ممنوعیت ساخت پودر دست ساز و یا دارو در عطاری‌ها

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:ساخت کپسول ها‌ی گیاهی در عطاری‌ها ، برای سلامتی مردم مضر و تولید آن خلاف قانون است.

ساخت پودر دست ساز و یا دارو در عطاری‌ها ممنوع استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سید جواد مجتبوی مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کپسول‌های گیاهی باید در کارخانه تولید شود،گفت : هر نوع ارائه پودر‌های دست ساز، قرص یا کپسول توسط عطاری‌ها ممنوع است و مردم در صورت مشاهده این چنین کپسول‌هایی باید مسئولان مربوطه را در جریان موضوع قرار دهند.

وی با بیان اینکه تولید دارو‌ی گیاهی شرایط ویژه‌ای دارد، تصریح کرد : ساخت کپسول ها‌ی گیاهی در عطاری‌ها به دلیل اینکه مشخص نیست داخل این کپسول چه موادی وجود دارد، برای سلامتی مردم مضر است بنابراین تولید این محصولات خلاف قانون است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نحوه فعالیت عطاری‌ها سال گذشته از طریق کمیته پیشگیری از جرم در حوزه غذا ودارو تدوین شده و با ریاست دادگستری به همه ادارات ابلاغ شده و به اطلاع عطاری‌ها رسیده است، گفت: مهم‌ترین مواردی که جزو تخلفات محسوب می‌شود دخالت در درمان و تولید دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها است.

مجتبوی با تاکید براینکه تلاش ویژه دانشگاه در خصوص فرهنگ سازی بین مردم برای مراجعه به مراکز درمانی معتبر برای انجام حجامت، زالودر مانی است، افزود: برای مقابله با مداخله گران درمانی در سال گذشته  ۶۶۴ محل مورد بازدید قرار گرفت که این محل‌ها شامل عطاریها، منازلی که برای درمان مردم کاربرد داشت، مطب و درمانگاه‌هایی که مجوز خدمات نداشتند، بود و در مجموع بیش از ۳۰۰ مورد از بازدید‌ها مربوط به عطاری‌ها بود.

وی با بیان اینکه در مشهد بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ عطار فعال است که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مجوز عطاری ندارند، ادامه داد: در مورد عطاری‌های متخلف بیش از ۳۱ مورد پملپ و مابقی بیش از ۱۱۰ مورد مداخله گران درمانی بودند که فعالیت غیر مجاز انجام می‌دادند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به منظور ارائه خدمات رسانی به مردم در حوزه طب سنتی، پنج سلامتکده در مشهد راه اندازی شده است،گفت: در این مراکز خدماتی همچون حجامت، زالو درمانی و ویزیت پزشک متخصص ارائه می‌شود.

مجتبوی افزود: آموزش پزشکان عمومی در زمینه طب ایرانی و مکمل از دیگر اقداماتی است که در راستای گسترش خدمات در این زمینه در مناطق زیر پوشش دانشگاه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ نفر پزشک در دانشکده طب ایرانی دوره کوتاه مدت طب ایرانی را طی کردند تا بتوانند خدمات را در مطب‌ها و درمانگاه‌ها ارائه دهند، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاش است تا طب ایرانی رابه صورت علمی در بین مردم فراگیر کند و امیدواریم با این حرکت سال آینده موارد تخلف به حداقل برسد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تعداد دانش آموختگان طب سنتی تعداد کمی هستند از همین رو افرادی که توانمندی در حوزه درمان بیماری‌ها با روش طب ایرانی دارند از سوی دانشگاه فراخوان شده اند تا اگر توانمندی آن‌ها در حد مطلوبی باشد بتوانند با نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت خود را در سلامتکده‌ها زیر نظر پزشکان ادامه دهند.

مجتبوی در پایان افزود: افرادی که مدعی تولید فرمول خوبی در حوزه دارو‌های گیاهی هستند می‌توانند داروی خود را تشریح کنند و تحت پوشش دانشگاه فعالیت کنند، زیرا صرف یک ادعا نمی‌توان به آن‌ها اجازه قانونی تولید محصول را داد.
 
انتهای پیام // ف. ک
 

ساخت کپسول گیاهی  در عطاری ها خلاف قانون است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار