رئیس اتاق بازرگانی فارس:

تولید مدرک اشتغال پایدار را خدشه دار کرده است

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: نیاز امروز بازار کار و اشتغال کشور ما مهارت آموزی و نه مدرک گرایی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در دیدار مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس با تاکید بر لزوم توجه به مهارت آموزی، گفت: امروز بسیاری از مهارت‌ها و مشاغل در کشور وجود دارد که نیروی انسانی متناسب برای آن شغل وجود ندارد و می‌توانیم بگوییم کار هست، اما نیروی انسانی برای انجام دادن آن نیست.

وی افزود: متاسفانه رویکرد سیستم آموزشی در کشور تولید مدرک تخصصی بوده و این نگاه که کار باید متناسب و یا بالاتر از مدرک تحصیلی فرد باشد، موجب شده در برخی از رشته‌ها و ظرفیت‌های شغلی با کمبود نیروی کار مواجه باشیم.

رازقی با اشاره به وضعیت کسب و کار کشور در مقایسه با جهان اظهارداشت: مدرک گرایی وضعیت بدی را برای اقتصاد و اشتغال کشور رقم زده است لذا برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور و رفع معضل بیکاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت آموزی تغییر یابد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در برخی از مواقع نیز شاهد پایین آمدن شان برخی از شغل‌ها هستیم در حالی که مهارت آموزی نیاز اشتغال کشور است که می‌تواند تعالی و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی فارس می‌تواند در چند بخش تعامل و همکاری خوبی با سازمان فنی و حرفه‌ای استان داشته باشد ادامه داد: می‌توانیم با انجام طرحی، نیازسنجی برای تامین نیروی کار مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت و بازرگانی استان را انجام دهیم و سازمان فنی و حرفه‌ای استان نیز در این زمینه آموزش‌هایی در محل کارگاه‌ها را انجام دهد.

رازقی گفت: برخی مهارت‌ها نیاز‌های بخش صنعت استان است که با اجرای این طرح می‌توان برخی از رشته ها، مهارت‌ها و شغل‌های تخصصی را بر اساس نیاز آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: این مهم به پرورش نیروی انسانی متخصص و مناسب را به دنبال دارد که می‌تواند به اشتغال پایدار و کاهش مشکلات واحد‌های تولیدی نیز کمک کند.

رازقی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از سازمان‌های قوی و بر مبنای علم است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اطلاع رسانی بر استفاده از ظرفیت تبصره ۲ ماده ۳۸ به بخش صنعت و واحد‌های تولیدی بیان کرد: این ماده قانونی ظرفیت خوب و گام موثری برای توسعه و ارتقای مباحث آموزشی و مهارتی در واحد‌های تولیدی و صنعتی است.

حشمت کوشکی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس هم گفت: هم اکنون ۵۰ مرکز دولتی و ۷۰۰ مرکز آزاد تحت مجموعه فنی و حرفه‌ای استان فارس فعال است که آموزش‌های ما علاوه بر این مراکز، در دانشگاه ها- آموزش و پرورش، کارخانجات، صنوف و عشایر نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال توسعه نهضت مهارت آموزی در دستور کار ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور قرار گرفته است ادامه داد: مهارت آموزی یکی از کاربردترین آموزش‌ها در بخش صنعت و تولید است، زیرا ارتباط مستقیمی با کیفیت کالا و رونق تولید دارد.

کوشکی گفت: تلاش ما در فنی و حرفه‌ای استان بر ارائه خدمات آموزش مورد نیاز و با کیفیت به بخش صنعت و تولید استان است که متاسفانه صنعتگران ما از خدمات ما از جمله مهارت آموزی در محیط واقعی کار و فرصت قانونی تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون اطلاعات کافی ندارند.

وی افزود: تبصره ۲ ماده ۳۸ مبنی بر بخشودگی مالیاتی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای واحد‌های تولیدی، ظرفیت خوبی برای استفاده بخش صنعت استان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم بخش صنعت و واحد‌های تولیدی استان بیش از گذشته نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس بیان کرد: به منظور بهره مندی بیشتر بخش صنعت و تولید کشور، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و اتاق بازرگانی ایران تفاهم نامه‌ای را باهم منعقد کرده اند که پیرو آن ما در استان نیز آماده همکاری همه جانبه با اتاق بازرگانی فارس هستیم.

کوشکی اضافه کرد: ۷۵ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عملی و متناسب با استاندارد‌های بین المللی است که امروز مهارت آموزی بسیار کارآمد‌تر از مدرک گرایی است.
انتهای پیام/م

مهارت آموزی نیاز بازار کار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار