آمریکا، روسیه را به «حمایت غیرمسئولانه» از ونزوئلا متهم کرد

در پی رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا از سوی جنگنده روسی ونزوئلا، واشنگتن مسکو را به حمایت غیرمسئولانه از کاراکاس متهم کرد.

آمریکا روسیه را برای تجاوز هواپیمای جاسوسی خود به حریم هوایی ونزوئلا متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، به دنبال رهگیری هواپیمای جاسوسی‌ ای پی-۳ نیروی دریایی آمریکا از سوی فرماندهی عملیات راهبردی ونزوئلا، واشنگتن مسکو را به «حمایت غیرمسئولانه» از کاراکاس متهم کرد.

ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا روز یکشنبه ویدئویی را از رهگیری هواپیمای تجسسی‌ای پی-۳ این کشور از سوی هواپیمای روسی سوخو-۳۰ منتشر کرد. ارتش آمریکا اعلام کرده این اتفاق در ۱۹ جولای و بر فراز دریای کارائیب رخ داده است با این حال از اشاره دقیق به میزان نزدیکی هواپیمای جاسوسی خود به مرز‌های ونزوئلا خودداری کرد و گفت این هواپیما در حال پرواز در حریم هوایی بین المللی بوده است.

همچنین فرماندهی جنوبی آمریکا اقدام ونزوئلا را برای رهگیری هواپیمای جاسوسی خود را «به خطر انداختن» هواپیمای خود و خدمه آن دانست و اعلام کرد هواپیمای سوخو-۳۰ در فاصله خطرناک با این هواپیما قرار داشته است. ارتش آمریکا افزود هر چند به نظر می‌رسید که سوخو-۳۰ مسلح نیست، این نوع هواپیما معمولا در داخل تجهیز هستند.

با توجه به اینکه هواپیمایی که ونزوئلا در این حادثه برای رهگیری مورد استفاده قرار داد ساخت روسیه است، ارتش آمریکا از متهم کردن مسکو در این مورد تردید نکرد. فرماندهی جنوبی آمریکا مدعی شد این سندی از «حمایت نظامی غیرمسئولانه» روسیه از دولت ونزوئلا و اقدامات نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور برای تضعیف تلاش‌ها برای مقابله با قاچاق غیرقانونی است. هواپیمای سوخو-۳۰ در دهه ۲۰۰۰ میلادی در دوره ریاست جمهور هوگو چاوز از روسیه خریداری شد.

وزیر دفاع ونزوئلا تایید کرد فرماندهی عملیات راهبردی ونزوئلا بر اساس دستورات قانونی خود یک فروند هواپیمای جاسوسی‌ای پی- ۳ نیروی دریایی آمریکا مجهز به سامانه‌های شناسایی و جاسوسی رادیوالکترونیک و قابلیت‌های ضد زیردریایی را در منطقه اقتصادی انحصاری ونزوئلا رهگیری کرده است.

آمریکا در ادامه تلاش‌های خود برای برکناری مادورو و به قدرت رساندن خوان گوایدو، عامل مورد حمایت خود، بار‌ها مسکو را برای همکاری با دولت کاراکاس مورد انتقاد قرار داده است.  هر چند مادورو همچنان از حمایت ارتش و دیگر نهاد‌های ونزوئلا و نیز کشور‌های مختلف از جمله چین و روسیه و کوبا برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، ونزوئلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار