در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت مادر شناخته می‌شود/ تشکیل وزارتخانه گردشگری قطعی است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع سهم ما از گردشگری جهان پخش شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سهم ما از گردشگری جهان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه 20 شهریورماه بود که با حضور رامین پولاد رگ دبیر کمیسیون اتاق گردشگری ایران و عراق و مهدیه شهرابی پژوهشگر حوزه گردشگری برگزار شد.

رامین پولاد رگ دبیر کمیسیون سلامت و گردشگری ایران و عراق در پاسخ این سوال که چرا ایران همچون سایر کشورها مانند چین، روسیه و غیره درآمد خوبی از گردشگری ندارد؛ گفت: در کشور ما به صنعت گردشگری توجه کمی می‌شود، در حالی که گردشگری در دنیا به عنوان یک صنعت مادر شناخته می‌شود، مثلا با وجود سواحل زیبایی که در کشورمان و در شمال و جنوب وجود دارد، توجه چندانی به گردشگری دریایی نشده است. گردشگری ورزشی و گردشگری طبیعت هم علیرغم وجود گونه های جانوری و گیاهی متنوع، مورد اغفال واقع شده‌اند.

دبیر کمیسیون سلامت و گردشگری در خصوص دلایل این کم توجهی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم، نبود نیروهای متخصص و انسانی چه در بخش‌های خصوصی و چه در سازمان های دولتی بوده؛ حتی به تربیت نیروهای انسانی در این زمینه هم کم توجهی شده است.

وی در رابطه با دلایل ضعف گردشگری در ایران اظهار کرد: صدور روادید و همچنین افزایش صدور روادید برای گردشگران مسئله دیگری است که در بحث گردشگری در ایران مطرح می‌شود و با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی، به نظر می‌رسد در این شرایط صنعت گردشگری می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

در این شرایط صنعت گردشگری می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند

پولاد رگ درباره آمار افزایش 38 درصدی ورود گردشگران به ایران تصریح کرد: ممکن است که افزایش داشته باشیم، اما این آمار از لحاظ اقتصادی سازماندهی نشده است. نبود فرودگاه بین‌المللی هم از دیگر مشکلات گردشگری در ایران محسوب می‌شود. گردشگران اروپایی زمان ورود به ایران، در واقع وارد مثلث گردشگری طلایی ما یعنی اصفهان، شیراز و یزد می‌شوند.

وی ادامه داد: اولین مسئله حمل و نقل ریلی و هوایی است، در این صورت گردشگر مجبور می شود از راه زمینی سفر کند که در اینجا هم با مشکلات عدیده از جمله نبود رستوران و سرویس‌های بهداشتی بین شهری مواجه است. گردشگر باید امنیت جانی، مالی و روانی داشته باشد. در ایران گردشگران مجبورند پول نقد به همراه داشته باشند، چرا که اینجا امکان استفاده از کارت‌های اعتباری وجود ندارد. اینها مشکلاتی است که وجود دارد، بنابراین ما باید زیرساخت‌های گردشگری را بهبود بخشیم.

مهدیه شهرابی فراهانی پژوهشگر حوزه گردشگری، در ابتدای برنامه در رابطه با انتقادهای وارده بر صنعت گردشگری گفت: متاسفانه به گردشگری به عنوان یک علم نگاه نمی‌شود. پس از جنگ جهانی دوم یعنی از دهه 50 و 60 میلادی، اروپا گردشگری را به عنوان یک علم و یک صنعت معرفی کرد و صنعت در تعریف آنها اقدامی است که بتواند درآمدزایی داشته باشد.

وی افزود: از دهه 50 به بعد گردشگری در اروپا با نگاه تخصصی بررسی شد، نگاهی که در ایران نیست. رشته گردشگری در دانشگاه‌های ما تا مقطع دکترا تدریس می‌شود لزوما به این معنا نیست که وجود یک رشته تحصیلی می‌تواند آن نتیجه مورد نظر را برآورده کند. گرچه آموزش های لازم به دانشجویان این رشته داده شود، اما در نگاه کلان متولیان به این رشته به عنوان یک رشته مورد نیاز و مهم نگاه نکرده و آن را جدی نمی گیرند.

متاسفانه در کشور به گردشگری به عنوان یک علم نگاه نمی‌شود

پولاد رگ با اشاره به مشکلات جذب متخصص در حوزه گردشگری بیان کرد: جذب متخصص در بخش‌های خصوصی مشکلی ندارد، مسئله اصلی در بخش دولتی است که تصمیم گیرنده اصلی هستند و بخش خصوصی تابع تصمیمات بخش دولتی است. ما باید از نیروی متخصص در بخش دولتی استفاده کنیم که نمی کنیم .

شهرابی درباره صحت افزایش 38 درصدی توریست در کشور گفت: ما باید این واقعیت را بپذیریم که ایران یک کشور ارزان قیمت است و اروپایی‌ها و غربی ها این نکته را می‌دانند، اما باید دید چه اندازه از آمار افراد وارد شده به کشور گردشگر بوده‌اند، چرا که این تعریف خود را دارد و نمی توان همه افراد را گردشگر نامید که باید کمتر حداکثر یک سال باشند.

پوینده مدیر کل اسبق گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگوی تلفنی در خصوص عدم استفاده از نیروی متخصص در بخش های دولتی و خصوصی اذعان کرد: صنعت گردشگری در ایران، صنعتی جوان است و بسیاری از کشورها سعی دارند از این صنعت در مسیر ارز آوری و اشتغال زایی استفاده کنند. ایران به مدت دو دهه است که نکاهی جدی به این صنعت داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس تعریفی که سازمان جهانگردی از گردشگری ارائه می‌دهد؛ هر شخصی که بیش از 24 ساعت تا یک سال از یک مبدا به یک مقصد سفر کند و در این مدت فرصت شغلی را اشغال نکند می‌تواند با هر انگیزه تجاری، درمان و تفریح به عنوان بک گردشگر محسوب شود و این آمار افزایش 38 درصدی بر اساس این تعریف، صد در صد درست است و آماری که کشورهایی مانند ترکیه درباره افزایش درصد گردشگری ارائه می‌دهند بر مبنای همین تعریف است.

ایران در بخش درمان و پزشکی در جذب گردشگر سرآمد است

پوینده تصریح کرد: ما برای جذب توریست از کشوررهای مختلف جهان می‌توانیم از ظرفیت‌های فراوان خود در زمینه‌های تاریخی، تمدنی، درمانی و غیره بهره ببریم. ایران در بخش درمان و پزشکی در جذب گردشگر سرآمد بوده و توفیقات خوبی داشته است. ما در میان 15 کشور منطقه جذب خوبی در این زمینه داشته ایم که البته نیازمند یک هماهنگی بینِ بخشی در بین تمامی نهادهای حاکمیتی و دولتی هستیم تا بتوانیم از این مزیت گردشگری که می‌تواند به مراتب ارزآوری بیشتری حتی از صنعت خودرو و کشاورزی داشته باشد، استفاده کنیم.

مدیر کل اسبق گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این صنعت در کشور به دلیل جوان بودن با مشکلات زیرساختی فراوانی مواجه است. باید هماهنگی بسیاری میان وزارت خارجه، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادها ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که در این حوزه مطرح است، بحث ایران هراسی در جهان است. متاسفانه شهروندان جهانی شناخت درستی از امنیت جانی و همچنین توسعه یافتگی ندارند. ما برای تغییر این نگاه جهانی نیاز به تبلیغ گسترده‌ای در این زمینه داریم.

وی افزود: رسانه‌های بین‌المللی، صداوسیما، سازمان‌های مرتبط مانند سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و کنسولگری‌ها و سفارتخانه ها باید تبلیغات و اطلاع رسانی کافی را در این مورد داشته باشند. این باید تبدیل به یک گفتمان ملی شود تا بتوانیم از ظرفیت گردشگری استفاده لازم را ببریم.

حسین ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری باید سه ضلع تصمیم گیری و تصمیم سازی، دست اندرکاران صنعت و مردم به صورت همزمان مورد توجه قرار بگیرند اظهار کرد: در بخش تصمیم‌سازی هنوز به جایی نرسیده ایم که از دید مسئولان عالی کشور گردشگری به خوبی تعریف شده باشد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه ما در کشور در هر سه ضلع دچار مشکل هستیم، گفت: مسئولان کشور باید به بخش گردشگری به عنوان حوزه مولد توجه داشته باشند، اما در عمل اتفاقی نیفتاده و این در حالی است که گردشگری محور توسعه به حساب می آید.

تراز گردشگری کشور منفی است

وی با بیان اینکه در اقتصاد گردشگری یکی از منابع، عزم جدی عمومی برای حوزه های تصمیم گیری است که هنوز مورد توجه قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: گردشگری حوزه فرابخشی است که متاسفانه در آن نگاه تخصصی نداریم، امروزه تراز گردشگری کشور منفی است.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که اختلاف نرخ ارز داریم بهترین زمان برای ورود گردشگر است اما متاسفانه تصمیم گیری در این مسئله انجام نشده تصریح کرد: کجای دنیا نتیجه گردشگری داخلی را در آمار تلفات می‌دانند.

ایمانی خوشخو با بیان اینکه ما یکی از مقاصد عمده دینی و فرهنگی در دنیا هستیم اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد گردشگران دنیا فرهنگی هستند، همه کشور ها امروزه بازار خاص خود را انتخاب می کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح وزارت گردشگری مراحل نهایی خود را می گذراند ادامه داد: دولت باید به شکل ضربتی سیاستگذاری مقطعی برای جذب گردشگر خارجی داشته باشد.

مهدیه فراهانی پژوهشگر حوزه گردشگری در بخش دیگری از این برنامه عنوان کرد: رکن سوم گردشگری مردم هستند که باید بر روی این حوزه کار کرد ، باید به مردم آگاهی داد تا مسائل و مشکلات به حداقل برسد، سال گذشته حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ نفر توریست اروپایی از شهر یزد در روز عاشورا دیدن کردند که صد نفر آنها اسپانیایی بودند.

رامین پولاد رگ دبیر کمیسیون سلامت و گردشگری اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه گردشگری سلامت حوزه ای نوپا است و باید بیشتر با کشور عراق در این رابطه مذاکره انجام دهیم ، عراق شرایط و قوانین خاص خود را دارد و از قوانین بین المللی در زمینه گردشگری تبعیت نمی کند افزود: در اتاق ایران و عراق هیئت های تجاری زیادی در زمینه گردشگری فعالیت می کنند.

درآمد گردشگری ما مطابق آمار جهانی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است

مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون گردشگری مجلس هم طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال خروجی و حدود ۵ میلیون نفر ورودی داریم گفت: اما واقعیت این است که در دنیا ورود گردشگر را بر اساس اقامت در هتل محاسبه می کنند، اما در کشور ما بر اساس عبور از مرز بوده و این افراد ممکن است از مرز ما عبور کنند اما در کشور اقامت نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آمار جهانی آمار ورودی ما را در حدود یک میلیون نفر پیش‌بینی می‌کند گفت : درآمد گردشگری ما مطابق آمار جهانی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، اما اظهارنظرها در ایران این آمار ورودی را بالای ۵ میلیون نفر عنوان می‌کند.

پولاد رگ درباره مشکلات و عدم سازماندهی گردشگری سلامت بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش خصوصی وجود دارد، عدم تخصیص تسهیلات بانکی است و این نیازی است در روند گردشگری تاثیر می‌گذارد. مشکل دیگر عدم آموزش درست و کارآمد دانشجویان این رشته است. ما واقعا نیروی متخصص به معنای واقعی نداریم.

شهرابی با نقض بخشی از گفته‌های پولاد رگ گفت: جذب فارغ التحصیل گردشگری روند خوبی را طی کرده است. باید این نکته را در نظر گرفت که دانشجویان در صورتی می‌توانند متخصص شوند که توسط متخصان آموزش دیده باشند. اینکه ما بخواهیم در حال حاضر علم گردشگری را در کشور به سطح کشورهایی مانند اسپانیا یا اتریش برسانیم، انتظار به جایی نیست. در کشور ما نگاه به گردشگری سطحی است.

تشکیل وزارت خانه گردشگری قطعی است

پوینده در نقد این نگاه که دیدگاه‌های اعتقادی مانع جذب گردشگران خارجی است؛ اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد. مثلا روستای ابیانه در سال 40 هزار گردشگر خارجی جذب می‌کند. ظرفیت‌ها در یک نگاه حاکمیتی و فرابخشی بررسی شود.

لاهوتی ادامه داد: ما در نحوه محاسبه آمار متفاوت هستیم. آمار 5 میلیونی ورود گردشگر به کشور باید به این شیوه بررسی شود که آیا این تعدا در کشور اقامت داشته اند یا خیر. ماباید به دنبال راهکار باشیم. ما در تمام تغییر و تحول ها به دنبال ایجاد ظرفیت های بیشتری در زمینه گردشگری بودیم. سازمان های مربوطه متاسفانه تبدیل به حیات خلوت دولت ها شده است. در ارتباط با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت باید گفت که این تصمیم می‌تواند آثار بسیار مثبتی داشته باشد که البته ناگفته نماند اقداماتی در این راستا انجام شده و تشکیل وزارت خانه گردشگری قطعی است.

لاهوتی در پایان گفت: در قانون برنامه ششم پیش بینی شده که در ظرفیت گردشگری کشور باید به 5 برابر برسد. یعنی این آمار 5 میلیونی گردشگر باید به 20 میلیون نفر برسد و این هدفی است که در افق 1404 در اسناد مشخص شده  و در حال حاضر فرصت پیش آمده یک فرصت طلایی است و مجلس هم در این باره اقداماتی را انجام داده و می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار