وجود هزار و ۳۵ بیمار خاص در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی از وجود یک هزار و ۳۵ بیمار خاص در استان خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،موسوی‌کیا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی ظهر امروز در کمیته بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بیشترین آمار بیماران خاص در خراسان‌جنوبی مربوط به بیماران کلیوی و ام اس است، گفت:باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی افزایش بیماران دیالیزی و تالاسمی در استان ریشه‌یابی شود.
او افزود: خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پیشگام در تأسیس مرکز بیماران خاص است و خدمات ارزنده‌ای نیز در بحث بیماران خاص انجام شده است.


موسوی کیا از وجود یک هزار و ۳۵ بیمار خاص در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۹۰ نفر بیمار دیالیز، ۲۴۲ نفر بیمار ام اس، ۱۷۳ بیمار پیوندی، ۱۶۷ نفر بیمار هموفیلی، ۶۲ بیمار اوتیسم و ۱۷ بیمار‌ای بی هستند.


بیماران کلیوی و ام اس؛ در صدر بیماری‌های خاص استان


مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بیشترین آمار بیماران خاص در خراسان‌جنوبی، مربوط به بیماران کلیوی و ام اس است، گفت: بیشترین درصد بیماران دیالیز با ۴۴.۲۷ درصد در شهرستان بیرجند و شهرستان قاین، فردوس و نهبندان در رتبه‌های بعدی قرار دارند و بیشترین بیماران تالاسمی، پیوندی و‌ای بی نیز در شهرستان بیرجند هستند.


موسوی‌کیا با بیان اینکه برخی از این بیماری‌ها منشأ ژنتیکی و وراثتی دارند که در این زمینه بخش پیشگیری و درمان مهم‌تر است، تصریح کرد: باید برنامه دراز مدت و سند جامع حمایت اجتماعی و درمانی برای بیماران خاص تدوین و پیش نیاز آن ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق است.


لزوم ریشه‌یابی افزایش بیماران دیالیزی و تالاسمی


خوش‌خبر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: باید برای پاسخگوی به نیاز بیماران خاص از چند منظر ورود کنیم که یکی از این حوزه‌ها اقدامات پیشگیری و فرهنگی است.


او با بیان اینکه با تعداد کثیری از بیماران خاص در استان مواجه‌ایم که نیازمند توجه بخش دولتی و بخش خصوصی و خیران است، تبیین کرد: برنامه هدفمند برای تقلیل مشکلات بیماران خاص نباید به جذب خیران استانی محدود شود بلکه باید جذب مشارکت کشوری در این زمینه داشته باشیم.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در ارتباط با بیکاری بیماران خاص باید از توان فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی بیماران خاص استفاده شود، گفت: باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی افزایش بیماران دیالیزی و تالاسمی در استان ریشه‌یابی شود.


۳۶۰۰ بیمار خاص و صعب‌الاعلاج تحت حمایت مرکز


رئیس مرکز بیماران خاص خراسان جنوبی هم گفت: سه هزار و ۶۰۰ بیمار خاص و صعب‌الاعلاج تحت حمایت مرکز بیماران خاص خراسان جنوبی هستند که در حال حاضر حداقل اعزام را به سایر استان‌ها داریم.


دهقان با اشاره به اقدامات مرکز ناباروری استان، بیان داشت: از ابتدای شروع به کار این مرکز در سال ۹۶ تاکنون یک هزار و ۶۵۷ زوج نابارور تشکیل پرونده داده که برای ۴۷۷ مورد اقدامات درمانی انجام شده است.


تولد ۴۷ نوزاد در مرکز ناباروی استان


رئیس مرکز بیماران خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۴ پرونده تشکیل شده در مرکز ناباروی استان نتیجه مثبت داشته و ۴۷ نوزاد متولد شده است، مطرح کرد: ۳۷ پرونده‌های تشکیل شده در این مرکز نیاز به استفاده از روش IVF برای درمان دارند که در حال حاضر در این مرکز انجام نمی‌شود.


دهقان با اعلام اینکه سه هزار و ۶۶۸ بیمار در مرکز بیماران خاص خراسان‌جنوبی پذیرش شدند، تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۱۶۰ جلسه دیالیز برای ۱۱۰ بیمار دیالیزی در هر ماه انجام شده است.


راه‌اندازی بخش دیالیز در درمیان و عشق‌آباد طبس


او راه‌اندازی بخش دیالیز در شهرستان درمیان و عشق‌آباد طبس در سال جاری خبر دادو افزود: راه‌اندازی مرکز دیالیز صفاقی در مرکز جامع بیماران خاص، راه‌اندازی بخش پیوند کلیه از فرد زنده در بیمارستان رازی، توسعه واحد دیالیز مرکز جامع از ۲۰ تخت به ۵۰ تخت، افزایش فضای درمانی بخش ناباروی در دستور کار است.


رئیس مرکز بیماران خاص خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۴۰ بیمار فلج مغزی در استان، بیان داشت: این بیماران توسط فوق تخصص در هر دو ماه یک بار در این مرکز ویزیت می‌شوند.
انتهای پیام/ب

برچسب ها: اخبار پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار