رئیس سازمان فضایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

«شریف‌ست» امسال پرتاب می‌شود/ تخصیص ۳۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به سازمان فضایی در برنامه ششم توسعه/ اعزام انسان به فضا را متوقف نکرده ایم

۶۱ ماهواره مخابراتی در ۴۱ کشور جهان داریم/ به دنبال قرار دادن ماهواره‌های تجاری در مدار هستیم/ ۵۷۰ میلیارد تومان بودجه برای سازمان فضایی در نظر گرفته شده استبراری گفت: بسته‌ای برای مشارکت حداکثری بخش خصوصی در صنعت فضایی است و در همین راستا اپراتور ماهواره مخابراتی تشکیل شده است و در حال حاضر ۶۱ ماهواره مخابراتی در ۴۱ کشور جهان داریم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی برابری رئیس سازمان فضایی در نشست خبری این سازمان که به مناسبت هفته جهانی فضا در سازمان فضایی برگزار شد با بیان اینکه انقلاب فضایی درحال شکل گیری است، گفت: اقتصاد فضایی به عنوان اقتصاد نوظهور سهم خود را پر رنگ کرده است.

تدوین برنامه ۱۰ سال فضایی برای افزایش اشتغالزایی

رئیس سازمان فضایی درباره اهمیت اقتصاد فضا اظهار کرد: کشورهای مختلف با برنامه ریزی در اقتصاد فضا توانسته‌اند به رشد برسند و برنامه ما حضور پر رنگ در اقتصاد فضا و رشد کسب و کارهای مناسب با این حوزه هستیم.

وی گفت: برنامه ۱۰ سال فضایی برای رشد اشتغالزایی و توسعه فناوری فضایی تدوین شده است و ایران جز ۹ کشور اول دنیا است که به چرخه کامل فضایی رسیده است و توانسته‎ایم ماهواره‌های بومی را به مدار پرتاب کنیم.

براری با اشاره به برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی اظهار کرد: در این برنامه به دنبال قرار دادن ماهواره‌های تجاری در مدار هستیم و این برنامه تا ۱۴۰۴ تدوین شده است.

۶۱ ماهواره مخابراتی در ۴۱ کشور جهان داریم

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اولویت برنامه‌ های ۱۰ ساله دوم گفت: در این برنامه در تلاش هستیم تا با کمک شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت صندوق توسعه ملی و منابع دولتی استفاده حداکثری داشته باشیم و خوشبختانه امسال ۵۷۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آزاد سازی فعالیت‌ها از جمله اهداف دیگر سازمان فضایی است و بسته ای برای مشارکت حداکثری بخش خصوصی در صنعت فضایی است و در همین راستا اپراتور ماهواره مخابراتی تشکیل شده است و در حال حاضر ۶۱ ماهواره مخابراتی در ۴۱ کشور جهان داریم.

توسعه اقتصاد فضایی هدف برنامه ۱۰  ساله دوم

رئیس سازمان فضایی درباره اولویت سوم سند توسعه هوافضا گفت: توسعه بازار هدف مهمی است و اینکه بتوانیم بازار حوزه فضایی را به دست بگیریم اهمیت دارد و در ۱۰  ساله دوم علاوه بر توسعه فناوری فضایی توسعه اقتصاد فضایی است و باید سهم خود را در این حوزه پیدا کنیم و با برنامه ریزی‌ها و حضور شرکت‌های دانش بنیان بازار فضایی را در اختیار بگیریم

براری با بیان اینکه در حوزه فضایی دانشمندان توانمندی وجود دارد، گفت: امیدوار هستیم با کمک دانشجویان بتوانیم سبب اشتغالزایی شویم.

تدوین  نقشه راه فضایی در  کمیسیون عالی شورای عالی فضایی

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه نقشه راه فضایی در دستور کار است، اظهار کرد: این نقشه در کمیسیون عالی شورای عالی فضایی تدوین شده است

وی با اشاره به پیشرفت فناوری فضایی کشور گفت: سال گذشته ۷۸ درصد پیشرفت فضایی داشته‌ایم و تلاش ما این است که امسال با حمایت دولت بتوانیم منابع لازم را برای پیشرفت بیشتر بتوانیم جذب کنیم.

براری ادامه داد: ۹۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است و دربرنامه ششم توسعه سه هزار ششصد میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان دقیق پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف، اظهار کرد: پرتاب این ماهواره در دستور کار قرار گرفته است و امسال پرتاب خواهد شد.

وی ادامه داد : ماهواره دوستی یا همان شریف ست با پرتابگر بومی سازگاری شده‌ و تنها فرآیند اداری آن در حال باقی مانده و درحال اجرا است و امیدوار هستیم که تا پایان سال بتوانیم خبر خوش پرتاب آن را بدهیم.

3 ماهواره آماده پرتاب داریم

براری درباره تعداد ماهواره‌های دیگری که برای پرتاب در دستور کار قرار گرفته اند، اظهار کرد: سه ماهواره پیام امیرکبیر، ناهید 1 و دوستی شریف آماده پرتاب هستند این ماهواره‌ها با ویژگی‌‌های کاملا بومی و توسط جوانان دانشمند ساخته شده است.

رئیس سازمان فضایی درباره ماهواره‌هایی که توسط سازمان فضایی پرتاب شدند، اظهار کرد: سال 92 ماهواره کاوشگر پژوهشی، سال 93 ماهواره فجر و سال 96 سیمرغ پرتاب شدند.

تکمیل ماهواره ظفر تا پایان سال

وی ادامه داد: در حال حاضر به سمت گذر از ماهواره‌های تحقیقاتی به سوی عملیاتی هستیم و از ظرفیت 50 کیلو به 250 کیلو رسیده‌ایم، یعنی توانسته‌ایم رشد 10 برابری داشته باشیم و در همین راستا ماهواره ظفر تا پایان سال کامل می‌شود و این ماهواره برای قرار گرفتن در مدار به فضا پرتاب خواهد شد.

افزایش دقت ماهواره‌ها تا افق 1404

براری با بیان اینکه در سند توسعه فضایی کشور تا افق 1404 به دنبال دستیابی به ماهواره‌هایی با کیفیت هستیم، گفت: در این برنامه می‌خواهیم ظرفیت دقت ماهواره‌ها را به یک متر و یا کمتر از آن برسانیم.

رئیس سازمان فضایی درباره خرید ماهواره‌های سنجش دور، گفت: با توسعه فناوری ماهواره‌های ملی سنجش از راه دور اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند و خرید آنها در دستور کار است و در همین راستا 60 درصد از مبلغ آنها هم پرداخت شده است.

حمایت 49 درصدی سازمان فضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درباره زیرساخت مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: طی 10 سال گذشته و مطابق با سند اول توانسته‌ایم زیرساخت‌های مناسب برای شرکت‌ها را به وجود آوریم و در تلاش هستیم تا با حمایت‌های مالی تا سقف 49 درصد از شرکت‌ها و کمک گرفتن از بانک‌های مختلف و صندوق توسعه ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فضا کمک کنیم.

براری با اشاره به حضور استارتاپ‌ها در حوزه فضایی، اظهار کرد: امروزه بیشترین تعداد استارتاپ‌ها در حوزه فضایی وجود دارد و ماهواره‌های کوچک توانسته‌اند به توسعه زیرساخت این استارتاپ‌ها کمک کنند و نقش سازمان فضایی و هدف او تضمین بازار برای افزایش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 ساخت ماهواره پارس 2 با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی 

براری با اشاره به همکاری سازمان فضایی و وزارت علوم بیان کرد: ماهواره سنجشی پارس 2 با دقت 5 تا 10 متر با کمک دانشمندان دانشگاه‌های کشور و با همکاری وزارت علوم ساخته خواهد شد و امیدواریم که تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم آن را برای قرار گرفتن در مدار به فضا پرتاب کنیم.

رئیس سازمان فضایی درباره سند جامع فضایی گفت: در حوزه فضایی دو سند بالادستی و پایین‌دستی وجود دارد که در سند بالادستی ساخت ماهواره‌ها و زیرساخت‌های آن و در سند پایین دستی قرار دادن ماهواره‌ها در مدار مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر روزانه 8 داده از ماهواره‌های مختلف به دست می‌آوریم که همه این داده‌ها توانسته‌اند نقش موثری را در اقتصاد کشور و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در اسناد فضایی به بیش از 120 عدد رسید

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در سند بالادستی و پایین دستی فضایی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: در بالادست فضایی بیش از 20 شرکت و در پایین دست بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

براری با بیان اینکه استارتاپ‌ها نقش موثری در حوزه‌های مختلف دارند، گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند و کاری که سازمان فضایی باید انجام دهد، فضاسازی مناسب برای بازار کار آنها است. در شرایطی که دولت دچار مشکلات مالی است، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی و استارتاپ‌ها نقش مهمی دارد.

رئیس سازمان فضایی درباره فعالیت فضا در بخش‌های مختلف زندگی افراد، گفت: در حوزه کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی، مدیریت بلایا و غیره  می‌توان از توانمندی حوزه فضایی استفاده کرد. برای مثال در آتش‌سوزی هورالعظیم به کمک اطلاعات فضایی توانستیم حادثه را مورد بررسی قرار دهیم.

 ایران تنها کشور منطقه که چرخه کامل فضایی دارد

وی درباره جایگاه ایران در صنعت فضایی، اظهار کرد: کشور ما با اختلافی فاحش در منطقه اول است و این توانمندی او با تکیه بر دانش جوانان بوده است، اما کشورهای دیگر با حمایت دولت‌های دیگر و بودجه بالا توانسته‌اند به موفقیت برسند.

 شبکه اختصاصی فناوری فضایی ایجاد می‌شود

براری تصریح کرد: یکی از دستاوردهای جدید سازمان فضایی ایجاد اولین شبکه اختصاصی فناوری فضایی بر بستر تلویزیون اینترنتی است که در هفته فضا از آن رونمایی می‌شود.

رئیس سازمان فضایی درباره ساخت ماهواره‌های گوناگون در کشور، گفت: بیش از 1500 ماهواره در مدار وجود دارد و پیش‌بینی ما آن است که در آینده نزدیک تعداد این ماهواره‌ها به 200 هزار برسد. ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم در این حوزه نقش‌آفرینی خوب داشته باشیم.

وی درباره برنامه‌های سازمان فضایی برای ارسال فضانورد به فضا اظهار کرد: سازمان فضایی مطابق با اولویت‌ها، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، در حال حاضر اولین اولویت ما ایجاد زیرساخت‌های مناسب مطابق با سند 10 ساله دوم است، اما توسعه هوافضا، نجوم و اکتشافات فضایی هم جزئی از برنامه‌های سازمان فضایی است و در آینده‌ای نزدیک برای ارسال فضانورد به فضا برنامه‌های مخصوصی داریم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار