خرازیان خبر داد

اختصاص اعتبار یک میلیاردی برای فنس کشی جاده‌ عباس آباد-میامی

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: با تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی جاده عباس آباد-میامی فنس کشی و ایمن سازی می‌شود.

اختصاص اعتبار یک میلیاردی برای فنس کشی جاده‌های پر خطربه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در  نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در اسارت اظهار کرد: در این هفته قراردادی بین معاونت طبیعی و حوزه توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست انعقاد خواهد شد تا پرورش و تکثیر یوز آسیایی در اسارت را به صورت مصنوعی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تکثیر یوز آسیایی در اسارت نیز در دنیا صورت گرفته است، اما هدف ما رهاسازی یوز بعد از تکثیر در  اسارت است که تاکنون در خصوص این موضوع در دنیا اقدامی نشده است.

خرازیان مقدم تصریح کرد: برای تکثیر یوز در اسارت به صورت مصنوعی از تمام ظرفیت‌های داخلی و همچنین از تجارب متخصصان بین‌المللی استفاده  خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: در زمینه ایمن‌سازی جاده‌های پر خطر برای حیات وحش مکاتبات متعددی انجام داده‌ایم که متأسفانه تاکنون اقدامی از سوی وزارت راه صورت نگرفته است.

وی افزود: جاده‌هایی که در درون زیست‌گاه‌های گونه‌های در معرض انقراض ساخته می‌شوند حتما باید پیوست ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

خرازیان مقدم گفت: ایمن نبودن جاده‌ موجب قطع نخاع یوزپلنگ در استان سمنان شد که در این مواقع کاری از دست سازمان محیط زیست بر نمی‌آید.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: بزرگترین عامل تهدید و تلفات یوزپلنگ‌های آسیایی که در حال حاضر این گونه تنها در ایران وجود دارد، تصادفات جاده‌ای است.

وی بیان کرد: تصادفات جاده‌ای برای تلفات پلنگ‌ها نیز دومین عامل تهدید محسوب می‌شود که سازمان محیط زیست در موضوع تصادفات جاده‌ای مکلف است نقاط داغ جاده‌ها را شناسایی و آن‌ها را به دستگاه‌های متولی اعلام کند.

خرازیان مقدم تصریح کرد: نقاط حساس جاده عباس‌آباد به میامی و جاده پارک ملی  گلستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی و به وزارت راه ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: در جاده عباس‌ آباد – میامی فنس‌کشی دو طرف انجام نشده که در سال 96 سازمان محیط زیست با توجه به اینکه هیچ وظیفه‌ای در زمینه ایمن‌سازی جاده‌ها ندارد حدود یک میلیارد تومان از اعتبارات نفتی خود را با توجه به  محدودیت‌هایی که در این سازمان وجود دارد به اداره کل استان سمنان ابلاغ کرد تا فنس‌کشی در این جاده آغاز شود.

وی در پایان تأکید کرد: در استان‌های فارس و یزد جاده‌های پر خطر برای حیات وحش شناسایی شدند که فنس کشی این جاده‌ها در حال تکمیل است. همچنین در استان چهارمحال و بختیاری نیز نقاط پر خطر برای حفاظت از خرس قهوه‌ای در حال بررسی است.

انتهای پیام /

برچسب ها: یوزپلنگ ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خرس و پلنگ و بقیه رو وللش فعلا بچسبید به یوزپلنگ که چن تا بیشتر نمونده
آخرین اخبار