آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از برنامه ریزی برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان تا ممنوعیت جذب نیروی حق التدریس جدید

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون برنامه ریزی برای ارتقای نشاط در دانش آموزان دوره ابتدایی سپری شد.

از برنامه ریزی برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان تا ممنوعیت جذب نیروی حق التدریس جدیدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری برنامه ریزی برای افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان، ممنوعیت جذب نیروی حق التدریس و اما و اگرهای برگزاری کنکور هنرستانی  سپری شد.

اجرای برنامه‌های جدید برای افزایش انگیزه دانش آموزان ابتدایی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی برای دانش آموزان و افزایش نشاط و انگیزه تحصیلی در آنها اظهار کرد: به عنوان معلمان آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می کنیم تا با اجرای برنامه هایی تمام فضای مدرسه را به محیطی با نشاط برای دانش آموزان مبدل کنیم.

وی ادامه داد: بارها گفتم که دانش آموزان از رفتن به مدرسه راضی نیستند و با خوشحالی به سوی فضای مدرسه رهسپار نمی شوند همچنین خروج از مدرسه برای آنها با دلتنگی همراه نیست، بنابراین باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید تلاش کنیم که این روال برعکس شود بر همین اساس از مهر سال جاری 4،5 برنامه به ویژه در دوره ابتدایی آغاز می کنیم که به تدریج نظام آموزشی ما را به افزایش میل و رغبت دانش آموزان برای سوق دهد.

امروز؛ آغاز ثبت سفارش مجدد کتاب‌های درسی

احمد امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آغاز ثبت نام دانش آموزان بازمانده از ثبت نام سفارش کتاب های درسی بیان کرد: آن دسته از دانش آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، پایه‌های یازدهم و دوازدهم فنی و حرفه ای، کاردانش و معارف اسلامی که در مرحله قبل موفق به ثبت نام کتاب درسی نشده اند، می‌توانند از ۱۵ لغایت ۳۱ مرداد ماه نسبت به ثبت نام کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی اقدام کنند.

وی بیان کرد: کتاب‌های درسی پایه ۱۲ شاخه نظری رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی در دهه سوم شهریور از طریق کتاب فروشی‌های مجاز توزیع خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی گفت: به مدیران مدارس، خانواده‌ها و دانش آموزان توصیه می‌شود به منظور توزیع به موقع کتاب درسی، ثبت نام کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی را به روز‌های پایانی موکول نکند.

ممنوعیت فعالیت حق‌التدریس جدید در آموزش و پرورش

یار محمد حسین بر مدیر کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش درباره به کارگیری نیروهای حق‌التدریس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: طی سال‌های گذشته 32 هزار نیروی حق‌التدریس جذب آموزش و پرورش شدند و بر اساس قوانین جدید جذب و به کارگیری نیروهای جدید به عنوان حق‌التدریس آزاد ممنوع است.

وی ادامه داد: در ضوابط بودجه‌ای جذب حق‌التدریس آزاد جدید ممنوع اعلام شده است، بنابراین برای جبران کمبود نیرو از روش‌هایی به جز جذب حق‌التدریس آزاد استفاده می‌کنیم.

حسین بر تصریح کرد: در نظر داریم برای جبران کسری نیرو بیشتر از طریق دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، ماندگاری بازنشستگان و نیروهای حق‌التدریس که پیش از این جذب شده‌اند استفاده کنیم.

فعالیت ۷۰۰ پایگاه انتخاب رشته آزمون سراسری ۹۷ در کشور + جزئیات

محمد مصطفوی مشاور مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش از فعالیت ۷۰۰ پایگاه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ در سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: در این پایگاه‌ها از بهترین مشاوران استفاده می‌شود و پیش از فعالیت پایگاه‌ها هم دوره سه روزه برای توانمندسازی مشاوران این طرح برگزار شده است.

وی به هزینه‌های در نظر گرفته برای این پایگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه‌ها به طور منطقه‌ای در چند بخش تقسیم‌بندی شده است و بر این اساس مبلغ در نظر گرفته در کلانشهر‌ها ۱۰۰ هزار تومان در مراکز استان ۸۰ هزار تومان و در شهرستان‌های کوچک ۴۰ هزار تومان برآورد شده است.

مصطفوی با بیان اینکه در این پایگاه‌های مشاوره خدماتی نرم‌افزار و مشاوره فردی برای داوطلبان در نظر گرفته است، اظهار کرد: در مشاوره‌های فردی و خانوادگی شرایط داوطلب مبتنی بر توانمندی‌ها و آزمون‌های شخصیتی است.

اجرای «سمپاد مهارتی» در پیچ و خم تصمیم گیری

حسینی‌مقدم مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش همچنین به طرحی مبنی بر وجود سمپاد مهارتی اشاره کرد و گفت: از مدیران سمپاد نظرسنجی داشتیم تا طرح سمپاد مهارتی را در مدارس تیزهوشان اجرایی کنیم، هرچند اصراری نداریم تا این موضوع امسال به مرحله اجرا برسد، چرا که ابتدا باید بررسی‌های لازم را در این حوزه انجام دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: با توجه به رغبتی که برخی دانش آموزان سمپادی برای ورود به هنرستان‌ها دارند، فکر اولیه سمپاد مهارتی ایجاد شده است تا دانش‌آموزان سمپادی که تمایل دارند در همان فضا آموزش‌های مهارتی را دنبال کنند امکان تحصیل برایشان فراهم شود.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: هنرجویانی که در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند عملکرد قابل قبولی در حوزه دانش آموزی داشتند و از ۳۰ دانش‌آموز برگزیده خوارزمی ۷ دانش آموز هنرآموز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بودند بنابراین ورود آموزش‌های مهارتی به مدارس سمپاد باعث تضعیف نظام آموزش این مدارس نخواهد شد، بلکه کمک می‌کند تا دانش آموزانی که بیشتر نگاه طراحی به موضوعات دارند، بطور عملی هم وارد عرصه شده و دستاورد‌هایی را داشته باشند.

تدوین و ابلاغ آئین‌نامه اردو‌های دانش آموزی تا هفته آینده

علی رمضانی مدیر کل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش درباره روند تغییرات در آئین نامه های اردوهای دانش آموزشی اظهار کرد: تا کنون بررسی‌هایی روی آیین‌نامه اردوها داشته‌ایم همچنین وزیر آموزش و پرورش ۲ جلسه در این بررسی ها حضور پیدا کرد تا ابعاد مختلف این آیین‌نامه مورد توجه قرار گیرد و اکنون بخش عمده آن تصویب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به روال موجود پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته آینده این آیین‌نامه به تصویب برسد و پس از تصویب دستورالعمل این آیین‌نامه به استان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه ما در آیین‌نامه اردوهای دانش آموزی حفظ ایمنی در طول اردو است، گفت: یکی از مواردی که در اردوها مورد توجه قرار دادیم ممانعت حرکت خودروها از ساعت 23 تا 5 صبح است همچنین اردو گذاران باید آموزش‌های لازم را در این اردوها دیده باشند.

وزیر آموزش و پرورش از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش عصر امروز (17 مرداد) به مناسبت روز خبرنگار از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد.

بطحایی ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان، از سرویس های خبری این مجموعه بازدید و روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک گفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
باسلام چطور در مدارسی که تنبیه بدنی وجود دارد انگیزه دانش آموزان زیاد میشود پسرمن سال ششم بود وچندین بار مورد تنبیه معلم قرارگرفت و وقتی ما جویای جریان شدیم معلم پسرمن را مقصر گرفت ولی به گفته پسرم معلم خیلی سختگیری میکند وکوچکترین اشتباهی را با سیلی به گوش دانش آموز جواب میدهد
معلم ششم ابتدایی مدرسه دانش پابه آذربایجان غربی شهرنقده