مقابله با مخاطرات اقلیمی سیستان و بلوچستان نیازمند هواشناسی مجهز است

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شرایط اقلیمی و فراوانی وقوع پدیده‌های مخرب جوی در منطقه ایجاب می‌کند که هواشناسی استان از قویترین و مجهزترین ادارات کل سازمان هواشناسی کشور باشد.

مقابله با مخاطرات اقلیمی سیستان و بلوچستان نیازمند هواشناسی مجهز استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علی زینی‌وند معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان  در نشست با مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با خود اظهار داشت: توسعه هواشناسی در استان به دلیل تعدد تکرار پدیده‌های مخرب جوی، اقلیمی و به دلیل گستردگی و پهناور بودن استان امری ضروری است.

او با اشاره به کمبود نیروی انسانی در هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: موضوع کمبود نیرو در هواشناسی باید رفع شود که برای این منظور استانداری کمک لازم را ارائه خواهد کرد ولی خود دستگاه هم باید پیگیر این موضوع باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی چالش‌های اجتماعی با مباحث اقلیمی پیوند خورده است، افزود: بخشی از حاشیه نشینی‌های مرکز و برخی شهرهای استان که از چالش‌های مهم بشمار می‌رود می‌تواند در نتیجه اثرات خشکسالی و پدیده‌های اقلیمی روی داده یا تشدید شده باشد.

او  ادامه داد: هواشناسی باید برای بررسی رابطه پدیده‌های اقلیمی با پدیده‌های اجتماعی - اقتصادی با امور اجتماعی استانداری کار پژوهشی انجام دهد و نتایج علمی این بخش را برای بهره‌گیری در سطح کلان استان ارائه کند.

زینی وند ادامه داد: در این زمینه باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و پایانامه‌های دانشگاهی نیز بهره گرفت و پژوهش‌های اقلیمی - اجتماعی را به این سمت هدایت کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز به چالش‌های اقلیمی استان اشاره کرد و گفت: خشکسالی یک پدیده خزنده و خسارت بار است که وقتی تشدید می‌شود خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به بار می‌آورد.

محسن حیدری ادامه داد: بخشی از حاشیه نشینی‌های مرکز، شمال و جنوب سیستان و بلوچستان و همچنین مهاجرت‌های منطقه به استان‌هایی همچون گلستان، خراسان رضوی و یزد از پیامدهای خشکسالی است.

او  کمبود نیروی انسانی در هواشناسی سیستان و بلوچستان را غیرقابل توصیف برشمرد و افزود: هم‌اینک تمام پست‌های سازمانی هواشناسی استان ۱۳۷ مورد بوده که ۵۲ مورد دارای متصدی و بقیه خالی است از طرفی تا سال ۱۴۰۰ نیز هفت نفر بازنشسته می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این در حالیست که هواشناسی استان مازندران با مساحتی کمتر از شهرستان چابهار دارای ۱۵۵ پست سازمانی است که ۹۲ مورد از پست‌های آن متصدی دارد.

او خاطرنشان کرد: این میزان پست سازمانی در حالیست که هم‌اینک سیستان و بلوچستان ۱۲ ایستگاه هواشناسی دارد و در برنامه توسعه بیش‌از ۶۰ ایستگاه دیگر نیز به این تعداد اضافه می‌شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار