بیماری مسری تنفسی که در کمین کودکان است +علائم و راه‎‌های درمان

سیاه سرفه بیماری مسری تنفسی است که در تمام سنین ظاهر می‌شود، اما در کودکان شایع‌تر است.

امیرعلی سهراب‌پور متخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری سیاه سرفه اظهار کرد: سیاه سرفه یکی از بیماری‌های عفونی واگیردار دستگاه تنفسی است که عامل اصلی آن باکتری بوردتلا پرتوسیس می‌باشد.

بیماری خطرناک سیاه سرفه و راه‌های درمان آن

متخصص گوارش بیان کرد: این بیماری که از طریق استنشاق قطرات تنفسی  سرایت می‌کند در همه سنین بروز کرده اما در کودکان شایع‌تر است.

وی درباره علائم این بیماری گفت: اگر دچار استفراغ و تهوع شدید، کبودی یا قرمزی رنگ پوست، سختی و تنگی نفس، سرفه‌های مکرر و دائمی، نفس کشیدن همراه با صدای ناخوشایند شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

سهراب‌پور درباره روند بیماری سیاه سرفه بیان کرد: در ابتدا فرد دچار آب ریزش بینی، سرفه خشک که به سرفه با خلط غلیظ تبدیل می‌شود روبروست و تب مختصری دارد  اما در مراحل پایانی بیماری دچار حملات سرفه مداوم و شدید که تا یک دقیقه طول می‌کشد، می‌شود. در طول سرفه بر اثر کمبود اکسیژن رنگ پوست فرد قرمز یا آبی می‌شود. در پایان هربار سرفه، کودک با صدایی «شبیه فریاد» نفس نفس می‌زند.

بیماری خطرناک سیاه سرفه و راه‌های درمان آن

وی درباره تشخیص این نوع بیماری گفت:تشخیص این بیماری در مراحل اولیه دشوار است؛ زیرا علائمی شبیه به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد اما پزشکان می‌توانند با اطلاع از علائم بیمار و گوش دادن به صدای تنفس افراد، سیاه سرفه را تشخیص می‌دهند.

متخصص گوارش درباره پیشگیری سیاه سرفه بیان کرد: بهترین و کم خطر‌ترین راه پیشگیری سیاه سرفه استفاده از واکسن مخصوص این بیماری است که استفاده از این واکسن  آمار ابتلا به بیماری سیاه سرفه بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی درباره درمان سیاه سرفه اظهار کرد: اگر پزشکان سیاه سرفه را به موقع تشخیص دهند، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش سرفه و سایر علائم آن کمک کنند اما متاسفانه در اکثر تشخیص‌ها زمان لازم برای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را از دست می‌دهیم.

متخصص گوارش متذکر شد: از دارو‌های سرفه بدون نسخه پزشک، سرکوب کننده‌های سرفه یا اکسپکتورانت‌ها (دارو‌های خلط آور) برای درمان سیاه سرفه استفاده نکنید چرا که این دارو‌ها تاثیری بر روند بهبودی ندارند و اگر حملات سرفه شما خیلی شدید شد  بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار