بی اطلاعی از بیماری مهمترین چالش مبتلایان به دیابت

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: با وجود اطلاع رسانی‌های فراوان، مشکل اساسی ما این است که مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.

بی اطلاعی از بیماری مهمترین چالش مبتلایان به دیابتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر محمد مهدی خواجه‌ئیان افزود: این افراد زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بیماری بر قلب، کلیه، چشم و دیگر اندام‌ها بدن تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: پرخوری، پرنوشی، ادارار زیاد به ویژه در شب، لاغر شدن، ضعف و بی حالی و بهبود نیافتن زخم از علائم بیماری قند خون یا دیابت است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر بیان کرد: یکی از باور‌های غلط این است که افراد فکر می‌کنند با مصرف قند و شکر به دیابت مبتلا می‌شوند در حالی که هر غذایی، کالری زیادی داشته باشد و منجر به چاقی شود، زمینه ابتلا به دیابت را فراهم می‌کند.

خواجه‌ئیان خاطرنشان کرد: از بیماری دیابت به عنوان اپیدمی قرن از آن نام برده می‌شود که سه نوع دارد و نوع دوم آن رو به گسترش است.

وی یادآور شد: نوع اول این بیماری جنبه ژنتیک دارد و فقط ۱۰ درصد افراد به آن مبتلا می‌شوند، نوع دوم آن بر اثر چاقی و کم تحرکی به وجود می‌آید و نوع سوم هم مربوط به دوران بارداری ست.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: نوع دوم بیماری در سال‌های اخیر سیر صعودی پیدا کرده و به علت تغذیه نامناسب و کم تحرکی، کودکان هم به آن مبتلا شده‌اند.

خواجه‌ئیان با اشاره به ابتلای ۱۳ درصد از جمعیت استان به دیابت نوع دو، گفت: حدود ۱۵۰ هزار نفر در استان دچار دیابت هستند و استان بوشهر جایگاه ۲۴ کشوری را در زمینه ابتلا به این بیماری دارد.

۱۹ تا ۲۵ آبان هفته ملی دیابت نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ک

۱۳ درصد بوشهری‌ها دیابت دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.