بهداشت و درمان در هفته‌ای که گذشت؛

از قیمت واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها تا آمار مهاجرت پزشکان ایرانی

این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ واکسن آنفلوانزا و قیمت آن در داروخانه‌ها و مهاجرت پزشکان ایرانی رفته ایم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های کشور توزیع شد + قیمت

علی واشقانی فراهانی، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا فصلی سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹-۲۰۲۰) توزیع شد و در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفت، اظهار کرد: امسال، واکسن آنفلوآنزا از دو تامین کننده که سابقه توزیع و مصرف واکسن را در کشور داشته اند، تامین شده و در اختیار داروخانه‌ها جهت توزیع قرار گرفته است.رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به طور کلی گـروه‌هـای پرخطـر نیازمنـد دریافـت واکسـن فصلـی آنفلوانزا هستند، گفت: خانم‌های باردار (با تجویز متخصص زنان)، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه (به خصوص در سن زیر ۲ سال)، افراد بالای ۶۰ سال، کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان به ویژه افراد در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به آنفلوانزا از جمله گروه های پر خطر هستند که باید واکسن را تزریق کنند.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت تزریق واکسن آنفلوانزا در برخی افراد گفت: کودکان کمتر از ۶ ماه، افرادی که به واکسن آنفلوانزا یا ترکیبات آن (ژلاتین، آنتی بیوتیک‌ها و یا سایر ترکیبات) واکنش‌های شدید آلرژیک یا تهدیدکننده حیات نشان داده اند، ممنوعیت تزریق واکسن دارند.

واشقانی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا پس از دو هفته در بدن فعال می شود، تصریح کرد: دو هفته پس از دریافت واکسن، میزان آنتی بادی در اغلب افراد به حدی می‌رسد که توانایی پیشگیری از ابتلاء به سویه‌های موجود در واکسن را داشته باشند، در اغلب افراد تزریق یکبار واکسن کافی است، اما کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله‌ای که برای اولین بار واکسینه می‌شوند؛ توصیه می‌شود پس از تزریق دوز اول، دوز دوم را به فاصله یک ماه به عنوان یادآور دریافت کنند.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو  با اشاره به قیمت واکسن آنفلوانزا بیان کرد:  واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا  ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان و واکسن سه ظرفیتی ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان در داروخانه های سراسر کشور به فروش می‌رسد.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت نوعی از واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا اظهار کرد: مصرف یکی از واکسن‌های ۴ ظرفیتی امسال در کودکان ۶ ماه تا ۳ سال مجاز نیست، واکسن دیگر ۴ ظرفیتی و واکسن ۳ ظرفیتی شامل این محدودیت نیستند و در این زمینه اطلاع رسانی به معاونت غذا و دارو و همچنین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر و داروخانه‌ها صورت پذیرفته است. کادر درمان موظف به رعایت این مورد خواهند بود، برگه راهنما مصرف نیز همراه واکسن موجود است و توصیه می‌شود قبل از مصرف مورد مطالعه قرار گیرد.

معرفی ۵ پرونده جدید تخلف ارزی دارو به مراجع قضایی/ دپوی داروی مورد نیاز تا سه ماهه نخست ٩٩

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تخلفات ارزی در سازمان غذاو دارو و بازداشت چند نفر گفت: به دستور رئیس‌جمهور اولین کاری که انجام دادم شفاف‌سازی بود؛ در سازمان غذاودارو برخی از امکانات ویژه استفاده می‌کردند و کارمندان به برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان امتیاز ویژه می‌دادند؛ برخی شرکت‌ها ارز را در جایگاه خود صرف نکرده بودند یا ارز تجهیزات پزشکی دولتی گرفته و تجهیزات پزشکی را به قیمت آزاد فروخته بودند و در ٢ هفته گذشته ۵ پرونده تخلف ارزی را به مراجع قضایی معرفی کردیم و پرونده‌ها را همچنان دنبال می‌کنیم؛ تعدادی از شرکت‌ها تا پایان مرداد فرصت داشتند اثبات کنند ارز دارو را درست مصرف کرده‌اند و برخی موفق نبودند که پس فردا آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

نمکی درباره علت کمبود برخی داروهای خاص و صعب‌العلاج گفت: ٩٧ درصد داروی مورد نیاز را تولید و ٣ درصد را وارد می‌کنیم و در سال ٩٧ سه درصد واردات بیش از ١.٣ میلیارد دلار ارزبری داشت و اگر روزی صنعت داخلی فرو بریزد بیش از ۴٠ میلیون دلار ارز نیاز داریم تا نیاز دارویی مردم را تامین کنیم و با پول نفت هم نمی‌توان آن را تامین کرد. اکنون زیر٢٠ قلم کمبود داریم و این تعداد کمبود یک سوم کمتر از زمان مشابه سال گذشته است؛ با وجود فشارهایی که تحریم‌ها وارد می‌کنند کمبود دارویی جدی نداریم.

نمکی گفت: من قرارگاه شورای مصلحتی تشکیل دادم و نمایندگان توزیع و تولید دارو و تجهیزات پزشکی در این شورا حضور دارند و من همین جا می‌گویم که کمبود دارو نداریم و سعی کرده‌ایم نیاز دارویی سه ماه اول سال ۹۹ را دپو کنیم تا دغدغه‌ای در خصوص تامین دارو نداشته باشیم.

مهاجرت ۹ درصد پزشکان به خارج کشور/توزیع تخصصی پزشکی در کشور اصلاح خواهد شد

باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم، ۱۴ هزار و پانصد دانشجوی دندانپزشکی، ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی، ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و ۱۰ هزار دانشجوی مامایی در حال تحصیل داریم.طبق آمار ۱۰ درصد پزشکان پس از فارغ‌التحصیلی مشغول متادون تراپی می‌شوند، ۱۰ درصد به کار‌های غیرپزشکی روی می‌آورند و ۹ درصد برای ادامه تحصیل و فعالیت در رشته پزشکی یا سایر شغل‌ها به خارج کشور مهاجرت می‌کنند.معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص طرح افزایش ظرفیت پزشکی که درباره بازگشت دانشجویان پزشکی در حال تحصیل خارج کشور هستند، گفت: بر اساس طرحی که برخی نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند درخواست شده است، تا سازمان سنجش صلاحیت دانشجویان پزشکی شاغل در خارج از کشور را برای ادامه تحصیل در داخل ایران بررسی کند، اما بر اساس سازمان یاد شده، صلاحیت علمی برای بررسی بازگشت دانشجویان را ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۰ درصد استادان کل کشور در حوزه علوم پزشکی هستند، گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه آموزش پزشکی است و تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دنیا را در کشور داریم. گروه پزشکی ما بسیار به روز است و ادغام پزشکی در آموزش پزشکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
 
 
اکبر زنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی که به امضای ۸۶ نماینده رسیده بود، اظهار کرد: امروز جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت، معاونان وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و نمایندگان امضاکننده طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی برگزار شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت پزشکی در مجلس به طور موقت مسکوت ماند و مقرر شده است تا نمایندگان امضاکننده طرح، اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت این طرح را از مسیر وزارت بهداشت دنبال کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح فعلا تا بررسی های کارشناسی در مجلس دنبال نمی شوند و اگر نمایندگان امضاکننده طرح پس از بحث و بررسی به جمع بندی نهایی برسند، این موضوع دیگر به طور کلی در مجلس مطرح نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: مباحث کارشناسی بین نمایندگان امضاکننده طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و اگر  آنها قانع نشوند حق طرح موضوع در مجلس را دارند.

رنجبرزاده تصریح کرد: البته فضای مجلس برای مطرح کردن طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت پزشکی مثبت نیست چراکه زیرساخت‌های پزشکی شرایط لازم را ندارند و با تصویب این طرح کیفیت آموزش پزشکی کشور کاهش پیدا می‌کند و جایگاه برجسته پزشکی ایران در منطقه خدشه‌دار خواهد شد.

15 هزار پزشک طبابت نمی‌کنند/ضرر یک میلیارد تومانی مهاجرت پزشکان از کشور

جواد مولایی، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مطرح شدن موضوع افزایش ظرفیت‌های پزشکی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۸ هزار پزشک عمومی در کشور فعالیت می‌کنند که این ظرفیت مناسبی برای ایران محسوب می‌شود، اما متأسفانه در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار توزیع عادلانه انجام نشده است.

او ادامه داد: باید برای پزشکان عمومی انگیزه و مشوق‌های مالی جهت انجام خدمت در مناطق محروم و کم برخوردار ایجاد کنند تا در این مناطق دچار هیچ کمبودی در زمینه  پزشک عمومی و  متخصص نباشیم.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: در حدود ۱۵ هزار پزشک به کاری غیر از طبابت در کشور مشغول هستند و متأسفانه باید بگویم که سالانه ۶۰۰ پزشک به دلیل مسائل مختلف از کشور خارج می‌شوند و مهاجرت پزشکان در حدود یک میلیارد تومان ضرر مالی به کشور وارد می‌کند.

داروی درمان سندروم زجر تنفسی نوزادان رونمایی شد

داروی درمان سندروم زجر تنفسی نوزادان با حضور معاون علمی فناوری رییس جمهور در البرز رونمایی می‌شود.

داروی برکسورف پس از گذراندن ۷ سال از مراحل تحقیق و توسعه آزمایشگاهی به همت داروسازان ایرانی  به مرحله تولید رسیده است.

سندرم زجر تنفسی یک نارسایی تنفسی در نوزادان است که بعد از تولد شروع و منجر به مرگ نوزدان می‌شود.

قیمت این دارو به ازای هر ویال حدود ۴۰۸ دلار در اروپا و آمریکا است و قیمت نمونه هندی آن به ازای هر ویال حدود ۱۰۰ دلار است. حدود ۳۵ تا ۴۷ هزار و ۵۰۰ نوزاد نارس در ایران نیازمند داروی برکسورف هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار