به نقل از یک مقام ارشد کاخ  سفید نوشت: هیچ مانعی او را [ترامپ] متوقف نمی کند. او می خواهد با پوتین دیدار کند؛ بنابراین دیدار می کند.

گلاسر با اشاره به نظرات بیش از 10 مقام ارشد کاخ سفید اظهار داشت هیچ یک از مقامات عالی رتبه آمریکایی، از دیدار ترامپ و پوتین به عنوان یک «نشست تاریخی» یاد نمی کنند چرا که معتقدند رئیس جمهور آمریکا برای رویارویی با سیاستمدار کارکشته ای همچون پوتین خام و بی تجربه است.

ترامپ در برابر پوتین همانند یک بوکسور آماتور در برابر «محمد علی کلی» است

بسیاری از کارشناسان نیز با تکرار ادعاهایی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و همچنین اتهام زنی به مسکو در خصوص مسمویت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس در سالزبری انگلیس بر این باورند که ترامپ با توجه به این مسائل باید از اصرار برای دیدار با رئیس جمهور روسیه خودداری می کرد.

از سوی دیگر، برخی از تحلیلگران نشست ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را پیش کشیده اند و به مقایسه دو دیدار پرداختند. تام گراهام، مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی در امور روسیه در خصوص تفاوت دیدار ترامپ و پوتین با ملاقات او با کیم جونگ اون اظهار داشت دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی در سنگاپور با توجه به الگوهای رفتاری کیم جونگ اون، در ابتدا با شبهات و تردید هایی همراه بود. اما نشست سنگاپور در مقایسه با ملاقات با پوتین از زمان بیشتری برای برنامه ریزی برخوردار بود.

در جریان آماده سازی نشست سران آمریکا و کره شمالی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دو مرتبه به کره شمالی سفر کرد . او  به همراه تنی چند از مقامات اطلاعاتی  آمریکا با سران ارشد کره شمالی دیدار کرد. آنها ضمن سنجیدن شرایط، تدابیر لازم برای برگزاری این دیدار را فراهم کردند.

این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه ها، آماده سازی نشست سران آمریکا و روسیه در مدت زمان محدودی انجام شده است. به جز حضور تعدادی از قانونگذاران آمریکایی در مراسم روز استقلال روسیه و همچنین سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هیچ مقام آمریکایی  دیگری به این کشور سفر نکرده و با پوتین دیدار نکرده است . به عبارت دیگر، هیچ اقدام از پیش تعیین شده ای برای برگزاری نشست هلسینکی اتخاذ نشده است.

سناتور مک کین  با انتشار بیانیه ای در روز جمعه گفت: اگر رئیس جمهور ترامپ آمادگی پاسخگویی به پوتین را ندارد این نشست باید به زمان دیگری موکول شود.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا پس از ورود به اسکاتلند [پیش از سفر به هلسینکی] با انتشار یه رشته پیام توئیتری ضمن اعلام آمادگی خود برای دیدار با پوتین ، دولت اوباما را برای اتهام زنی به 12 افسر اطلاعاتی ارتش روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا محکوم کرد و نوشت: داستان هایی که شما درباره 12 روس شنیدید دیروز [پیشتر] در دولت اوباما رخ داد نه در دولت ترامپ. چرا آنها کاری برای آن انجام ندادند به ویژه هنگامی که گزارش شد رئیس جمهور اوباما در ماه سپتامبر بوسیله اف بی آی و پیش از انتخابات [در خصوص آن] مطلع شد؟

به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا با انتشار این پیام توئیتری نشان داد به هیچ عنوان قصد لغو دیدار با پوتین را ندارد. همانطور که در یکی از توئیت هایش اعلام کرد با کمی بازی گلف خود را برای ملاقات با رئیس جمهور روسیه آماده می کند!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار