رئیس سازمان امور دانشجویان مطرح کرد؛

تدوین آیین نامه جدید پذیرش دانشجویان بورسیه غیرایرانی/ تحصیل ۲۶ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های سراسری

صدیقی با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای بین المللی سازی دانشگاه‌ها از تدوین آیین نامه پذیرش دانشجویان بورسیه غیرایرانی خبر داد.

تدوین آیین نامه جدید پذیرش دانشجویان بورسیه غیرایرانی/ تحصیل ۲۶ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های سراسریبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در چهاردهین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز در ساختمان فارابی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، بیان کرد: فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نباید صرفا محدود به بخش اعزام دانشجو باشد و باید  برنامه های از قبیل  پذیرش دانشجوی خارجی، برگزاری دوره‌های مشترک و تبادل استاد هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به رعایت ضرورت های بین المللی شدن در عرصه های مختلف  ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات قابل توجهی در حوزه بین المللی سازی دانشگاه ها و  پذیرش دانشجوی بین‌المللی صورت گرفته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به  آئین‌نامه پذیرش دانشجوی بین‌المللی هشتم خرداد سال ۶۱ بیان کرد:  براساس این آیین نامه  آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی را شروع کردیم و سپس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تاسیس و به تدریج امر بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان خارجی یک وظیفه و هدف در دانشگاه‌ها تلقی شد.

حضور بیش از ۳۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور

صدیقی تصریح کرد:بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم تحصیل می کنندهمچنین با احتساب دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت این تعداد دانشجو به به بیش از ۳۶ هزار نفر می رسد و در حال حاضر بخش قابل توجهی از اتباع خارجی در ایران از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و تعداد دانشجویان بورسیه نیز در حال افزایش است.

وی با اشاره به آمار تفکیک شده دانشجویان خارجی در کشور گفت:  در حال حاضر ۴۰ درصد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کشور در دوره کارشناسی، ۵۰ درصد کارشناسی ارشد، ۱۰ درصد نیز در دوره دکتری مشغول تحصیل هستند همچنین روند جذب دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

صدیقی از  تمرکز جدی بر جذب اعضای هیئت علمی از کشور‌های همسایه است، خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه امسال بیش از دو برابر این افراد متقاضی دریافت بورس در کشور هستند و در جذب اعضای هیئت علمی و مدرسان کشور‌های همسایه موفق بوده‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان  با اشاره به حمایت از دانشجویان افغان رتبه های برتر کنکور و بورسیه شدن آنها اظهار کرد: سازمان امور دانشجویان از تلاش‌های دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان غیر بورسیه حمایت خواهد کرد ضمن این که در حال حاضر ۴۱ دانشگاه کشور در سطح پذیرش دانشجوی خارجی فعال هستند.

صدیقی با اشاره به جذب سایر دانشجویان غیرایرانی بورسیه گفت: آیین نامه جدید پذیرش دانشجویان بورسیه غیرایرانی تدوین و برای تایید به وزیر علوم تحقیقات و فناوری ارائه شده است.

 صدیقی درباره راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه ها گفت: چنانچه این مراکز در دانشگاه‌ها باشد و هزینه  آن هم بر این دانشگاه ها گذاشته شود، با ایجاد آن مشکلی نداریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان  اظهار کرد:  ۱۱ مرکز کنسولی دانشجویان خارجی در کشور تاسیس شده است و آمادگی داریم که در هر منطقه‌ای تعداد دانشجویان خارجی به بیش از ۲۰۰ نفر برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار