مدیر کل محیط زیست قم در نشست خبری:

ثبت ۱۰۴ مورد تخلف زیست‌محیطی در قم/انتقال پسماند‌های ویژه به سایت البرز

موسوی گفت:در پنج ماهه نخست امسال ۱۰۴ مورد تخلف زیست محیطی در قم ثبت شد که ۲۲ مورد به محکومیت قطعی رسیدند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛موسوی،مدیر کل محیط زیست قم امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل محیط‌زیست استان برگزار شد، با اشاره به رویکرد دولت در مسئله محیط‌زیست اظهار کرد: از ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم محیط‌زیست یکی از دغدغه‌های ریاست جمهوری و استانداران بوده که می‌توان گفت با توجه به بحران‌های موجود در کشور یکی از 5 اولویت اساسی که باید به آن‌ها توجه بیشتری شود مسئله محیط‌زیست است.

وی افزود: وظایف حفاظت محیط‌زیست استان از دو بخش انسانی و طبیعی تشکیل‌شده که بخش انسانی به دو زیرگروه صدور مجوز به واحدها و نظارت و پایش بر واحدهای صنعتی در انجام ضوابط زیست‌محیطی تقسیم می‌شود.

موسوی با اشاره به 104 مورد تخلف زیست محیطی در قم تصریح کرد: در 5 ماهه نخست سال جاری، حدود 60 مورد استعلام بهره‌برداری در حوزه‌های صنعتی، خدمات، کشاورزی و غیره از حفاظت محیط‌زیست انجام‌شده که با 59 مورد آن موافقت شده، همچنین برای تأسیس 125 واحد صنعتی از حفاظت محیط‌زیست استعلام شده که تنها با یک مورد موافقت نشده است.

مدیر کل محیط زیست قم با بیان اینکه یکی از وظایف محیط‌زیست نظارت بر انجام ضوابط اعلام‌شده به واحدهای صنعتی است، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 250 پایش برای نظارت روی واحدها انجام‌شده که این کار منجر به صدور 80 اخطاریه در زمینه‌های فاضلاب، پسماند و آلودگی هوا شده که از این تعداد 29 مورد توجهی به اخطاریه‌ها نداشته‌اند که 13 مورد از این پرونده‌ها محکومیت قطعی، 10 پرونده در حال رسیدگی و 5 مورد برائت از محکومیت داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در 5 ماه گذشته از 5 بیمارستان در زمینه بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و پزشکی و دفن اصولی آن‌ها بازدید به‌عمل‌آمده است.

موسوی با اشاره به لزوم استفاده از مدیریت سبز توسط دستگاه‌ها اضافه کرد: در سال گذشته حفاظت از محیط‌زیست به بحث مدیریت سبز 54 دستگاه استان ورود پیدا کرده که امیدواریم با اجرای این طرح شاهد مدیریت صحیح زیست‌محیطی در استان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در پنج‌ماهه گذشته 24 مورد تخلف در حوزه طبیعی وجود داشته که بعضی با اخطار و پیشگیری حل‌شده است، تصریح کرد: در این زمینه 14 مورد تشکیل پرونده شده که 9 مورد محکومیت قطعی، 2 مورد برائت و 3 پرونده در حال رسیدگی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به مناسب‌بودن سن پایین کودکان برای فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ به خانواده‌ها اظهار داشت: طرح‌های خوبی برای فرهنگ‌سازی در کودکان در زمینه حفاظت محیط‌زیست انجام‌شده که طرح یک ساعت با محیط‌بان، پاکسازی طبیعت و تالاب‌های استان، از جمله این طرح‌ها هستند، همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر انجام‌شده است.

وی با تأکید بر شهادت دو محیط‌بان در ماه‌های اخیر در کشور عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های خوبی که اخیراً در حفاظت محیط‌زیست در حال انجام بوده آموزش محیط‌بانان درباره وظایف، قوانین، اسلحه‌شناسی و اطفای حریق است.

موسوی با اشاره به شروع ماه محرم و افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف گفت: مکاتباتی در این زمینه با مسئولان انجام‌شده که در آن درخواست استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف و آموزش متولیان این امر را پیشنهاد داده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست در مورد دفع پسماندهای صنعتی در اطراف قم خاطرنشان کرد: تکلیف ما در این زمینه این بوده که مکاتباتی انجام دهیم که این امر در نیمه دوم دهه هشتاد انجام‌شده است، اما با توجه به احداث جاده قم-گرمسار امکان احداث سایت دفع پسماند صنعتی در حال حاضر در این مکان از بین رفته است و در حال حاضر پسماندهای ویژه به سایت البرز انتقال می‌شود.

وی ادامه داد: اداره حفاظت از محیط‌زیست استان بر این باور است که توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سبب یکپارچگی و سهولت نظارت زیست‌محیطی می‌شود که البته برای نظارت بیشتر بر واحدهای صنعتی باید خلأهای مدیریتی در این زمینه از بین برود.

اسماعیل احمدزاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز در این جلسه در مورد وجود واحدهای آلاینده در استان قم نیز اظهار داشت: سیستم‌های کنترل آلودگی واحدهای ذوب فولاد در استان معمولاً دارای نقص‌هایی بوده که خصوصاً یکی از این واحدها با وجود هزینه‌های فراوان برای کاهش آلودگی هنوز نتوانسته وضعیت کنترل آلودگی را به حد مطلوب برساند و درصورتی‌که در مدت معینی مشکل را برطرف نکند فعالیت این واحد قطع خواهد شد.

انتهای پیام/ ش

برگزاری نشست خبری زیست محیطی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار