در واکنش به اعدام دسته‌جمعی منتقدین آل سعود؛

کمیسیون آمریکایی: معافیت عربستان از مجازات را متوقف کنید

کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی از وزارت امور خارجه خواست مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون را علیه ریاض اعمال کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی از وزارت امور خارجه این کشور خواست پس از اعدام جمعی اخیر شیعیان در عربستان سعودی دیگر برای این کشور استثنایی قائل نشود و مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون را علیه ریاض اعمال کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی، این کمیسیون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از اعدام دسته‌جمعی ۳۷ نفر از شهروندان سعودی که بیشتر آن‌ها از شیعیان بودند، عمیقا نگران شده است.

این بیانیه افزود در میان کسانی که گردن زده شدند یک روحانی برجسته شیعه به نام شیخ محمد العطیه دیده می‌شود که به تلاش برای "ترویج مذهب شیعه" متهم شده بود. همچنین در میان اعدام شدگان یک شیعه به نام عبدالکریم الحواج دیده می‌شد که پس از شرکت در تظاهرات در سن ۱۶ سالگی دستگیر شده بود.

تنزین دورجی، رئیس کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی گفت:"اعدام شیعیان بر اساس هویت مذهبی و کنشگری مسالمت‌آمیز آن‌ها نه فقط تکان دهنده، بلکه مستقیما برخلاف روایت رسمی دولت آمریکا از همکاری (با ریاض) برای نوین سازی هر چه بیشتر و بهبود شرایط آزادی مذهبی در عربستان است. "

هیئتی از کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی در سپتامبر ۲۰۱۸ از عربستان سعودی دیدن کرد تا شرایط این کشور را ارزیابی کند. این هیئت قرار است توصیه‌های خود را برای سیاست آمریکا در برابر عربستان سعودی در روز دوشنبه ۲۹ آوریل همزمان با انتشار گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۹ اعلام کند.

در نوامبر ۲۰۱۸, وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر عربستان سعودی را به سبب تخلفات نظام مند، ادامه دار و فاحش وارد فهرست "کشور‌های با نگرانی ویژه" کرد. با این حال، این وزارتخانه همچنان عربستان را از هرگونه اقدام تنبیهی معاف کرد. این معافیت از سال ۲۰۰۶ در مورد عربستان سعودی اعمال شده است.

دورجی گفت:"وزارت امور خارجه باید قائل شدن استثنا برای عربستان سعودی را متوقف کند، زیرا این کشور سالهاست تعداد زیادی از شهروندان خود و کارگران خارجی را به سبب اعمال حق اساسی خود در زمینه آزادی مذهبی یا اعتقادی مجازات کرده است. "

او افزود: کمیسیون آمریکایی آزادی دینی بین المللی پیوسته خواستار لغو معافیت عربستان از اقدامات تنبیهی شده است.

این کمیسیون یک نهاد فراحزبی فدرال است که اعضایش را رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره انتخاب می‌کنند. این کمیسیون به کاخ سفید، وزارت امور خارجه و کنگره آمریکا در زمینه آزادی مذاهب مشاوره می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار