حجت الاسلام عاملی:

تعلیم و تربیت غیر دینی کاریکاتور است/ برای تشکیل دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر به جدا شدن مطالعات انسانی از دین توجه نداشته باشیم تعلیم و تربیت به موضوعی کاریکاتوری تبدیل می‌شود.

تعلیم و تربیت غیر دینی کاریکاتور است/ برای تشکیل دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشتبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: هدف گذاری گام دوم به حوزه تعلیم و تربیت توجه دارد و خودسازی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی هدف اصلی گام دوم است.

حجت الاسلام عاملی درباره این اهداف گفت: برای شکل گیری دولت اسلامی باید گام‌های متعددی برداشته شود و اگر می‌خواهیم در مسیر کیفی و خودسازی گام برداریم محوری‌ترین موضوع تعلیم و تربیت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این کتاب دارای ۱۰ فصل و موضوع رشد است، اظهار کرد: این کتاب به پیوند انسان با هستی و طبیعت پرداخته است و نگاه ساختارگرایانه کتاب نشانگر نظم موجود در عالم هستی است، این کتاب بنیان نظری قوی برای حوزه تعلیم و تربیت است.

حجت الاسلام عاملی افزود: استفاده نکردن از علوم جهانی فرض اشتباهی است و اگر به جدا شدن مطالعات انسانی از دین توجه نداشته باشیم تعلیم و تربیت به موضوعی کاریکاتوری تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید: تربیت دینی در مدارس محقق نشده است/ در حوزه تعلیم و تربیت نقش اساسی داریم


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هزینه خسارات اجتماعی دولت امریکا گفت: کشوری که از برابری جنسیتی صحبت می‌کند ۴۱۰ میلیارد دلار از بودجه خود را صرف جبران خسارات اجتماعی کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شبیه سازی هستی گفت: در دنیای غرب به دین توجه می‌شود و کتاب فرهنگ بی ایمانی پر فروش‌ترین کتاب غرب شده است، کلینتون در تبلیغاتش از سکولار شدن فرهنگ آمریکا شکایت کرد و این کتاب را به عنوان منبع خود قرار داد.

وی تصریح کرد: بنیان دین بر پایه علم است در تعلیم و تربیت انسان، ارتباطات فرهنگی و قومی موضوع اساسی هستند.

حجت الاسلام عاملی با اشاره به مزاحمت اجتماعی بیان کرد: بر اساس قانون برای مزاحمان باید مجازات در نظر گرفت در ایران مزاحمت مردان برای خانم‌ها مجازات ندارد و این اشتباه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ازبین رفتن مزاحمت‌ها به تعلیم و تربیت احتیاج دارد؛ رعایت اخلاق اجتماعی تنها مختص به دولت نیست بلکه مردم هم باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی گفت: در مجلس ۱۲ هزار قانون وجود دارد، اما افراد باید در برابر عوامل بیرونی همچون فضای مجازی و ماهواره ایستادگی کنند؛ راه حل‌هایی که برای اصلاح فرهنگ جامعه مطرح می‌شود.

تشکیل ۶ برنامه توسعه‌ای در محور اقتصاد صنعتی 

در ادامه این مراسم جمیله علم الهدی، نویسنده کتاب نظریه اسلامی رشد انسان، اظهار کرد: امام خمینی (ره) به دنبال این بودند که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، بتوانیم فرهنگ را هم تغیر دهیم. ایشان تحول علوم انسانی را مطرح کردند و نشان دادند که هدف انقلاب پرورش انسان است.

علم الهدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مدارس ایران حول محور اقتصاد رشد پیدا کرده اند، گفت: متاسفانه محور تشکیل مدارس بر پایه اقتصاد است و دانشگاه‌ها و مدارس ما دولت محور ایجاد شدند، پس از آن نگاه بنگاه‌داری به مدارس و دانشگاه‌ها دنبال شد و امروز مدارس و دانشگاه یه عنوان یک بنگاه شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تعلیم و تربیت کاری نکرده‌ایم، گفت: اینکه تنها چند رشته در کشور وجود داشته باشد، درست نیست.

علم الهدی با بیان اینکه ۶ برنامه توسعه‌ای در محور اقتصاد صنعتی شکل گرفته است، تصریح کرد: مسئولان کشور باید دست به دست هم دهند تا اقتصاد دور تعلیم و تربیت بچرخد.

نویسنده کتاب نظریه اسلامی رشد انسان گفت: کتاب فصل پنجم یک تحقیق میان دانشگاه شهید بهشتی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پس از دو سال مطالعه و تدوین مقالات مختلف و با همکاری صاحب نظران و مصاحبه با آنان کتاب نوشته شد.

علم الهدی گفت: از نظریات فلسفی بسیاری از عالمان از جمله امام خمینی (ره) در این کتاب استفاده کرده‌ایم و جمع بندی نهایی ما به عنوان مبنایی برای مطالعات است.

نویسنده کتاب نظریه اسلامی رشد انسان تصریح کرد: سعی کرده ام که برای هریک از مواردی که در کتاب آمده است از نظریات عالمان اسلامی آیات قرآن کمک بگیریم در این کتاب انتقاد‌های شدیدی به سکولاریسم داخلی شده است.

پاسخ به فلسفه وجودی انسان به کمک کتابی علمی

در ادامه حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کتاب نظریه اسلامی رشد انسان با بهره گیری از مکاتب فلسفی نوشته شده است، گفت: این کتاب که در ۲ جلد منتشر شده است، زیربنای فکری مهمی است و قصد دارد به تببین های فلسفی ساختار وجودی انسان پاسخ دهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب بیان کرد: بنای اصلی این کتاب از مکتب صدرا گرفته شده و در فصول مختلف آن نگاه عرفا و فیلسوفان به همراه آیات قرآن ذکر شده است.

وی‌ تصریح کرد: مفاهیم این کتاب نیازمند دانش فلسفی و قرآن شناسی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.