موسوی مبلغ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مجلس هفدهم از ابتدا با چالش های قانونی و اجرائی مواجه است/ لوی جرگه، تلاش دولت برای خروج از انزوا در مذاکرات صلح است

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تاکید کرد که مجلس جدید این کشور از ابتدای کار با چالش های عمیق قانونی و اجرائی مواجه می باشد.

 

مجلس هفدهم از ابتدا با چالش های عمیق قانونی و اجرائی مواجه است/ لوی جرگه، تلاش دولت برای خارج شدن از انزوا در مذاکرات صلح استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دور هفدهم پارلمان افغانستان روز گذشته در حالی توسط اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور افتتاح شد که هنوز پس از گذشت هفت ماه، نماینگان برخی از ولایت ها از جمله کابل معرفی نشده اند.

از سوی دیگر، مهلت قانونی حکومت وحدت ملی نیز رو به پایان است و این کشور در بحبوحه مذاکرات صلح با طالبان نیز قرار دارد و قرار است کابل در دوشنبه هفته جاری میزبان حدود سه هزار نفر از بزرگان این کشور باشد تا در قالب لوی جرگه، خطوط قرمز مذاکره با طالبان تعیین گردد.

سید احمد موسوی مبلغ، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به تبیین این مسائل و چالش های موجود در نظام سیاسی افغانستان پرداخته است که در زیر مشاهده می کنید:

مجلس هفدهم از ابتدا با چالش های عمیق قانونی و اجرائی مواجه است

اعلام دیر هنگام آغاز به کار دور جدید مجلس افغانستان با چالش هایی همراه است که به نظر می آید این پارلمان را از آغاز کار نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

اولین چالش پارلمان فعلی این است که هنوز لیست بسیاری از ولایت ها و نمایندگان آنها در پارلمان تایید شده و علاوه بر این، اختلاف نظرهای بسیار جدی در کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت های انتخاباتی بر سر لیست نمایندگان وجود دارد و هیچ دورنمای تاریخی و زمانی هم برای معرفی کامل نمایندگان معرفی نشده است. بنابراین ممکن است با توجه به اختلافات و مستندات فراوانی که در رابطه با تقلب در انتخابات وجود دارد، اعلام بقیه نامزدها و نمایندگان پارلمان به درازا بکشد.

عدم معرفی کامل نمایندگان، مکانیزم ادامه پارلمان را با چالش مواجه کرده است؛ مشخص نیست که تا مشخص شدن اینها نمایندگان قبلی به کار خود ادامه خواهند داد یا اینکه همین تعداد از نمایندگانی که معرفی شده اند کار خود را آغاز کرده و بقیه نمایندگان به مرور اضافه خواهند شد.

اگر قرار باشد که نمایندگان قبلی به کار خود ادامه بدهند، تداخل کاری بین نمایندگان جدید و قبلی، پارلمان را دچار مشکل خواهد کرد، همینطور اگر قرار باشد مجلس هفدهم با همین تعداد نمایندگان معرفی شده فعلی کار خود را آغاز کند، جلسات پارلمان از نصاب رسمیت خارج است و در نتیجه کار پارلمان عملا فاقد وجاهت قانونی است.

بنابراین، با این شکل من فکر می کنم کار پارلمان با چالش های عمیق قانونی و اجرائی مواجه است و به نظر می آید که کمیسیون های انتخاباتی و دولت صرفا خواسته اند که فشار بار روانی را از روی دوش خودشان بردارند؛ از این جهت که تقریبا حدود هفت ماه از انتخابات گذشته و تاکنون وضعیت آن مشخص نشده است. در واقع، دولت می خواهد فشار روانی از روی خود بردارد و الا آغاز کار پارلمان با این شکل معقول و منطقی نیست.

آیا مجلس هفدهم به تمدید دوره کاری حکومت وحدت ملی ورود می کند؟

اساسا تمدید دوره کاری رئیس جمهور و مسائلی از این دست در اختیار دادگاه عالی است اما پارلمان فعلی هنوز خودش با چالش مواجه است؛ پارلمان فعلی هنوز به نصاب قطعی نرسیده و نمایندگان قبلی قانونا با آغاز کار پارلمان جدید حق اظهار نظر درباره گذشته را ندارند. از این گذشته، نمایندگان دوره گذشته پارلمان هم در وضعیت مشابه رئیس جمهور هستند و خودشان تقریبا چهار سال است که به طور غیر قانونی در پارلمان فعالیت کرده اند، بنابراین نمایندگانی که خودشان بیشتر از وقتشان در پارلمان بوده اند نمی توانند در مورد قانونی بودن و یا غیر قانونی بودن رئیس جمهور صحبت کنند و نمایندگان جدید هم برای تصمیم گیری در این خصوص فعلا نصاب کافی را ندارند.

لوی جرگه، تلاش دولت برای خارج شدن از انزوا در مذاکرات صلح است

لوی جرگه در افغانستان اساسا خیلی جنبه اجرائی نداشته است؛ در بسیاری از موارد هم که با موضوعات مهمی برگزار شده معمولا دولت ها خودشان را برای اجرائی کردن مصوبات لوی جرگه متعهد نکرده اند.

لوی جرگه اساسا فقط جهت کسب مشروعیت عمومی برای انجام کاری از سوی دولت است؛ لوی جرگه فعلی هم که با موضوع صلح در حال برگزار شدن است، در واقع تلاش دولت برای خارج کردن خود از انزوای در مذاکرات صلح است که میان طالبان و آمریکا جریان دارد.

دولت افغانستان در مذاکرات میان آمریکا و طالبان کاملا کنار گذاشته شده است و این گفتگوها یک مذاکره کاملا طالبانی و آمریکایی بود؛ هیچ مقامی از سوی دولت افغانستان در جریان مذاکرات قرار نداشت و طالبان نیز بارها اعلام کرده بودند که دولت افغانستان را در مذاکرات به رسمیت نخواهند شناخت.

از طرف دیگر طالبان با گروه های اپوزیسیون مذاکره کرد و آنها رو به روی هم نشستند؛ دولت تلاش دارد با برگزاری لوی جرگه ابتکار عمل در مذاکرات صلح را در دست بگیرد و با ایجاد فضای روانی و تبلیغاتی اینگونه نشان دهد که دولت افغانستان نقش اصلی و سهم تعیین کننده در مذاکرات صلح را دارد و مردم نیز که نمایندگان و بزرگان خود را در لوی جرگه فرستاده اند در هماهنگی با دولت عمل کرده و مذکرات صلح را از دریچه دولت پیگیری  می کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار