باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یک بام و دوهوای مسئولان در ماجرای قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی

ماجرای وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌ها، سروصدای زیادی به پا کرده اما هنوز منشأ این کار مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از چند فیلم وعکس در فضای مجازی شروع شد،‌ تصاویری که نشان می‌داد قرص در تغذیه میان وعده دانش آموزان پیدا شده است و حتی برخی مدعی بودند این قرص‌ها از انواع مخدرهاست؛ به تدریج این اخبار در فضای مجازی منتشر شد و سر و صدای زیادی به پا کرد،‌ از طرفی دیگر  از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر پیدا شدن قرص در برخی خوراکی‌ها به گوش می‌رسد که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی بیشترین مواجهه را با این موضوع داشتند.

بعد از مطرح شدن این موضوع آموزش و پرورشی‌ها ابتدا ضمن تکذیب اخباری که قر‌ص‌های پیدا شده را خطرناک و مخدر اعلام کرده است؛‌ مدعی شدند این قرص‌ها آنتی هیستامین، رانیتیدین و استامینوفن بوده است که اثر جدی هم بر سلامت دانش آموزان نداشته و تاکنون گزارشی از مسمومیت  آنها اعلام نشده است.

به دنبال این موضوع کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت مدعی شد که وجود بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش برای توزیع قرص از طریق آموزش و پرورش وجود خارجی ندارد و این موضوع کذب است.

قرص مشکوک


بیشتر بخوانید:‌ عرضه قرص‌های مشکوک درون کیک‌های خوراکی در۲ استان صحت دارد؟


پلمپ انبار حاوی کیک‌هایی با قرص مشکوک

این تأیید و تکذیب‌ها در حالی پیش می‌رود که امروز یک انبار با بیش از ۳۰ هزار کیک مشکوک حاوی قرص پلمپ شده است؛ علاوه بر این  رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درباره ماجرای وجود قرص در خوراکی دانش آموزان ضمن شایعه دانستن بسیاری از اخبار پراکنده در فضای مجازی اظهار کرده بود که برای اطمینان پیدا کردن از ماجرا، کیک و کلوچه‌های مشکوک به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال می‌شود تا آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در این مورد اظهارنظر تخصصی داشته باشد.

محمود حسین‌بْر مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان با اشاره به کیک‌های حاوی قرص و کپسول اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های شهروندان چابهار در داخل کیک‌های دو محصول معروف دیده شده است که برای شناسایی نوع قرص و اینکه آیا آلودگی به داخل خود کیک منتقل شده یا نه، نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروی تهران برای بررسی بیشتر ارسال شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار ادامه داد: در حال حاضر یک انبار شامل حدود ۳۰ هزار قطعه کیک آلوده به قرص و کپسول کشف و پلمپ شده است و بنابر دستور مقام قضایی انبار‌های توزیع انواع محصولات کیک فعلاً بسته شد و هیچ توزیعی انجام نمی‌گیرد.

او بیان کرد: هنوز به طور دقیق مشخص نشده استکه قرص و کپسول در زمان تولید یا توزیع در داخل کیک‌ها جاساز شده و قرار است نتیجه نوع قرص و آلودگی احتمالی کیک در هفته آینده مشخص شود.

حسین‌بر یادآوری کرد: بر اساس تماس حرارتی داروی موجود در کیک می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی شود که نتایج آن به وسیله آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروی تهران مشخص می‌شود.

قرص مشکوک در کیک

کلاف سردرگم ماجرای وجود قرص و پیگیری آموزش و پرورش

اخبار منعکس شده درباره ماجرای وجود قرص در خوراکی دانش آموزان حاکی از آن است که در مواردی این خوراکی‌ها از طریق بوفه مدرسه به دست دانش آموزان رسیده است و این موضوع در حالی پیش می‌رود که نظارت بر بوفه مدارس به عنوان یک موضوع دو وجهی میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش مشترک است.

محمد روشنی قائم مقام سازمان دانش آموزی درباره نقش نظارتی آموزش و پرورش بر بوفه مدارس و ماجرای مذکور به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش از طریق سازمان دانش آموزان و معاونت تربیت بدنی و سلامت بر عملکرد بوفه‌ها و نوع آن نظارت دارد، اما بررسی‌های بهداشت بر عهده وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: درباره ماجرای پیدا شدن قرص در میان وعده دانش آموزان هم پیگیر ماجرا هستیم، اما وظیفه اصلی بر عهده وزارت بهداشت است.

هرچند آموزش و پرورش در این مورد بنابر وظایف در نظر گرفته شده نقشی نداشته است، اما به دلیل اینکه وجود بیسکویت‌های کرمدار به عنوان یک تغذیه سالم محسوب نمی‌شود و این موضوع هم در دستورالعمل بوفه مدارس لحاظ شده است اما متاسفانه این دستورالعمل در بوفه مدارس لحاظ نشده است.

جاسازی قرص در کیک

جاسازی قرص‌ها بعد از فرآیند تولید است

در حالی خبر جاسازی قرص در خوراکی‌ها مطرح می‌شود که تصاویر منتشر شده از این ماجرا حاکی از آن است که قرص‌ها بعد از فرآیند تولید و احتمالا بسته بندی در خوراکی‌ها قرار گرفتند.

به دنبال این موضوع ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: شواهد و عکس‌های موجود از این ماجرا نشان می‌دهد با توجه به اینکه قرص کاملا سالم در خوراکی جاساز شده است، یعنی افرادی  بعد از فرآیند تولید و با هدف تشویش اذهان عمومی دست به چنین اقدامی زده‌اند.

او ادامه داد: اگر بنا بود قرصی در خط تولید به خوراکی اضافه شود بر اثر حرارت مورد نیاز برای پخت کیک در مواد غذایی حل می‌شد، اما اکنون در خوراکی به طور سالم وجود دارد.

فروشگاه‌ها مواد غذایی را فقط از شرکت های پخش رسمی تحویل بگیرند

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کلیه فروشگاه‌های مواد غذایی موظفند محصولات و فرآورده های غذایی را از شرکت های پخش مجاز و رسمی تحویل بگیرند و در صورت تحویل اقلام از پخش کننده های غیرمجاز، در مقابل پیامدهای آن مسوول خواهند بود.

جهانپور افزود: در مورد مشاهده جسم خارجی از جمله قرص و کپسول در تعدادی از بسته های فرآورده های غذایی از جمله ویفر، کیک و ... در برخی مناطق جنوبی کشور بررسی های همکاران ما حاکیست موضوع به هیچ‌وجه به سطح تولید و پخش کلان مرتبط نبوده و موارد احتمالی بصورت مشکوکی در سطح عرضه مشاهده یا گزارش شده است که به نظر میرسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی می تواند ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: نحوه جا گذاری اجسام خارجی در مواردی که گزارش شده است آنهم در تعدادی از محصولات منسوب به بیش از ۱۲ شرکت مختلف، مشخصا در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور، ارتباطی به خطوط تولید و کارخانجات صنایع غذایی نداشته و به احتمال قوی افرادی با انگیزه های خاص در سطح عرضه مداخلاتی داشته اند و اولین اقدام در این زمینه رهگیری مسیر پخش این موارد هست که میتواند عامل یا عاملین را مشخص نماید .

وی ادامه داد: در این راستا موکدا به همه فروشگاه‌های مواد غذایی لزوم تامین اجناس از شرکتهای توزیع و پخش مجاز، رسمی و شناسنامه دار مواد غذایی توصیه می شود و در صورت عدم رعایت، با فروشگاههای عرضه کننده ای که اقلام خود را از توزیع کننده های غیر رسمی و غیرمجاز تهیه نمایند برخورد قانونی خواهد شد.

بلاتکلیفی در سرانجام ماجرای قرص‌های مشکوک

بعد از این تأیید و تکذیب‌ها محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره این موضوع گفت: قاچاقچیان معمولا از مواد غذایی برای جاسازی‌های خود استفاده می‌کنند و در سیستان و بلوچستان هم پلیس مبارزه با مواد مخدر کیک‌های مشکوک را برای آزمایش‌های بعدی به آزمایشگاه ارجاع دادیم.

با وجود این توضیحات و تشویش اذعان عمومی  هنوز معلوم نیست مقصر اصلی در این ماجرا چیست و قصور چه دستگاهی باعث بروز چنین اتفاقی شده است،‌ هرچند مسئولان درگیر در این  ماجرا از قبیل آموزش و پرورش،‌وزارت بهداشت،‌پلیس مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در این ماجرا هنوز به اتفاق نظر نرسیدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۲:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
قرض گذاشتن توی کیک کار کسایی هست که میخواهند قضیه اعتراضات بنزینی و گرونی اجناس فراموش مردم بشه،وگرنه اگر کسی قصد کشتن مردم رو داره که قرص آستامینوفن و آنتی هیستامین،به قول سایت های خبری تو کیک نمی زاره،!!!!!....،مردم عادت دارن هر مدت با یه موضوعی سرگرم بشن که موضوع قبلی فراموش بشه،
Germany
دانشجو
۱۶:۳۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
تو رو خدا چاههای نفت و گاز و معادن طلا و مس و ............. بین خودتون تقسیم بکنید ولی این بلاها رو سر این ملت غریب تو کشور خودمون نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
منشا اینکارها کسانی هستند که میخواهند ارامش روانی جامعه را برهم زنند. یعنی منافقین. جاسوسان و مزدبگیران ال سعود و موساد و سازمان سیا که بعضا خودشان هم نمی دانند که چه می کنند
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۳:۰۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
این کار توسط خود آموزش و پروش انجام‌ میگیره
Germany
حمید
۱۶:۳۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
آموزش و پرورش رو هم فروختن
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۱۰:۰۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
چرا نوع قرصها وچگونگی کشف توضیح داده نمیشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام به نظر من یاید شورای امنیت وسازمان های اطلاعاتی باید ورود کنند شاید یک طرح تروریستی باشد
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۹:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام دوستان شب همگی بخير عزیزان زیاد به این شایعات توجه نداشته باشین، بنظرم اینا ساختگیه، نشر ندیم بهتره، کلیپ کیک ترکیه ای بود که توش قرص روانگردان گزاشته بودن قابل باور تره، اگه چند تا رو باز می‌کرد و توش قرص بود معقول بود از کجا میدونست تو این یه بسته قرصه؟شاید دشمنی کردند و میخاستن این شرکت ها رو بدنام کنند؟
البته که احتیاط کردن شرط عقل هست، پس بهتره محتاط باشیم
ومواظب باشیم ومحتاط عمل کنیم ولی می دونید که با این شایعات چند تا کارخانه تعطیل می شه وچند خانواده بیکار می شن.
آیا می دونید که چند تا پروند طلاق را دوباره به داد گاهها می برند چو ن همسر بیکار شده ونمی تونه خواسته های همسرش برآورده کنه پس به. دشمن این اجازه جنگ نرم را ندیم
و همه اون کسانی که تواین شایعات دست دارند را امید شونو نا امید کنید.
در پناه آقا امام زمان عج انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
باید به این مورد رسیدگی جدی شود و عاملان این قضیه مجازات شوند ومسولان محترم تکذیب نفرمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
باسلام این افرادی که توکیک وتیاپ خوراکیهای بچه ها قرص جاساز کردند از خدا ترسی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
وقتی عدالت در کارخانه ها برقرار نشه .یک مشت کم سواد .بیسواد .اینجوری انتقام خواهند گرفت .چرا نباید در مکانهایی که تولید خوراکی انجام میشه .دوربین نباشد .چرا نباید کارگران قبل از ورود به این بخش از دستگاه رد نشوند .واقعا اعمال شأن درست مثل داعشی بوده .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۲۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
هر دم از این باغ بری میرسد...
فتنه گری میرسد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
توی شهر ما (میناب)
همه جا خبر از همین قرص ها بود ولی به هر کی می گفتیم کی دیده کسی نمیدونست ولی خبرش گوش فلک رو هم کر کرده بود اتفاقا توی مدرسه محله ها هم یه دختر بچه دبستانی ادعا کرده بود که توی کیکش قرص بود این موضوع رو به مدیر اطلاع و مدیر هم به مسئولان آموزش و پرورش بعد از دو روز که خبرش مثل بمب پیچید دختر بچه اعتراف کرد که خودش این کار رو کرده بود... خلاصه اینجا شایعه بازار هست دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
یه چیزایی در مورد ذرت شنیدیم که ذرت وارد شده و همه آلوده هستن و باعث مسمومیت و حتی مرگ میشه و شده.این خبر صحیح؟؟انقدر ترسیدم که محصولاتی از ذرت استفاده میشه نمیخوریمح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
داخلش چه قرصی گذاشتن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
وقتی یکی میره کارخونه عمده خرید میکنه واس یک دونه ک نمیره ه میشه اون کارخونه ندونه ک جنس هاشو ب کجای اون استان میفرسته . خدا میدونه چن نفر از اینا خوردن اصلا اون قرص ها چی هستن
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۲۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
احتمالا تحقیق دارویی بوده در تمام دنیا روی افراد بی پول و ضعیف آزمایش می شود اینجا هم همینطور شده جای تعجب دارد
Iran (Islamic Republic of)
متین
۲۱:۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
خب هدفشون از این کار چی بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
این قرص ها زمان پخت که مواد در قالب قرار میگیرد و در فر قرار گرفته اضافه شده ، و از قبل مشخص نبوده که بکدام شهر میروند ، احتمالا افرادی قصد ضربه زدن به شرکت تولیدی داشته اند که احتمالا از سوی یک یا چند تن از کارکنان عصبانی امکان داره انجام گرفته باشه ، اگر برنامه مسمویت بود میشد آنها را حل کرده که اینگونه هویدا نباشه ، پس قصدش ضربه زدن به شرکت تولیدی بود که زده که بحث اعتماد به روند خط تولیدش را از دست داده و ضرر هنگفت مالی و عدم اعتماد و اطمینان نصیب خواهد برد . حتی بر فرض هم مسبب آن را با کنجکاوی پیدا کنند ، که در پی خود قصه دراز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
خداروشکریه بارذرت سمی میادیه بارکیک که قرص توشه دقیقا نمیدونم این مسئولان مسئولیتشون چیه!
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
ما خانواده ها باید به فکر گرانی،سیر کردن شکم بچه ها ، بنزینی که برویم سر کار ، پفیلا و یا تمام خوراکی های ترا ریخته قرص داخل محصولات شرکت ها و تمام چیز ها باشیم آخه این چه زندگیه که ما داریم .
خدا به داد مان برسد .
Iran (Islamic Republic of)
والدین دانش آموزان
۱۸:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تا زمانی که آموزش و پرورش در مدارس نظارتش بر بوفه ها در حد ارسال فقط یکی دوتا بخشنامه و قرارداد بوفه با مستخدمان / خدمتگزاران و سرایداران مدارس است نباید انتظار داشت جان کودکان دانش آموز در خطر نباشد!
آقایان مسئول جان میلیونها دانش آموز ایرانی در خطر است
از عموم رسانه ها و مطبوعات خواهشمندیم درخواست جدی والدین دانش آموزان سراسر کشور را جهت پیگیری وضعیت بوفه های مدارس که فقط عنوان پایگاه تغذیه سالم!؟ را یدک می کشند و دیگر هیچ !!؟؟ را رسما پیگیری فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
معلومه ساختگیه وگرنه میتونستن محتوای کبسول یا قرسو پودر کنن که پیدا نباشه این ترح برای فظای مجازی که خیلی تاثیر بزاره
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۰:۱۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
املا کار کن و صحیح بنویس تا نوشته ی شما بیشتر بر دل نشیند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
چقدر غلط املایی داری !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چرا سرما ایرانیها هی بلا نازل میشه اول ک سیل بودبعدزلزله بعدانفولانزای مرغی بعدگرونی لنزین حالا هم کیک الوده ب قرص خدا بهمون رحم کنه بعدچ اتفاقی میخوادبیفته خدای بزرگ و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
مسوولان خب دیگه الان تو خوراکی ها هم که دارن قرص می زارند لطف. این کار رو جدی بگیرید و بی خیال نباشید چون با جون مردم دار بازی می شود
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۷:۵۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
بله دیگه الان میگن اینکارا کار عوامل فضایی ست و کار مردم عادی نمیباشدو عده ایی فضایی با سفینه های مجهز اینکارو کردن که قابل شناسایی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
????
۱۷:۵۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام
لطفا برند این محصول معرفی کنین؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
کاملا مشخصه کار خود اموزش پرورشه و خودشون به این کارخونه ها سفارش دادن.وگرنه یه کارخونه نیست که چندتا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چرت نگو دیگه تو، کمی فکر کن وبعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
مثلا که چی بشه ؟؟؟
چه خیری واسه مسولین داره این کار ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
عجب مملکت پرحاشیه ای شدیم...
خداکنه تا شهاب سنگ تو سرمون نخورده سال تموم شه. از سیلی که تو عید اومد معلوم بود سال ۹۸ پر از خبرهای نگران کننده است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
خود تولید کننده ها و توزیع کننده ها و فروشندگان هم باید شکایت کنند والا خودشون هم در معرض اتهامند
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۶:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
باتوجه به وجود قرصهای درمحصولات ، باید خانواده های کل کشور آگاه شوند چون مصرف کنندگان این گونه محصولات کودکان می باشند وکودکان نیز آگاهی لازم راندارند باید نام برندها را اعلام تاخانواده از خرید آن خوداری نمایند جان افراد را نباید فدای منافع یه عدده ای منفعت طلب کرد
Germany
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
دقیقا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
خب مسوولان عزیز تکذیب کردن خیالمون راحت شد عکس ها هم فیک و فتوشاپ و کار شبکه های معاند هست. اگر هم تعداد اندکی باشه کار دوشمن و امریکا و عربستان و عوامل نفوذیه باید همه کیک فروشها و بوفه داران را اعدام کرد. مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۷:۳۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
ایراد از مسئولین کشوره.بعدشم چرا باید همه ی بوفه داره اعدام کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
تا زمانی که آموزش و پرورش در مدارس نظارتش بر بوفه ها در حد ارسال فقط یکی دوتا بخشنامه و قرارداد بوفه با مستخدمان / خدمتگزاران و سرایداران مدارس است نباید انتظار داشت جان کودکان دانش آموز در خطر نباشد!
آقایان مسئول جان میلیونها دانش آموز ایرانی در خطر است
از عموم رسانه ها و مطبوعات خواهشمندیم درخواست جدی والدین دانش آموزان سراسر کشور را جهت پیگیری وضعیت بوفه های مدارس که فقط عنوان پایگاه تغذیه سالم!؟ را یدک می کشند و دیگر هیچ !!؟؟ را رسما پیگیری فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۹:۰۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
مسوولان عزیز !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
چی شد؟
خخخخخ...
Germany
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
بالاخره گفت شایعه است راباورکنیم یا۳۰هزارقطعه کیک آلوده درانبارراباورکنیماگه مسولی برامنافع کتمان کنه مطمئن باشه دودش توچشم خودشم میره قائدتاخودشونم بچه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۱:۳۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
بله، موافقم بوفه دارهای استان یزد باید اعدام بشن
آخرین اخبار