سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با ادامه وضع فعلی بسیاری از کسب‌وکار‌های دیجیتال کوچک را از دست خواهیم داد/ عدد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه کسب‌وکار‌های دیجیتال آمار درستی است

الفت نسب


سیدرضا الفت‌نسب گفت مشکلات و موانع کسب‌وکارهای اینترنتی همچنان وجود دارند و با ادامه وضع فعلی بسیاری از کسب‌وکار‌های دیجیتال کوچک را از دست خواهیم داد.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال یکی از اولویت‌های اصلی کشورها محسوب می‌شود و بازارهای جهانی با سرعت زیادی به این سمت در حرکت هستند. در کشور ما هم که قصد دارد به زودی به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شود، این حوزه یکی از اولویت‌های اصلی کشور محسوب می‌شود. اما به دلیل شرایط نابسامان اقتصاد کشور و همچنین توجه کم مسئولان به این حوزه، فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال این روزها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مسئولان دولتی همیشه اعلام می‌کردند که در سال گذشته 200هزار شغل در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال ایجاد شده است اما دبیر شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان این آمار را رد کرد و گفت در سال گذشته حدود 100هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است.

من هم فکر می‌کنم عدد 100 هزار شغل که آقای فیروزآیادی گفتند، عدد درستی باشد

سیدرضا الفت‌نسب سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آمار اشتغال در حوزه کسب‌کارهای دیجیتال، گفت: چند دسته افراد هستند که در این حوزه مشغول فعالیت هستند؛ یکسری صاحبان کسب‌وکارها و بنیانگذاران استارتاپ‌ها و افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند. دسته دیگر افرادی هستند که یا به صورت رسمی و یا غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند مثل خانم‌هایی که مشاغل خانگی را مدیریت می‌کنند و محصولاتشان را از طریق این شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند. من هم فکر می‌کنم عدد 100 هزار شغل که آقای فیروزآیادی گفتند، عدد درستی باشد. در واقع برای افرادی که به صورت مستقیم و تمام وقت در این حوزه فعال هستند، عدد مناسبی است.

وی در همین رابطه ادامه داد: البته اگر بخواهیم رانندگان تاکسی‌های آنلاین را حساب کنیم، این عدد کمی تغییر می‌کند، چون حدود 200 الی 250 هزار راننده هستند که درآمد اصلی آنها از طریق همین پلت‌فرم‌ها است که اینها هم مستقیم و تمام‌وقت هستند. اما یک تعداد دیگری هستند که به صورت پاره‌وقت در حال فعالیت هستند و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که تعداد آنها یک جامعه 500هزار نفری را متشکل از مستقیم و غیرمستقیم، تمام وقت و نیمه‌وقت به وجود می‌آورد.

با ادامه وضع فعلی بسیاری از کسب‌وکار‌های دیجیتال کوچک را از دست خواهیم داد/ عدد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه کسب‌وکار‌های دیجیتال آمار درستی است

 سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی درباره روند بهبود شرایط در چند ماه اخیر توضیح داد: به عنوان مثال یک شرکتی نیروی ستادی‌اش 50 نفر بوده که ناگهان به 20 نفر کاهش یافته است، اینها را هم باید در نظر بگیریم. حتماً در جریان هستید که در همین چند وقت اخیر یک شرکت بزرگ فروشگاه اینترنتی تعدادی از نیروهای خود را تعدیل کرد و در سایر شرکت‌ها هم همین اتفاق کمتر یا بیشتر افتاده و وضعیت تغییر مثبتی نداشته و به نظر من چه‌ بسا با نوسانات عجیب قیمت دلار در یکی دو ماهه اخیر و کاهش کالا به نظر می‌رسد که وضعیت بدتر هم شده است.

احتمالاً در سال 98 بسیاری از کسب‌کارهای دیجیتال کوچک را از دست خواهیم داد

الفت‌نسب در رابطه با اینکه پیش‌بینی‌اش درباره آینده چیست، اظهار داشت: باید به صورت لحظه‌ای وضعیت را رصد کرد و من الآن تحلیل دقیقی ندارم از اینکه تا پایان سال وضعیت به چه گونه‌ای پیش می‌رود و با توجه به مسائلی که هر روز در کشور داریم و هر روز یک اتفاق جدید رخ می‌دهد، نمی‌توان خیلی تحلیل درستی داشت اما اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، سال 98 فکر نمی‌کنم خیلی دیگر شاهد ادامه فعالیت‌های استارتاپ‌های کوچک باشیم و احتمالا آنها را از دست می‌دهیم، چرا که اینها در حال فعالیت هستند و در نهایت باید محصولشان را روانه بازار کنند و فرقی نمی‌کند که محصول آنها کالا، سرویس و یا خدمات باشد. در شرایط فعلی که مردم درد معیشت دارند، به نظر نمی‌رسد که استارتاپ‌ها خیلی موفق باشند.

وی ادامه داد: کسانی که بتوانند در این شرایط ادامه فعالیت دهند، از رهبران این بازار می‌شوند که آن هم فقط مربوط می‌شود به کسب‌وکارهای بزرگ و در کل به احتمال زیاد بسیاری از کسب‌وکارها را از دست خواهیم داد. در واقع مشکل اصلی همین مشکلات بازار مانند نبود کالا است که باعث شده سرویس‌های دیجیتالی از اولویت مردم خارج شوند. وقتی وضعیت معیشت مردم نابسامان است و افراد به عنوان مثال برای خرید گوشت دچار مشکل هستند، توقع زیادی است که از آنها بخواهیم از اپلیکیشنی استفاده کنند که مثلاً فلان سرویس را ارائه می‌کند و قطعاً از اینگونه سرویس‌ها استقبال نمی‌کنند. اینها واقعیت‌هایی است که همه ما از آنها مطلع هستیم اما متأسفانه هیچ اتفاق مثبتی در جهت حل این مشکلات دیده نمی‌شود و نوسانات مثلاً قیمت دلار گویی برای مسئولان اهمیتی ندارد و الآن شاهد هستیم که اقتصاد به شدت افت کرده است.

در شرایط فعلی کسب‌وکارهای دیجیتال اگر خیلی هنر کنند، می‌توانند خود را حفظ کنند

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در خصوص برخی مشکلات این روزهای کسب‌کارهای دیجیتال، گفت: به عنوان مثال الآن ماه‌هاست که در فروشگاه‌های اینترنتی ما موبایل به فروش نمی‌رسد و کالا وجود ندارد؛ این در حالی است که بیش از 30 درصد از فروش فروشگاه‌های اینترنتی ما موبایل بود. همینطور در لوازم خانگی، کالا در این حوزه هم وجود ندارد و کسب‌‍وکارهای اینترنتی کالایی برای فروش ندارد و نمی‌توان انتظار رشد داشت. در واقع کسب‌وکارها در این شرایط اگر خیلی هنر کنند، می‌توانند خود را حفظ کنند و با روش‌هایی مانند تعدیل نیرو یا کاهش هزینه‌ها این کار را انجام می‌دهند. در این زمینه هم تغییر خاصی صورت نگرفته است، همین الآن که ما با هم صحبت می‌کنیم، یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ به خاطر شکایتی که از آن شده و آن شکایت هم به علت کامنت دو کاربر در آن سایت بر علیه یکی از بانک‌ها بوده، دستور فیلترینگ کل وب‌سایت صادر شده است.

با ادامه وضع فعلی بسیاری از کسب‌وکار‌های دیجیتال کوچک را از دست خواهیم داد/ عدد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه کسب‌وکار‌های دیجیتال آمار درستی است

الفت‌نسب ادامه داد: متأسفانه عزمی برای حل این مشکلات وجود ندارد؛ این اتفاقات تا یک جایی طبیعی است اما از آن به بعد فرسایشی می‌شود. همین الآن در تهران سه استارت‌آپ فعال در حوزه خشکشوئی آنلابن در ده روز اخیر به صورت غیرقانونی برای فعالیت آنها موانعی ایجاد شده که البته ما پیگیر این موضوع هستیم. در زمینه مالیات و بیمه هم متأسفانه تا الآن اتفاق خاصی رخ نداده و مشکلات همچنان باقی است. منظور از اتفاق خاص این است که مثلاً اداره مالیات بگوید از فردا یک سری نیرو تقویت می‌کند تا در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین ممیز‌ها را آپدیت کنند، متاسفانه هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداده و در مملکت ما آنقدر مسائل دیگر وجود دارد که کسی به این مسائل فکر نمی‌کند. به نظر من وضعیت هیچ تغییر خاصی نکرده و از آن طرف هم خود آقای آذری جهرمی هم چند روز پیش در مصاحبه خود انتقاد کردند از اینکه چرا طرح نوآفرین که برای کسب‌وکارهای نوپا است چند ماه است در کمیسیون اقتصادی دولت معطل مانده است. در واقع همه کارها برای حل مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی متوقف شده و هیچ اتفاق مثبتی صورت نگرفته و ما هم با همان روال سابق جلو می‌رویم.

نظر آقای فیروزآبادی درباره وجود رونق در کسب‌وکارهای دیجیتال را قبول ندارم

وی در خصوص اینکه دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت به آینده امیدوار است و در شرایط فعلی هم رونق خوبی در کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد، اظهار داشت: ما هم مانند ایشان به آینده امیدوار هستیم چرا که بازار در دنیا به این سمت حرکت می‌کند اما این مسئله را اصلاً قبول ندارم که در حال حاضر رونق بسیار خوبی وجود دارد. اینکه گفته شود تعداد زیادی از مردم از تاکسی‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های اینترنتی در حجم گسترده استفاده می‌کنند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای رونق داشتن این حوزه نیست، بسیاری از این فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ هم که مردم از آنها استفاده می‌کنند، دچار مشکلات فراوانی هستند، اگر هم نباشند تکلیف سایر کسب‌وکارهای اینترنتی چیست؛ آنها که رونق خوبی ندارند. کسب‌وکارهایی که حتی به اندازه یک خط هم آنها را نمی‌شناسیم، کسی چرا به فکر آنها نیست. حداقل ما که در اینجا به صورت تخصصی این اوضاع را رصد می‌کنیم، رونقی در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم، وضعیت به هیچ وجه مطلوب نیست حتی شرکت‌های بزرگ هم می‌گویند که اوضاع سختی دارند؛ شما تصور کنید 30 درصد فروش یک فروشگاه اینترنتی موبایل بود و حالا با عدم وجود کالا، 27درصد از آن کاهش یافته است، شما به این وضع می‌گویید وضع پر رونق و خوب؟

 سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: البته شاید کسب‌وکارهایی که یک سرمایه خوب پشت آنها وجود دارد، الآن هم از آن سرمایه استفاده می‌کنند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما وضعیت کلی امروز کسب‌وکارهای دیجیتال به گونه‌ای نیست که فعالان این حوزه آرامش داشته باشند، بلکه باید ثانیه به ثانیه تلاش کنند با کاهش هزینه‌ها بقای خود را حفظ کنند. اما ما هم به آینده امیدوار هستیم و می‌گوییم که این سختی‌ها می‌گذرد اما اینکه چگونه می‌گذرد جای سوال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار