جان کری: ترامپ کاری کرد که ایرانی‌ها دیگر با "شیطان بزرگ" مذاکره نکنند

وزیر خارجه اسبق آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی با کریستین امانپور، مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان، بار دیگر از دولت ترامپ به خاطر خروج از برجام انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با کریستین امانپور، مجری سی‌ان‌ان، بار دیگر از دولت ترامپ بابت خروج از برجام انتقاد کرد و گفت ترامپ با انجام این کار، امکان مذاکره مجدد ایران و آمریکا را از بین برد.

وی در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به مجری سی‌ان‌ان که از او درباره امکان زنده ماندن توافق هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا سوال کرد، گفت: «دولت فعلی آمریکا در حال حاضر هر کاری که در توان دارد را انجام می‌دهد تا برجام را از بین ببرد اما تنها این آمریکا نبود که به این توافق دست یافت.»

جان کری اضافه کرد: «برجام با رای قاطع ۱۵ به صفر در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و امروز روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران تلاش می‌کنند این توافق را سرپا نگه دارند.»

وزیر خارجه دولت اوباما در ادامه در پاسخ به سوال کریستین امانپور که از او پرسید چطور ممکن است برجام با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و کشورهایی که او از آنها صحبت می‌کند، پابرجا بماند، پس از کمی مکث گفت: «دولت ترامپ به این خاطر این کارها (تحریم‌ها) را انجام می‌دهد که آنها به دنبال تغییر حکومت در ایران هستند اما تاریخ نشان داده که آمریکا در انجام این کار (تغییر رژیم) خیلی خوب عمل نمی‌کند.»

جان کری در بخش دیگری از این مصاحبه با طرح ادعاهای همیشگی آمریکا علیه کشورمان گفت: «ما هم در دولت اوباما به سایر رفتارهای ایران در منطقه اعتراض داشتیم، با دخالت آنها در یمن مخالف بودیم، با تعامل آنها با حزب‌الله مخالف بودیم، با حملات آنها به اسرائیل مخالف بودیم، با دخالت آنها در عراق مخالف بودیم.»

وی ادامه داد: «تمام اینها موضوعات کلی و مهمی بودند اما ما به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم آنها رفتارشان را تغییر دهند، بهتر است با کشوری سر و کار داشته باشیم که تسلیحات اتمی ندارد. بنابراین، تصمیم گرفتیم موضوع هسته‌ای را از سایر موضوعات جدا کنیم و سپس با حمایتی که از چین، روسیه و کشورهای دیگر به دست می‌آوردیم، از ایران بخواهیم که آنچه در بقیه کشورها انجام می‌دهد را تغییر دهد و با همکاری آنها به یک پارادایم جدید برای امنیت منطقه برسیم.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه مدعی شد: آنها (ایرانی‌ها) هم نشان دادند که آماده‌اند درباره سایر موضوعات مذاکره کنند اما آنچه دونالد ترامپ انجام داد این بود که به آسانی از این توافق خارج شد. او در حالی از برجام خارج شد که حتی مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل هم باور داشتند که این توافق کارساز است و آمریکا نباید از آن خارج شود.»

جان کری در پایان مصاحبه اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «ترامپ با از بین بردن منافعی که ایرانی‌ها قرار بود از توافقی که به آن پایبند بوده‌اند به دست بیاورند، اکنون این مسئله را به لحاظ سیاسی غیرممکن کرده است که آنها بار دیگر با "شیطان بزرگ" -نامی که ما را با آن خطاب می‌کنند- پای میز مذاکره بیایند.»

انتهای پیام/

مصاحبه جان کری با کریستین امانپور

برچسب ها: دونالد ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گل افشان
۲۰:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
با سلام بالاخره خودشان هم فهمیدند که نقش شیطان بزرگ را بازی می کردند و ایران چه قدرتمند است که به آنها نه می گوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
یکی نیست به اینا بگه ببخشییییییید شما!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخه همش میگه ما با این مخالف بودیم ما با اون مخالف بودیم ، کی گفته هرچیزی باید اون طوری باشه که شما می خواهید کلا یه طوری حرف میزند که انگار دنیا کشور آمریکاست بقیه کشور ها میشن جزء ایالات آمریکا بعد بایدببینن مقامات توهم زده آمریکا با چی موافقند بقیه بگن چشم یا به زیون خوش یا به زور .

پرچم آزادی هم دست میگیرند و مدعی آزادی هم هستند خوب شاید اون چیزی که شما دوست دارید ما دوست نداشته باشیم مثال شما همبرگر دوست دارید ما نه ؛ مثال خیلی ساده تر شما از رژیم غاصب و کودک کش حمایت میکنید ما نه .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
برجام برای ما سودی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
آقای کری درسته مردم ایران به شیطان بزرگ اعتماد ندارن
Iran (Islamic Republic of)
سعید .ن
۰۱:۱۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
هر بجه ی ایرانی هم می دونس که
======= به======
= * = * آ م ر ی ک ا * = * =
نباید اعتماد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
کرامت سلیمی
۰۰:۱۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
چیزی که عجیب است ترس و وحشتیست که مقامات امریکایی از صحبتها و حرفهای ترامپ دارند. جدیدا" افرادی مثل جان کری و اوباما به تقلا افتاده اند و این نشان می دهد که مقامات امریکایی از افشای یک موضوع توسط ترامپ وحشت دارند و ممکن است به همین زودیها دست به یک اقدام عملی علیه ترامپ بزنند. حتی ممکن است اقدام به برکناری وی و یا حتی ترور ترامپ نمایند. همانطوری که یک زمان جان کندی حرفهایی میزد که به مذاق مقامات امریکایی خوش نمی امد و در نهایت وی را ترور کردند. و جالبتر اینکه مقامات اروپایی و روسیه نیز از صحبتها و اقدامات ترامپ شدیدا" وحشت دارند . اما واقعیت این است که ترامپ کاره ای نیست و دستورالعملهایی را که از طرف بخشی از دولت پنهان امریکا که وی را بر سر کار اورده اند اجرا می کند و هر کس دیگر هم بجای ترامپ قرار گیرد همین حرفها را خواهد زد و همین کارها را انجام خواهد داد. در افتادن ترامپ با رسانه ها و نهادهای امنیتی امریکا نشان تلاش ترامپ برای افشای حقایقی دارد که بقیه می خواهند این حقایق مخفی باقی بماند.
-
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
شیطان بزرگه این امریکا هیچ کشوری با امریکا مذاکره نمی کنه
آخرین اخبار