ادبیات در هفته ای که گذشت؛

نخستین مدرسه تابستانی باغ کتاب آغاز به کار می کند/نمایشگاه کتاب سئول به کار خود پایان داد

مهمترین رویداد‌های حوزه ادبیات از اول تا هفتم تیرماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

آغاز به کار نخستین مدرسه تابستانی باغ کتاب/اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منصوب شدند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای حوزه ادبیات در هفته گذشته را اینجا بخوانید.

«معمای جورچین» کانون باز تولید می‌شود

به دنبال استقبال کودکان و نوجوانان از «معمای جورچین»، این سرگرمی فکری با شمارگان ۱۰ هزار عدد باز تولید و به‌زودی رونمایی خواهد شد.

معمای جورچین مناسب برای دانش‌آموزان سال‌های چهارم و پنجم دبستان و همچنین دوره اول و دوم متوسطه طراحی شده است؛ طراح این محصول فکری، امیرحسن سلام‌زاده و ناظر هنری آن مجید قادری است.

این سرگرمی از یک سینی و ۱۲ قطعه پلاستیکی با اشکال مختلف ساخته شده است که با کنار هم قرار دادن و جور کردن آن‌ها می‌توان راه حل‌های جدید پیدا کرد. برای راه حل‌های جدید از هر دو روی قطعات می‌توان استفاده کرد.«معمای جورچین» همچنین ۲ هزار راه حل دارد و در افزایش قدرت تفکر و دقت عمل در تصمیم‌گیری و شکیبایی و بررسی احتمال‌های ساده برای کودکان و نوجوانان مفید است.

آغاز به کار نخستین مدرسه تابستانی باغ کتاب/۱۰ هزار کودک حاشیه نشین کشور از باغ کتاب بازدید می‌کنند

مهدی رمضانی نایب رئیس هیئت مدیره باغ کتاب  گفت: آنچه در باغ کتاب روی داد بسیار با طرح اولیه اش متفاوت بود. در جلسه هیئت امنای شهرداری تهران، واگذاری باغ کتاب به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نشر شهر تثبیت و بعد از این تصویب در شهرداری و شورای شهر تهران تأیید شد.

وی افزود: غیر از پردیس سینمایی سایر بخش‌های باغ کتاب توسط همین مجموعه اداره می‌شود و امیدوارم با مصوبات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مسیر اصلاح شود. درست است که باغ کتاب به لحاظ فیزیکی در نقطه شمال شهر واقع شده است، اما وظیفه خودمان می‌دانیم شرایط و تسهیلاتی را فراهم کنیم تا تمام شهروندان تهرانی بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به لحاظ رویکرد محتوایی و برنامه‌ای حتما یکی از پایگاه‌های عزیزان انقلابی خواهد بود، گفت: رویکرد سیاسی نسبت به هیچ جناحی نداریم. درب باغ کتاب به روی همه باز است و دعوت می‌کنم از همه گروه‌های مختلف به باغ کتاب بیایند تا جریان‌های متعددی شکل بگیرد. باغ کتاب از حیث مخاطب غنی است و مخاطب خوبی دارد.

آغاز داوری نهایی سومین جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران

دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی با اعلام اتمام داوری مقدماتی و راهیابی ۵۰۰ خاطره به مرحله دوم این جشنواره، از آغاز داوری مرحله نهایی جشنواره خاطره‌نویسی خبر داد.

داوری اولیه از میان ۷۲۷۲ خاطره الکترونیک (از طریق ایمیل) و مکتوب (توسط پست) ارسال شده به دبیرخانه، طی ۱۱ روز صورت پذیرفت و هریک از این آثار با توجه به ملاک‌های ارزیابی توسط دو داور مورد بررسی قرار گرفتند که در این‌میان خاطره‌هایی که از مجموع ۱۰۰ نمره، دارای میانگین بالای ۷۰ بودند به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند.

با اتمام مرحله نخست، داوری مرحله نهایی توسط اعضای هیأت داوران متشکل از محسن پرویز، جواد محقق، سیدباقر میرعبدالهی، هوشنگ مرادی کرمانی و راضیه تجار انجام خواهد شد.

نمایشگاه کتاب سئول به کار خود پایان داد

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بر اساس تفاهم‌نامه‌ تبادل رایگان غرفه با نمایشگاه کتاب سئول در غرفه‌ای به مساحت ۱۸ مترمربع در این نمایشگاه حضور داشت و کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر را در معرض دید عموم قرار داد.

حضور و سخنرانی ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی در نشست ضرورت انتشار کتاب‌های الکترونیک و صوتی، دیدار و مذاکره با مدیران نمایشگاه کتاب سئول برای گسترش و توسعه همکاری‌های فرهنگی و استمرار حضور در نمایشگاه‌های فرهنگی دو کشور، دیدار و مذاکره با مدیر طرح گرنت کره جنوبی و توافق برای حمایت از ترجمه و انتشار متقابل آثار، دیدار و مذاکره با آژانس‌های ادبی و ناشران کره‌ای و خارجی حاضر در نمایشگاه، دیدار و گفتگو با وابسته فرهنگی سفارت مجارستان در کره جنوبی، دیدار و گفتگو با مسئولین وزارت فرهنگ مجارستان، دیدار و گفتگو با انجمن ناشران مجارستان برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب دو کشور، مذاکره با رییس نمایشگاه گوادالاخارا مکزیک، مذاکره با رئیس انجمن ناشران تایپه، مذاکره با مدیر طرح‌ گرنت فرانسه، مذاکره با مدیر انتشارات ورونیکا آمریکا، مذاکره با اساتید دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه سئول، مذاکره با مدیر پلتفرم بین‌المللی اوردرایو و مذاکره با رئیس انجمن ناشران مالزی ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بوده است.

اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منصوب شدند

اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با صدور احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس این رویداد منصوب شدند.

محمدرضا زمردیان در این احکام، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، غلامحسین محمدی مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، رسول صدرعاملی تهیه کننده و فیلم‌ساز سینما، سروش صحت نویسنده، بازیگر و فیلم‌ساز، بهرام شاه‌محمدلو رئیس انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری و پیشکسوت قصه‌گویی و مجتبی دانشور مدیرعامل شرکت پیام‌رسا را به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره منصوب کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عین حال، مریم جلالی نویسنده، پژوهشگر، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون و مجید توکلی کارگردان و روزنامه‌نگار را به عنوان دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون معرفی کرد.

کتاب، محور برنامه‌های کانون در تابستان شد

محمدرضا زمردیان از آغاز ثبت‌نام دوره‌های تابستانی کانون در سراسر کشور به صورت همزمان خبر داد و در تشریح برنامه‌های تابستانی این نهاد گفت: با توجه به رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبنی بر ارائه خدمات ارزان‌قیمت و با کیفیت به جامعه هدف و همچنین وضعیت اقتصادی کنونی جامعه، در جریان برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تابستانی کانون به گونه‌ای تصمیم‌گیری شد تا با کیفیت‌ترین خدمات فرهنگی و هنری با ارزان‌ترین قیمت به مخاطبان ارائه شود.

زمردیان تاکید کرد: بر اساس آنچه برای تابستان سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، مراکز کانون در سراسر کشور برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری و علمی و با تاکید بر فعالیت‌های کتاب‌محور اجرایی خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار