در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عاشورا مفهومی مطلق است/امتداد بخشی به ارزش‌های عاشورایی نیاز امروز جامعه است

برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب با موضوع سرمشق عاشورا برای زندگی امروز برگزار شد.

گفتگوی ویژه خبری/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موضوع ویژه خبری امشب (سه شنبه ۲۷ شهریور) سرمشق عاشورا برای زندگی امروز با حضور حجت الاسلام سید محمد حسین میرلوحی و حجت الاسلام محمد حسن سعیدی کارشناسان مذهبی برگزار شد.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام میرلوحی اظهار کرد: در عین اینکه عاشورا یک پیام سیال تا آخرین لحظه حیات بر روی کره خاکی محسوب می‌شود و برای هرلحظه و زمان درسی دارد، حقیقت ماجرا این است که کربلا و امام حسین «ع» یک مفهوم نبوده و یک مفهوم مطلق در عالم به حساب می‌آید و اگر برای این حقیقت مطلق، تفسیر‌های تحریف پذیر ارائه دهیم قطعا به سخره گرفتن قیام عاشورا است.

وی با بیان اینکه خواص دوران قیام عاشورا درک مناسبی از وضعیت دوران خود نداشتند، افزود: امثال سلیمان ابن صرد که در کوفه بعنوان فقها و زعمیان مردم به شمار می‌رفتند و در لحظه کمک به سیدالشهدا «ع» ایفای نقشی نداشتند که این دسته از انسان‌ها تصور بر این داشتند که تحلیل شخصی خودشان بالاتز از تحلیل سیدالشهدا «ع» است و تجربه‌های سیاسی، جهادگرانه آن‌ها باعث متکبرشدنشان شد.

در ادامه حجت الاسلام سعیدی کارشناس مذهبی، گفت: این ماجرایی که در کربلا مشاهده می‌کنیم اتفاقی است که از ابتدای خلق بشر وجود داشته و در قرآن کریم نیز آمده است که خداوند از ابتدایی که جریان هابیل و قابیل را مطرح می‌کند در حقیقت دو جریان به طور مشخص در برابر همدیگر قرار می‌دهد، یک جریانی در هدف دارد که همه عرصه‌ها را تحت اختیار خود قرار دهد و سلطه گری داشته باشد و جریان مقابل از حقوق انسانی و دیگران را دفاع می‌کند که این نشان دهنده آن است که برخی انسان‌ها بار دیگران را بر دوش خود می‌کشند.

وی با بیان اینکه در حادثه کربلا برخی وظیفه خود را رها کردند، بیان کرد: با این حال برخی از افراد در آن زمان تشخیص درستی از شرایط را داشتند و حق و باطل را به خوبی می‌شناختند که با وجود انجام جنایت، می‌گریستند، عمر سعد می‌دانست که آخرت خود را به مقام و دنیا بر می‌گزیند، اما هوای نفس انسان دنیا را ترجیح می‌دهد که قرآن کریم تعبیر مناسبی از این موضوع داشته است.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به اینکه در دنیا امروزه نیز جریان حق و باطل به خوبی مشاهده می‌شود، افزود: در هرجامعه و سطحی این فرمول وجود دارد که بخشی از جهان این خصلت استکباری را به همراه دارد که هدفش تصمیم گرفتن برای کشور‌های دیگر است.

حجت الاسلام سعیدی خاطر نشانی کرد:حضرت امام خمین قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود به مراتب به نابودی نظام سلطه جهانی تاکید فراوانی داشته است.

حجت الاسلام میرلوحی تصریح کرد: مصداق امروزی کسانی که نظرات شخصی خود را از هوای نفسانی موفق‌تر می‌دانند، کسانی هستند که در قالب مادیات دنیا غرق شدند و قطعا اگر سیدالشهدا «ع» در میان ما بود و شعار‌هایی که در روز عاشورا تکرار می‌کرد، اینجا نیز مطرح می‌کرد، متاسفانه عده‌ای ایشان  را بعنوان یک افراطی قلمداد می‌کردند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه قشری گری آفت بزرگی به حساب می‌آید، تاکید کرد: نگاه فارغ از عقلانیت و ژرف اندیشی نسبت به دین باعث می‌شود که بخشی از دین جایگزین ظاهر آن شود و اگر بخشی‌هایی از دین با منافع افراد و گروه‌ها در تضاد اتفاق بیفتد متاسفانه افراد این بخش از دین را به صورت تعمدی حذف می‌کنند که این مسئله با سابقه افراد نیز منافاتی ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که آلوده به دنیا و مال می‌شوند به صورت غیرارادی جهت گیری افراد تغییر می‌کند که یک عامل اصلی آن عدم شناخت صحیح از اسلام است که باعت تغییر نگرش افراد نسبت به دین اسلام می‌شود، اگر ما در جامعه امروز نیز باید تلاش کنیم روح و معنویت اسلام را ترویج کنیم. 

در ادامه حجت الاسلام احمد حسین شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه و مولف دانشنامه اخلاق کاربردی، گفت: درس‌های عاشورا متنوع متعدد هستند که همه حقیقت اسلام در عاشورا به صورت مجسم قابل مشاهده است، آنچه که برای جامعه امروز ما مهم به حساب می‌آید این است که متعلقات اصول اخلاقی عاشورا را بشناسیم.

وی با بیان اینکه ملت ما تاکنون درسی بزرگی از عاشورا گرفتند، تصریح کرد: درسی که عاشورائیان به ما می‌آموزند این است که بصیرت مناسب را تشخیص دهیم، این در حالی است که عده‌ای بعد ازظهر عاشورا از جنایات خود احساس ندامت کردند و می‌گریستند که نهضت توابین را تشکیل دادند.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه بصیرت و آزادگی به موقع ارزشمند است، گفت: مقوله تبری و تولی عاشورا بسیار مهم به حساب می‌آید که از مبانی اعتقادی ما به شمار می‌روند و در بسیاری از روایت‌ها تولی و تبری بعنوان حقیقت دینی معرفی شده است.

وی مهم‌ترین اخلاق جامعه را امتداد بخشی به تولی و تبری دانست و بیان کرد: در حوزه فرهنگ به طور مثال در پوشش و آرایش باید از الگوی اسلامی تبعیت کرد تا دچار لغزش نشویم، متاسفانه موضوع تبری در حوزه اقتصادی تاکنون محقق نشده است که یک نقص بزرگی به حساب می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اسلام آیینی کاملا قابل دفاع است، گفت: مردم ما هرچه بیشتر به اسلام و قرآن علاقه مند می‌شوند و حقیقت دین را بیشتر به دست می‌آورند دشمنان آگاهانه اقدام به دشمنی و ستیز می‌کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی عزاداری امام حسین علیه السلام را مشاهده می‌کنیم در آن به خوبی می‌توان دید که آیین مذهبی ما دارای منزلت و شکوه است به طوری که می‌توان تاثیر این مسئله را در زندگی انسان ملاحظه کرد، باید در گام اول معرفت و شناخت داشته باشیم البته معرفت باید وجود داشته باشد، اما به تنهایی کاری را از پیش نمی‌برد بلکه باید انگیزه هم وجود داشته باشد لذا داشتن انگیزه، باور، اعتقاد و ایمان ضروری است و علاوه بر این باید تبعیت از اولیای خدا کرد.

وی با اشاره به حجت باطنی و ظاهری ادامه داد: حجت باطنی عقل است که خداوند به ما عطا کرده است.

سید محمد حسین میرلوحی کارشناس مذهبی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اساساً کاری که جبهه باطل انجام می‌دهد ایجاد جنگ روانی است، خاطرنشان کرد: مردم روشن شده اند و از تحت سلطه جنگ روانی بیرون آمده اند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بصیرت و آگاهی زمانی ارزشمند است که در لحظه و به موقع باشد، افزود: از مهمترین نیاز‌های اخلاقی امروز جامعه امتداد خشی و امتداد دهی به ارزش‌های عاشورایی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار