مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو:

کانون وکلای ایران برای احقاق حق سلامت مردم به پا خیزد/ باید بانکی برای تبادل ارز غذا و دارو مشخص شود

عبده‌زاده با اشاره به وضعیت تحریم دارو گفت: کانون وکلای ایران برای احقاق حق مردم در حوزه سلامت اقدام کند.

کانون وکلای ایران برای احقاق حق سلامت مردم به پا خیزد/ باید بانکی برای تبادل ارز غذا و دارو مشخص شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عبده‌زاده مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو در نشست بررسی آثار تحریم بر حق سلامت بیان کرد: متاسفانه نتوانستیم در مجامع بین المللی به نتیجه مطلوب در رفع تحریم‌های دارو دست بیابیم.

وی افزود: کانون وکلای ایران به حمایت از بهداشت و درمان و احقاق حق مردم در حوزه سلامت به پاخیزد و پیگیر آن در مجامع بین المللی باشد.

عبده زاده با بیان اینکه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر تامین داروی موردنیاز ایران فراتر از حد تصورات است، گفت: هر ارزی که از بانک مرکزی ایران باشند از ما نمی‌پذیرند و این‌ها که می‌گویند که غذا و دارو تحریم نیست، اما هرچقدر از داشته باشیم ارز ما را نمی‌پذیرند.

عبده زاده ادامه داد: وظیفه ما در وزارت بهداشت برنامه ریزی جهت تامین دارو مورد نیاز در کشور است، اما باید توجه داشت که کانون وکلای دادگستری، وزارت صمت و بانک ‏مرکزی هم در شرایط تحریم وظایف مشخصی دارند و تاریخ درباره عملکرد وزارت بهداشت و حقوقدانان کشور قضاوت ‏می‌کند.

نمی‌توان برای خرید دارو پول حواله کرد

وی بیان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که دیگر از بیماری که در بیمارستان بستری است تا من مسئول همه می‌دانیم که نمی‌توان برای خرید دارو پول حواله کرد و پول از منشا ایران را نمی‌پذیرند؛ برای دور زدن تحریم جهت خرید دارو مجبوریم بیشتر هزینه کنیم و به همین دلیل دارو گران تمام می‌شود. ‏

عبده زاده اظهار کرد: برای پانسمان بیماران‌ ای بی نمی‌توانیم هیچ ارزی را حواله کنیم و دست به دامان یک شرکت خارجی شدیم تا از ارز خود برای ارسال پانسمان استفاده کنیم. ‏

عبده زاده گفت: اگر دارو و تجهیزات پزشکی نباشد هر چقدر حرف بزنیم فایده ندارد مردم خسته شدند از بس به حرفهایمان عمل نکردیم و به آن‌ها استرس وارد شده است.

وی افزود: مردمان خوبی هستیم که در سختی به داد هم می‌رسیم، اما متاسفانه در برخی حوزه‌های مدیریتی و ضعف داریم و باید از کلی‌گویی پرهیز کنیم.

مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حمل و نقل دارو و مواد اولیه به داخل کشور مشکل داریم، گفت: دارو به دو هفته در فرودگاه می‌ماند چرا که قرار است این دارو به دست ایرانیان برسد و همه این‌ها ناشی از تحریم است.

عبده زاده تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دروغ و زیبا می‌گویند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی خارجی پیش از آنکه ما پولی به آن‌ها بدهیم به ما به دارو و تجهیزات می‌دهند تا مردم ایران بدون نمانند، اما آمریکایی‌ها وقتی از این موضوع مطلع می‌شوند شرکت‌های دارویی را تهدید می‌کنند.

وی با اشاره به مستندسازی تاثیر تحریم‌ها بر سلامت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مستندات خود را در مورد اینکه بیماری به دلیل نرسیدن دارو در معرض خطر قرار گرفته است آماده کند البته نباید اجازه دهیم شرایط به جایی برسد که سلامت بیماران به دلیل نرسیدن دارو به خطر بیفتد.

باید کاری کنیم مردم نگران نباشند دارو و تجهیزات پزشکی نیست

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: شما که میگویی دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست بانک‌هایی در اروپا و برخی نقاط جهان برای انتقال ارز دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و واکسن تعیین کنید، می‌توانیم دارو و تجهیزات و غذا بخریم و در نهایت ۴ ماه بعد پول آن را بدهیم، اما بیش از این ممکن نیست و اگر بیش از این زمان پرداخت پول طول بکشد، دیگر نمی‌توانیم دارو تامین کنیم و دچار کمبود‌های دارویی می‌شویم.

عبده زاده گفت: بخش عملیاتی تامین دارو به عهده سازمان غذا و دارو است، اما تعامل‌های بانکی و اقتصادی باید در بحث‌های حقوقی گنجانده شود، اگر راه انتقال پول را باز کنیم دیگر نگرانی برای تحریم وجود ندارد، اما اگر راه انتقال پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی باز نشود دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: باید کاری کنیم مردم نگران نباشند تعداد و تجهیزات پزشکی نیست چرا که هیچ کس از ما نمی‌پذیرد که دارو و تجهیزات پزشکی در دسترس نیست کودک دو ساله که شیرخشک نیاز دارد یا بیمار ترومایی روی تخت بیمارستان تحریم و مشکل ارزی را نمی‌فهمد باید بیش از آنکه حرف میزنیم عمل کنیم.

مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: کانون وکلا باید از ظرفیت‌های بین المللی استفاده کند تا صدای ما را به جهانیان و مجامع بین المللی حقوقی برسانند که مردم ایران تحت تحریم دارویی قرار گرفته اند.

تحریم‌های ثانویه حق سلامت مردم را هدف قرار ‏می‌دهند

عسگری استاد حقوق بین المل در ادامه نشست گفت: تحریم‌ها به طور کلی به ٢ دسته تحریم‌های بین المللی و غیربین المللی ‏تقسیم می‌شوند و تحریم‌های بین المللی شامل تصمیم‌های تنبیهی است که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال ‏می‌شود و تحریم‌های غیربین المللی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا در این بخش قرار دارند، تحریم‌های شامل سازوکار‌های منطقه‌ای و برخی تحریم‌ها هستند که دولت‌ها وضع می‌کنند.

وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم‌های ثانویه هستند و این تحریم‌های ثانویه حق سلامت مردم را هدف قرار ‏می‌دهند، هر چند که در قطع نامه ۲۲۳۱ همه دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی متعهد شده اند که تحریم‌ها بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارند و در واقع این قطع نامه لغو ‏کننده همه تحریم‌ها علیه ایران شامل یک جانبه اولیه و ثانویه بود و به عبارتی اعمال چنین تحریم‌هایی علیه ایران می‌تواند ناقض قطع نامه ۲۲۳۱ ‏باشد. ‏

وی تصریح کرد: همه دولت‌ها متعهد هستند تحریم‌ها را تا جایی اجرا کنند که مغایر با حق سلامت شهروندان ایرانی ‏نباشد و متاسفانه حدود ۴ دهه است که ایران هدف تحریم قرار گرفته است؛ اتفاقاتی که به واسطه تحریم‌ها علیه ایران می‌افتد در تاریخ ثبت ‏می‌شود.

این مدرس حقوق بین المللی تاکید کرد: وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران حوزه سلامت باید نسبت به مستند کردن دقیق وقایع اقدام کنند، زیرا با وجود ۴ دهه تحریم در زمینه مستندسازی ‏به خوبی عمل نکردیم. ‏

وی یادآوری کرد: باید توجه داشت که تحریم نباید تبدیل به بهانه‌ای شود که همه چیز را گردن آن بیندازیم، زیرا در برابر سلامت شهروندان مسئول هستیم. ‏

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار