در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

شیرزاد: ۱۵۰۰ مرکز خرید و عرضه میوه برای شب عید تدارک دیده شده است/ رایگانی: پرونده تخلف میوه به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تنظیم بازار میوه شب عید برگزار شد.

شیرزاد: ۱۵۰۰ مرکز خرید و عرضه میوه برای شب عید تدارک دیده شده است/ رایگانی: پرونده تخلف میوه به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان میوه و تره بار تهران امشب ۲۶ اسفند ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تنظیم بازار میوه شب عید پرداختند.

شیرزاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه بر اساس سیاست حمایتی دولت، ستاد تنظیم بازار کشور تامین و ذخیره سازی میوه شب عید را به سازمان تعاونی روستایی سپرد، گفت: این امر در جهت مداخله هدفمند انجام شد لذا ۳۰ هزار تن سیب درختی و ۴۰ هزار تن پرتقال خریداری شد.

وی تصریح کرد: قیمت‌ها در خصوص پرتقال تامسون از ۳۱۰۰ تومان شروع و با افزایش ۱۵ درصدی به ۴ هزار تومان رسید که در نهایت خریداری صورت گرفت، در خصوص والنسیا جنوب قیمت از ۴۲۰۰ تومان شروع و به ۵۳۰۰ تومان رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ مرکز خرید و عرضه در تمام استان‌ها تدارک دیده شده است، گفت: ۴۵ درصد محصولات از طریق اصناف تحت نظارت استان‌ها و مابقی توسط میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه برای اولین بار سامانه‌ای طراحی شده تا از طریق آن قیمت‌ها رصد شود، ادامه داد: امسال سه اتحادیه ملی و سی و یک تشکل استانی در تنظیم بازار مداخله دارند بطوریکه اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی چهار و نیم میلیون عضو دارد لذا شبکه بزرگی را تشکیل می‌دهند که دارای سابقه ۵۷ ساله در بازار محصولات کشاورزی و تولید هستند، اتحادیه‌های منطقه‌ای و اتحادیه تخصصی زیرمجموعه‌ای از این اتحادیه هستند که از سال ۱۳۵۰ تشکیل شده است، شرکت‌های پر قدرت باید در بزنگاه‌های تاریخی مشخص وارد بازار شوند و کمک ساز باشند.

وی با اشاره به اینکه بافقدان شرکت‌های بزرگ برای نگهداری و توزیع مواجه هستیم، اظهار کرد: امسال سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب تولید شده که حدود ۴۰۰ هزار تن دچار سرمازدگی شدند.

شیرزاد با اشاره به اینکه در هر بازاری یک سری بازارساز، تامین کننده مالی و ذخیره ساز وجود دارد ادامه داد: این فعالان باید دارای هویت و شناسنامه مشخص باشند، مشکل این است که هویت و شناسنامه آن‌ها مشخص نیست این در حالی است که حاشیه سود باید به جیب باغدار برود، اما به دلیل این عدم شناسایی سود نصیب این فعالان می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه تمهیدات ما تاکنون کارساز بوده است، گفت: ۲۲ درصد تعداد غرفه‌ها و مکان‌های عرضه را افزایش داده‌ایم لذا سطح دسترسی‌ها رشد پیدا کرده، طبق رصد و پایشی که در دو روز گذشته داشتیم استقبال خوبی از تمهیدات ما صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وزن هر پرتقال معادل ۱۹۰ تا ۳۰۰ گرم و سیب ۱۵۰ تا ۲۱۰ گرم است، افزود: برای اولین بار در یزد اپلیکیشن خرید محصولات کشاورزی و تحویل در درب منزل ایجاد شده است، ما در حال حاضر سیستم نظارتی منسجم تری نسبت به سال گذشته داریم.

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به اینکه میوه و محصولات تازه را هیچ وقت نمی‌توان با تورم کلی کشور مقایسه کرد، ادامه داد: در برخی از محصولات دولت اهرم‌های تنظیم بازار دارد و ما با آن موافقت صددرصدی نداریم.

وی با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیده است که باید در این حوزه شرکت‌های بزرگی داشته باشیم، افزود: ما اطلاع داده بودیم که کمبود سیب داریم لذا باید در جهت جبران آیا واردات و یا ذخیره سازی صورت می‌گرفت، باید برای کالا‌های دیگر مانند موز و نارنگی تنظیم بازار انجام شود.

نیاورانی با اشاره به اینکه سال گذشته در برخی از استان‌ها شاید سرمازدگی میوه‌ها بودیم گفت: در برخی از استان‌ها بعد از ظهور میوه بر روی درخت شاهد تگرگ بودیم که باعث ضرر و زیان کشاورز و کمبود میوه در داخل کشور شد، امسال در خصوص سیب و پرتقال و نارنگی به دوستانمان در وزارت جهاد از کمبود‌ها گفتیم و اعلام کردیم که با کمبود محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه کجا از اتحادیه‌ها و تشکل‌های ملی استفاده شده است عنوان کرد:سال گذشته پرتغال از خارج از کشور وارد کردیم، اما بی کیفیت بود و سبب متضرر شدن ما شد.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه دلال طبق قانون تجارت ما به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: ایران رتبه هشتم تولیدکننده میوه دنیا را دارد همچنین در حوزه سبزی و صیفی مقام پنجم را در دنیا داریم این در حالی است که وضعیت بازار ما به شکل مطلوبی نیست، طبق قانون نظام صنفی مرجع ناظر اتحادیه‌ها و اصناف هستند.

وی با بیان اینکه در کل کشور پرونده تخلف میوه به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشاورز کمترین سود را می‌برد و سود اصلی را دلالان به جیب می‌زنند دلالان بدون پرداخت عوارض و مالیات بیشترین سود را در این حوزه به نفع خود می‌برند.

نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه برخی میوه‌ها مانند گیلاس تاثیری در این بازار نداشت، اما کمبود و ضرورت تامین سیب، پرتقال و نارنگی به وزارت جهاد اعلام کردیم، گفت: امسال روش توزیع میوه شب عید بهبود یافته است، به دلیل کمبود میوه بعد از عید با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه دیده نمی‌شود، گفت: به عنوان نمونه از زنجیره سیب و اتحادیه و تشکل‌های ملی برای تامین این محصول استفاده نشده است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: دولت برای تنظیم میوه شب عید از بخش خصولتی به جای خصوصی استفاده می‌کند، اگر بودجه به موقع در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار بگیرد بخش خصوصی به موقع از باغداران محصولاتشان را خریداری می‌کند، اینکه دولت سیب و پرتقال را بیش از قیمت باغدار از اشخاص خریداری کرده است پولی نیست که به صورت سود به کشاورز باز گردد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: تیر امسال به وزارت جهاد نامه نوشتیم که کمبود سیب داریم و دولت آن زمان باید از کشاورزان سیب را خریداری می‌کرد، امسال کمبود سیب داشتیم، زیرا بخشی از سیب تولیدی کشور برای کنستانتره و آبگیری استفاده می‌شود، سبد میوه شب عید مردم را گسترده‌تر ببیند و بر کالا‌های دیگر مانند موز نیز نظارت داشته باشد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه پنج هزار و ۵۰۰ پرونده در سال ۹۷ مربوط به میوه در این سازمان تشکیل شده که ۸۴۰ پرونده مربوط به قاچاق است، گفت: واسطه‌ها بدون عوارض و مالیات بیشترین سود را در چرخه تولید و توزیع میوه به خود اختصاص می‌دهند در حالی که اتحادیه‌ها و صنوف این بخش مرجع نظارت بر توزیع میوه هستند.

سعید خطی عضو هیات مدیره تعاونی سورتینگ داران مازندران نیز در این برنامه گفت: باید در قیمت تمام شده میوه‌ها هزینه حمل و نقل و انبارداری را نیز محاسبه کرد، تولید پرتقال در مازندران امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت، اما این رقم تاثیر چندانی بر بازار ندارد، هزینه‌های امسال ما سه برابر شده است.

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت میوه در میدان مرکزی و هفتگی و بر اساس فاکتور خرید تعیین می‌شود خاطر نشان کرد: قمیت‌ها بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، اما ملاک ما برای تعیین قیمت فاکتور خرید است، اکنون در عمده فروشی‌ها پرتقال شمال ۵ هزار، جنوب ۷ هزار و سیب ۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی افزود: اگر خلافی در توزیع میوه اتفاق می‌افتد پیش از رسیدن آن به میادین میوه و تره بار است، زیرا میوه‌ای که از میدان خارج می‌شود ساماندهی شده و بر اساس فاکتور است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار