دانشمند ایرانی که عطای غرب را به لقایش بخشید

تنها شاگرد ایرانی انیشتین بزرگمردی از دیار تفرش است که عطای غرب را به لقایش بخشید.

دانشمند ایرانی که عطای غرب را به لقایش بخشیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دوازدهم  شهریور ماه یادآور رحلت بزرگمردی از دیار تفرش استان مرکزی است که بعد از سختی‌های فراوان زمانی که درمدارس و دانشگاه‌های غرب فارغ التحصیل شد عطای فرنگ را به لقایش بخشید و به ایران آمد تا د وطنش خدمت کند و ر عرصه عمل نشان دهد وطن پرستی به حرف و ادعا نیست.

پروفسور محمود حسابی عالم ودانشمندی است که وصیت کرد در در تفرش زادگاه آبا و اجدادی اش دفن شود تا به قول خودش استخوانهایش هم حرف برای گفتن داشته باشند.

سید محمود حسابی یکی از مفاخر استان مرکزی است که از پدر و مادری تفرشی در تهران به دنیا آمد و پس از تحصیلات عالیه در اروپا و آمریکا در سال‌هایی که ایران در سرازیری فقر و بی سوادی بود برای ارتقاء زندگی مردم و کشورش به ایران بازگشت و پایه‌ی علوم نوین را بنا نهاد و با سخت کوشی، و تحقیق و تلاش و کار خدمات زیادی را به ایران اسلامی کرد و اولین‌ها را برای کشور به ارمغان اورد.

او در طول عمر ۹۰ ساله اش بیش از ۱۰۰ خدمت ارزنده که از ان جمله می‌توان به تاسیس دانشگاه تهران، انرژی اتمی کشور، تأسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی اشاره کرد.

پروفسور حسابی نگارنده ده‌ها کتاب و جزوه علمی بود و بالاخره پس از سال‌ها تلاش با نظریه بی نهایت بودن ذره در سال ۱۲۹۹ مرد فیزیک جهان شد.

دکترحسابی تنها شاگرد ایرانی انیشتین بود و در ۱۲ شهریور ۱۳۷۰ در ژنو بال پرواز به دیار باقی گشود و وصیت خودش در تفرش زادگاه پدری اش به خاک سپردند.

آرامگاه او اکنون محل بازدید دانشمندان، محققان و گردشگرانی ایرانی و خارجی است.

انتهای پیام / ج

تنها شاگرد ایرانی انیشتین بزرگمردی از دیار تفرش است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.