مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

۲۰ درصد مجوز‌های شکار را در سال ۹۶ به جوامع محلی واگذار کردیم

تیموری گفت: در سال ۹۶ قرق‌داران را مکلف کردیم که ۲۰ درصد از مجوز‌های شکار خود را به جوامع محلی همان منطقه واگذار کنند.

۲۰ درصد مجوز‌های شکار را در سال ۹۶ به جوامع محلی واگذار کردیمبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در رابطه با واگذاری قرق‌های اختصاصی اظهار کرد: موضوع واگذاری قرق‌های اختصاصی از سال ۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شد. شورای عالی محیط زیست بر اساس قانون 5 منطقه را در استان‌های کرمان، یزد و سمنان در خارج از مناطق چهارگانه برای تعیین قرق‌های اختصاصی پیشنهاد کرد که این پنج منطقه در شورا مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: از سال ۹۴ در استان یزد واگذاری قرق‌های اختصاصی صورت گرفت و در استان سمنان نیز یک منطقه در پایان سال ۹۶ واگذار شد.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۹۶ برای ۹۵ رأس کَََل، بز، قوچ و میش مجوز شکار صادر شد و همچنین در این سال قرق‌داران را مکلف کردیم که ۲۰ درصد از مجوز‌های شکار را به جوامع محلی همان منطقه واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ دو بار سرشماری حیات وحش در قرق‌های اختصاصی صورت گرفت، ادامه داد: در قرق علی آباد در استان یزد بیش از ۱۴۰۰ رأس کَل و بز و ۱۴۲ رأس آهو سرشماری شد که در این منطقه تعداد کَل و بز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رأس و تعداد آهو نیز بسیار محدود بود.


بیشتر بخوانید:ابلاغ دستورالعمل شکار چهارپا در قرق‌های اختصاصی


تیموری تصریح کرد: در قرق دیگری در استان یزد ۶۴۵ رأس کَل و بز در دو مرحله سرشماری شدند. قبل از واگذاری این منطقه تعداد کَل و بز در حد ۱۸۰ رأس بود. همچنین  در سال 96 در قرق منصورآباد یزد نیز ۵۰۳ رأس قوچ و میش و ۲۲۸ رأس کَل و بز سرشماری شدند.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود 750 رأس قوچ و میش در منصور آباد کرمان  سرشماری شده است، گفت: بر اساس نتایج سرشماری قرق‌های اختصاصی، تعداد حیات وحش از زمان تحویل به قرق داران تا سال 96 حدود 4 برابر افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد قوچ و میش در قرق جاشلوبار استان سمنان در پایان سال 96 به 250 رأس رسیده بود.

تیموری گفت: صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی در سال 97 بر اساس سرشماری و پیشنهادات مدیران کل استان‌های یزد و کرمان و بررسی کمیته فنی معاونت طبیعی سازمان محیط زیست صورت گرفت و امسال نیز مجوز شکار 112 رأس کَل، قوچ و آهو در 4 قرق استان‌های کرمان و یزد صادر خواهد شد، اما برای قرق جاشلوبار هیچ مجوزی پیش بینی نکرده‌ایم.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از ابتدای شهریور امسال دستورالعمل مجوز شکار کَل، قوچ و آهو در استان‌های کرمان و یزد ابلاغ شده است.

وی گفت:‌ در سال 96 حدود 20 درصد از مجوزهای شکار در اختیار جوامع محلی قرار گرفت و قرق داران را مکلف کردیم که در سال جاری مجوزهای شکار را به شکارچیان استان‌ها واگذار کنند. همچنین امسال قرق داران مکلف شدند که سه رأس دام را از هر منطقه قرق به شکارچیان اطراف قرق به قیمت دولتی بدهند.

تیموری ادامه داد: قیمت دولتی مجوز شکار حیات وحش در قرق‌های اختصاصی حدود 900 هزار تومان است که باید قرق داران یک چهارم آن یعنی معادل 250 هزار تومان را به خزانه واریز کنند.

وی در ادامه گفت: برای شکارچیان خارجی قیمت مجوز شکار حیات وحش در قرق‌های اختصاصی بر اساس نظر شورای اقتصاد و با توجه به نوع گونه از 3  تا 7 هزار دلار مصوب شد که شکارچیان خارجی نیز باید یک چهارم این مبالغ را به خزانه واریز کنند.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ واگذاری قرق‌ها حتما باید از سوی سازمان جنگل‌ها تایید شود، سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای واگذاری قرق‌های اختصاصی با سازمان جنگل‌ها به توافق رسیده است و به همه تکالیف قرق داران در آن اشاره شده است.

تیموری تصریح کرد: برای واگذاری قرق‌های اختصاصی در 30 منطقه در 10 استان کشور، سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است که این قرق‌ها باید به تأیید سازمان جنگل‌ها نیز برسند و در صورت تأیید این سازمان به شورای عالی محیط زیست ارسال تا مناطق جدید قرق‌های اختصاصی مصوب شود.

وی ادامه داد: هدف از قرق‌های اختصاصی این است که بخش بیشتری از مناطق حفاظت شده حیات وحش کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم که در سال‌های گذشته مناطقی از استان‌های مازندران، تهران، قزوین، یزد و کرمان را برای قرق‌های اختصاصی معرفی کرده بودیم.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: رشد جمعیت حیات وحش در قرق‌های اختصاصی امکان صدور مجوز شکار را برای سازمان حفاظت محیط زیست فراهم کرده است که اگر افزایش جمعیت حیات وحش در این قرق‌ها صورت نگیرد، از صدور مجوز خودداری خواهیم کرد و عرصه را از قرق داران بازپس می‌گیریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار