در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

افزایش قیمت‌ها باید متناسب با درآمد مردم باشد/ روزانه ۱۶۰ تن گوشت گوسفندی وارد کشور می‌شود

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع سبد خانوار و تنظیم بازار پخش شد.

95 درصد غذای ماکیان از خارج کشور تامین می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه؛ 4 تیر ماه) با موضوع سبد خانوار و تنظیم بازار برگزار شد.

در ابتدای برنامه حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: ما با دو نوع کالا مواجه هستیم که یک سری از آنها که اصولا متاثر از قیمت‌ها و بازارهای جهانی و سایر مولفه‌های دیگر نیستند و از اختیار ما خارج اند.

وی افزود: گروه دیگر از کالاها که نهادهای تولید آنها متاثر از عواملی مانند قیمت جهانی است که از اختیار ما خارج است، اگر بخواهیم به صورت اختصاصی درباره گوشت مرغ صحبت کنیم همان طور که می‌دانید حدود ۷۵ درصد از قیمت تمام شده آن را هزینه تغذیه تشکیل می‌دهد.

ورناصری بیان کرد: حدود ۹۰ درصد از تغذیه ماکیان را کنجاله ذرت و سویا تشکیل می‌دهد و به عبارت دیگر ۶۷% قیمت تمام شده گوشت مرغ تحت تاثیر ذرت و کنجاله سویا قرار دارد چرا که ۹۵ درصد این دو محصول از محل واردات تامین می شود.

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری قیمت کنجاله سویا در بازار جهانی کنجاله سویا ۳۱ درصد ، ذرت ۳۳،و جو ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته اند. به عبارت دیگر قیمت کنجاله سویا از حدود ۳۸۰ دلار به ۵۰۰ دلار رسیده و نرخ ذرت نیز از ۱۸۵ به ۲۴۰ دلار افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: ما باید اثرگذاری این افزایش قیمت‌ها را روی قیمت های تمام شده نرخ مرغ لحاظ کنیم و ببینیم که چقدر از این گرانی ها به دلیل واردات است و لازم به ذکر است که تنها ایران متاثر از این افزایش قیمت نیست بلکه کلیه کشورهای جهان که وارد کننده این محصولات هستند متاثراند.

وی افزود: فروردین سال ۹۶ ارزی که به این کالاها اختصاص یافت حدود ۳۲۵۰ تومان بود اما بعد از اعلام نرخ ارز۴۲۰۰ و پرداخت مابه التفاوت ارز تخصیص یافته به این اقلام ۳۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود؛لذا علاوه بر افزایش قیمت های جهانی افزایش قیمت پایه ارز نیز باید لحاظ شود.

ورناصری بیان کرد: باید نقشه افزایش قیمت های بازار جهانی استخراج شود که از ۷۵ درصد ،۳۰ درصد به کنجاله سویا اختصاص دارد و اگر ۷۵ را ضرب در ۳۰ کنیم مشخص خواهد شد که ۷ درصد از افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ کنجاله سویا است.

وی ادامه داد: در بحث ذرت باید ۷۵ را ضرب در ۶۰ درصد اثر آن در جیره غذایی کنیم که به عدد ۱۵ درصد می‌رسیم ،آیا عددهای مذکور ناشی از مولفه های داخلی است و یا خیر؟ جمعا ۲۲ درصد افزایش قیمت درصد داشتیم و به عبارت دیگر صرفا قیمت بازار جهانی کنجاله سویا و ذرت باعث افزایش ۱۶.۵ درصدی قیمت تغذیه و قیمت تمام شده است.

در ادامه برنامه شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در ارتباط زنده تلفنی گفت : شرایط کشور به گونه ای است که مسائل ذکر شده از سوی آقای ورناصری مورد پذیرش مردم نیست ،در هر صورت دولت باید پاسخگوی نیازهای مردم بوده و بازار را کنترل کند.

وی افزود:مصرف، تولید داخلی، واردات ما کاملا مشخص بوده و اقلامی که اکنون در بازار وجود دارد با ارز ۳۲۰۰ تومان رسمی دولت در گذشته وارد شده، لذا عملا هنوز از آن به بعد کالایی وارد نشده و اگر شده باشد در عرصه توزیع قرار نگرفته است.

ورناصری بیان کرد: آقای حسن پور ۳۲۰۰ تومان قیمت ارز یک سال پیش است، کالایی که بنده درباره آن صحبت می‌کنم اصولا ماندگاری بالایی ندارد ؛ به عنوان مثال اقلامی که در تیرماه مصرف شده در اسفند خریداری شده است.

حسن پور تصریح کرد: یک سال از نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی نگذشته است، چند ماه قبل دولت تصمیم گرفت که ارز ۳۸۰۰ تومانی لحاظ شود.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس گفت: سال گذشته تمام ارزی را که بر اساس مصوبه مجلس در اختیار دولت و تصمیم‌گیران آن قرار داشته همان نرخ ۳۲۵۰ تومان بوده است.

ورناصری یادآور شد: روزی وجود ندارد که بنده با قیمت ارز در طول سنوات گذشته ارتباط نداشته باشم، اگر به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید خواهید دید که مبنای ۳۸۰۰ تومان رقم جدیدی نیست بلکه دولت آن را بر مبنای ارز مبادله ای که قیمت آن آرام آرام حدود ۳۸۰۰ تومان در دی و اسفند ماه به عنوان پایه قرار داد، تا قیمت کالاهای اساسی تغییر نکند و این تدبیری بود که دولت اندیشید تا قیمت اقلام اساسی تحت الشعاع قرار نگیرد به عبارت دیگر نرخ ۳۲۵۰ تومان در طی سال ثابت نبوده و متناسب با شرایط و نرخ برابری ارز تغییر کرده است.

حسن نژاد تصریح کرد: اگر به نرخ ارز مصوب مجلس و مبلغ پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۵ توجه کنید چرا که در پایان سال دولت موظف بوده که بر اساس قانون تصویب شده در مجلس عمل کند.

وی ادامه داد: کالاهای اساسی که آقای ورناصری به آن اشاره کردند باید ثبت سفارش می شد و اکنون ایشان بگویند که وضعیت ثبت سفارش به چه صورتی است؟

ورناصری اظهار کرد: در بازار داخلی نوسانات قیمت در حوزه کنجاله سویا و ذرت وجود داشت و اگر قرار بود که بر اساس بازار جهانی و تورم قیمت‌ها تغییر کند ۱۵.۹ باید به ۲۳.۵ درصد می‌رسید‌ .

وی گفت : گوشت مرغ در تیر ماه سال جاری نسبت به سال قبل حدود یک درصد کاهش داشته و این صحبت به آن معناست که برنامه های دولت در زمینه کنترل قیمت بازار و حمایت مصرف کننده اثر کرده است.

محمدرضا کلامی مدیر کل برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار اظهار کرد: نرخ ها همیشه تابع یک مولفه نیستند و ما در کشوری هستیم که می‌خواهیم ضریب وابستگی خود را به صادرات کاهش دهیم لذا از این منظر باید بپذیریم که وقتی می خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم باید حول محور سه موضوع این امر تحقق پیدا کند.

وی افزود: حمایت ها یا در بهره‌وری محقق شده و هزینه های تولید را کاهش بدهد و یا گاهی ممکن است سیاست گذاران حمایت را در افزایش قیمت تلقی کنند؛ لذا با توجه به اینکه در کشوری قرار داریم که ۸۰ میلیون مصرف کننده دارد باید افزایش قیمت ها متناسب با درآمد مردم باشد در غیر این صورت فشار ناشی از افزایش قیمت ها در دراز مدت، تولید را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آثار بسیاری را به وجود خواهد آورد.

کلامی تصریح کرد: نرخ ارز به واسطه تحریم و نوسانات غیرمتعارف تحت الشعاع قرار گرفته کشورهای همسایه به دلیل آنکه گوشت ایران کیفیت بالایی دارد به ازای هرکیلو گوشت ۴ دلار به صورت غیرقانونی می‌پرداختند.

وی گفت: ما در راستای حمایت از تولید با به کار گیری سیاست‌های جهاد کشاورزی برای ایجاد انگیزه لازم به منظور تولید دام در کشور صادرات را تا اردیبهشت ماه آزاد اعلام کردیم و بلافاصله دولت با هماهنگی وزیر کشاورزی و شریعتمداری قاچاق دام را ممنوع اعلام کرد تا اثر افزایشی بر قیمت تمام شده کنترل شود و خوشبختانه قیمت دام زنده از ۲۴ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان کاهش پیدا کرده و این خبر خوبی است که ما می توانیم بازار را هوشمندانه کنترل کنیم و نیروهای خدوم در تمام نقاط مرزی مستقر شده‌اند تا مانع خروج هرگونه دام از کشور شوند.

حسن پور ادامه داد: اگر ما به مردم بگوییم که به واسطه قاچاق دام نتوانسته ایم بازار را کنترل کنیم به هیچ عنوان پذیرفته نیست، آقای ورناصری گفتند که قیمت گوشت مرغ حدود یک درصد نسبت به تیرماه سال ۹۶ کاهش یافته در حالی که چنین نیست.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قيمت تولید بیشتر از قیمت بازار است و سیاست‌ دولت در جهت ایجاد بالانس میان تولید و مصرف است تا هیچ یک آسیب نبينند گفت: در بحث گوشت مرغ تولید مازاد بر نیاز کشور است.

وی با بیان اینکه در مورد گوشت گوسفند و گوساله کاملاً برنامه مدون وجود دارد خاطرنشان کرد: در طول سال ۱۰۰ هزار تن به طور متوسط گوشت قرمز وارد کشور می شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد گوشت گوسفند و مابقی گوشت گوساله است لذا، روزانه به طور متوسط ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن گوشت تازه گوسفندی وارد کشور می شود.

ورناصری تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در بحث گوشت گوسفند بالای90 درصد دام سبک مرتعی است که متاثر از شرایط اقلیمی هستند و طبیعتا در بسیاری از موارد با کمبود مواجه می شویم.

شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه وضعیت واردات امروز کنترل شده در اختیار دولت است ادامه داد: وظیفه دولت توزیع گسترده کالا در بازار است، ۷ تا ۱۲ درصد حاشیه سود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون اصناف در سطح کشور داریم لذا به ازای هر ۲۰ خانوار یک مغازه دار وجود دارد که امکان تخلف برای آنها وجود ندارد اظهار داشت: تا به امروز هیچ پرونده بنکداري و واردکننده اصلی در سازمان تعزیرات وارد نشده است، نقدینگی پرفشار در بازار از هر کجایی که سر در بیاورد باعث خرابی و ویرانی می شود.

حسن پور با اشاره به اینکه گوشت قرمز به اندازه نیاز داخل در کشور تولید نمی شود و لذا در حدی به وارد می شود عنوان کرد: یکی از نسخه‌های شفابخش اقتصاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه عرضه کمتر از تقاضا در بازار وجود دارد افزود: تحریم ها هنوز شروع نشده و لذا دشمن جنگ روانی ایجاد کرده است، از سال 84 تا به امروز افزایش پولی که در اختیار مردم است 25 برابر و تولید کمتر از 2 برابر بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید حاشیه امن برای مردم ایجاد کنیم اظهار داشت: بحث اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت ها به کجا رفته است لذا باید سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد ، در جلسه سران عشایر یکی از گلایه های اصلی عدم حمایت جدی دولت از دامداران و عشایر بود .

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار با اشاره به اینکه دولت در راستای حمایت از مصرف کننده به شدت در بازار حضور دارد گفت: شاهد همکاری و هم افزایی هر سه قوه با یکدیگر در کشور هستیم، لذا بیش از ۷ میلیون تن کالا در کشور به صورت ذخیره داریم و لذا دغدغه ای برای تامین کالا نداریم.

وی با بیان اینکه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین می شود افزود:در شبکه های مختلف توزیع اولویت با میادین میوه و تره بار است، شقه گوسفندی به صورت فله ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ندارد.

کلامی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از مردم و سفره های آنها هم افزايي ایجاد کرده اند گفت: مصرف گوشت قرمز شهر تهران حدود200 تن است.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه مرجع رسیدگی به گران فروشی در بازار سازمان تعزیرات نیست گفت: ما به عنوان مرجع رسیدگی کننده طبق پرونده هایی که از ابتدای سال تا کنون به دستمان می رسد عمل می کنیم لذا بیشتر ین تخلفاتی که بر آنها رسیدگی می کنیم در حوزه تخلفات صنفی مانند عدم صدور فاکتور است .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
بله همینجور باید باشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
جک قشنگی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
دفعه قبل مرغ گرون شد گفتن چون جوجه گرون شده حالا میگن ۷۵ درصد هزینه‌ی مرغ مربوط به تغذیشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
درامدها با افزایش قیمت ها همخوانی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
گرونی ها لحظه ای شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
گوشت بره تو شهر ما کیلویی شصت هزار تومان هست.
الله اکبر از این گرانی
یعنی یک کارگر با حقوق یک روزش حتی نمیتونه یک کیلو گوشت بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
اين محاسبات کمک چندانی به مردم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
ولی ما درآمدمون با اغزایش قیمت ها همخوانی نداره
آخرین اخبار